Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Tredje funktion för balgrip - hur kan jag göra här?

75 inlägg • Sida 1 av 5
Hydraulik i traktorer

mask (trådstartaren)

#1 » 16:05:18, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
jag behöver använda balgrip på frontlastaren, men jag undrar vad som krävs för detta. Jag har kommit så långt att jag behöver "tredje funktion" för att balgripen ska klämma ihop.

Jag har några bilder på de delar av hydrauliken som finns just nu. Kan jag modifiera någon av dessa, sätta till någon del, eller blir det en större investering för att alls kunna använda balgrip med denna utrustning/traktor?

Frontlastaren är en Ålö Quicke Q920. Spaken i hytten är också Ålö (den har två knappar som inte verkar användas?). Ventilsatsen heter Walvoil 143-2P. Traktorn är en Case cx-80.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH



bert

#2 » 16:25:05, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog dyrast men enklast att skaffa en orginaventil från Ålö och montera som du då byter ut mot den klumpen du har där alla slangar går in och ut på dom 2 första bilderna
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mimeck

#3 » 16:33:49, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast kan det vara att dra två slangar från ett dubbelverkande uttag bak på traktorn.
Vi körde mycket på det viset med en MF-3060. På den sitter lastarspaken och hydraulspakarna bredvid varandra så det stämmer perfekt.

Drar man slangarna under hytten och lite smart på lastaren så syns dom knappt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

enok75

#4 » 16:42:26, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan här behöver du kopplas till knapp på spaken
http://www.weimer.se/Shop/List/62-ventil/85/1

1 person gillar det här inlägget.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

mask (trådstartaren)

#5 » 17:02:32, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

enok75 skrev:En sådan här behöver du kopplas till knapp på spaken
http://www.weimer.se/Shop/List/62-ventil/85/1



Tack för alla era svar.

Detta skulle ju vara den bästa lösningen för själva användningen, om jag kan koppla det till knapparna på spaken. Ena knappen för att klämma och andra för att släppa?

Jag ska alltså byta ut "lådan" på de två första bilderna mot en sådan "6/2 ventil" i länken? Och så är det en separat sladd som skall kopplas till knapparna och såklart få ström.

Lyft och tilt är då ständigt ikopplade, och så har jag en snabbkoppling för balgripen för att smidigt kunna byta mellan balgrip och skopa/gafflar?

Är detta något man gör själv på en dag om man är intresserad nybörjare, eller bör man hellre lämna in på verkstad?
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

bert

#6 » 17:17:02, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja undrar om du kan byta lådan mot ventilen i länken iom du har väl överströmmare i lådan som inte sitter på ventilen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

ac tc

#7 » 17:58:30, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar så att med knappen intryckt så byter en rörelse funktion.
- på lastare är det oftast tilten man tar olja från så själva öppna/ stänga sköts med spaken. Knappen används bara för att välja funtion mellan tilt och tredje funktion.
- blocket på bilden är en chock troligtvis så ev extra ventil bör nog kopplas in före denna.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

mask (trådstartaren)

#8 » 18:23:56, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, man lär sig lite hela tiden.. :) fast jag nog inte riktigt förstår hur man i praktiken skulle göra.
Kanske bäst att anlita verkstad? Fast då brukar det bli dyrt.

Hur många timmars arbete kan man räkna med att en mekaniker skulle sätta på att fixa detta åt mig?
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

Ehnebom

#9 » 20:19:15, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du tiltar så för du spaken åt sidorna antar jag, med 6/2 så slår du sen till knappen och då växlar den till tredje uttaget som du då styr med samma sidorörelse. Dvs du växlar att köra tilten eller gripen med exempelvis sidorörelse med spaken
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

mask (trådstartaren)

#10 » 12:12:45, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag själv för slangar från bak på traktorn skulle det nog vara 25% av kostnaden för att installera ny ventil kopplad till spaken. Fick lite prisidéer på runt 400€ för det senare.

Svårt att bestämma mig. Kommer lyfta totalt kanske 250 balar två gånger inom några veckor/månader med gripen. Man blir säkert van med bägge, även om installerad ny ventil med knapp på spaken vore det smidigaste i längden. 400 är väl inte såå mycket, men det är annars ganska tajt just nu ekonomiskt. Svårt val

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

eqlazer

#11 » 20:06:32, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ingen granne med lastare och balgrip? Tänkte om du bara kunde få provköra för att se hur det funkar med knapp i lastarspaken.
För du kommer bli tokig på allt hattande mellan olika spakar annars :) Balhantering brukar innebära mycket fram/back och hastighetsväxlande om det ska bli någon fart på jobbet...

1 person gillar det här inlägget.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

mask (trådstartaren)

#12 » 15:38:21, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Det funkar så att med knappen intryckt så byter en rörelse funktion.
- på lastare är det oftast tilten man tar olja från så själva öppna/ stänga sköts med spaken. Knappen används bara för att välja funtion mellan tilt och tredje funktion.
- blocket på bilden är en chock troligtvis så ev extra ventil bör nog kopplas in före denna.



Ska 6/2 ventilen alltså kopplas in efter några av slangarna (röd,gul,grön, blå) på bild 3. De två som går till tilten?

Hittade en ganska tydlig skiss att utgå från.
Bild

P1/P2 skulle då vara de slangar som idag går till tilten. Här kopplar jag in 6/2 ventilen, och ur den går de streckade slangarna C2-C3 till balgripen och C1-C4 till tilten. Då jag trycker in knappen på spaken kopplas C1-C4 istället om till C2-C3.

Knappen är kopplad till "plus" och de andra kopplingarna till "minus". Då knappen trycks in leder strömmen igenom och 6/2 ventil kopplar om.

Är jag på rätt spår? Det borde jag ju klara på egen hand i så fall, bara jag får tag i nån som kan pressa slangar åt mig. Det kan man nog beställa.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

busholle

#13 » 15:47:57, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som du förstått principen, det är inte speciellt krångligt bara lite pyssel att få det snyggt.
Slang brukar finnas i alla småorter så det är nog det minsta bekymret.
Glöm inte att sätta kontakt på kabeln i närheten av lastarventilen så du inte får problem om du behöver ställa av lastaren.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

mask (trådstartaren)

#14 » 16:13:54, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Det verkar som du förstått principen, det är inte speciellt krångligt bara lite pyssel att få det snyggt.
Slang brukar finnas i alla småorter så det är nog det minsta bekymret.
Glöm inte att sätta kontakt på kabeln i närheten av lastarventilen så du inte får problem om du behöver ställa av lastaren.


Bra!

Ja, får fundera lite hur jag får det både snyggt och praktiskt. Snyggt är väl egentligen inte så viktigt, bara det håller och funkar. :)
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

busholle

#15 » 16:19:48, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mask skrev:
busholle skrev:Det verkar som du förstått principen, det är inte speciellt krångligt bara lite pyssel att få det snyggt.
Slang brukar finnas i alla småorter så det är nog det minsta bekymret.
Glöm inte att sätta kontakt på kabeln i närheten av lastarventilen så du inte får problem om du behöver ställa av lastaren.


Bra!

Ja, får fundera lite hur jag får det både snyggt och praktiskt. Snyggt är väl egentligen inte så viktigt, bara det håller och funkar. :)

Tänk på sikten så du inte får massa utstickande delar i synfältet. Det var mest det jag tänkte på.
Vill du göra det seriöst så dra fram kopplingarna till lastarfästet, det blir lättare att koppla om du slipper sträcka dig.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se