Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

MF 135 och Allmaticpumpen

31 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

Herr K (trådstartaren)

#1 » 21:15:38, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Förmodligen finns svaret på min fråga redan i någon tråd, men jag har inte lyckats hitta allt jag söker.
Jag har en MF 135 MP och vill koppla en liten griplastarvagn till hydrauliken. Eftersom Allmaticpumpen ger större flöde vill jag helst använda den, eventuellt sammankopplad med den "stora" pumpen. Jag har frågat min lokala MF-verkstad i Småland, men de vet inget om detta.

Här är mina frågor:
Traktorn är en -66:a, men min instruktionsbok är några år nyare. Boken säger att Allmaticpumpen ger 32 l/min, Stämmer det även för en -66:a? Eller ger de äldre årsmodellerna mindre flöde?

Jag har hittat uppgifter om att en JIC 3/4" koppling passar i anslutningarna när locken över uttagen tagits bort. Jag visade detta för verkstaden, men de tycker att det kan vara svårt att få tätt. Är det rätt koppling? Kommentar om att det inte skulle täta?

Jag tänker mig ett returfilter på returen och en kulventil mellan tryck och retur så att jag får rundpumpning om ventilpaktet tas bort. Finns det någon överströmmningsventil inbyggd, eller ska jag sätta en externt mellan tryck och retur? Skulle jag glömma att slå om kulventilen så antar jag att en överströmmningsventil är bra att ha!

Några andra kommentarer om detta? Något jag bör tänka på?
Borde det inte finnas något MF-dokument om detta?

Hoppas på hjälp!
/Torgny
Torgny, Eksjö och Göteborg
Herr K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:04, 01-08-2016
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135



magirus

#2 » 21:23:05, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i min tråd om när jag bytte lastare. (måste leta litt själv..)
Där syns hur jag gjort. Jag tog med en av banjobultarna som håller rundpumplocket så fick expertisen avgöra, tror dom surra om "Gick" o i andra ändan ville jag ha vanlig halvtum.. gick ypperligt.
Troligen har jag tredoringar mot traktorkroppen....
De ha då vare tätt hittills...
Du måste ha konstant rundpumpning mellan tryck o returport annars blir de haveri i pumpen.
Löses enklast med riktningsventil med låsbart läge...
magirus
 

gaffa

#3 » 21:48:30, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att märka ord lite :grin: Allmatic var tydligen ett kul namn som bla svenska och finska importörer klistrade på som dekal för att trycka lite extra på underverket med snabbväxeln Multipower och de oerhörda möjligheter som öppnade sig med Multipowerpumpen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

christianmoller

#4 » 21:52:53, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallåj,
I downloads finns ett dokument som heter "hand med hydraulik",det visar ganska bra hur det ser ut :grin: .

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Herr K (trådstartaren)

#5 » 22:29:32, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för väldigt snabba svar!
"Hand med hydraulik" har jag läst, och där finns hur man kopplar samman pumparna, men inget om vilka anslutningar som ska användas!?
Läste lite om riktningsventiler, men tyvärr vet jag inte mycket om hydraulik. "Låsbart läge", då får jag ut tryck till ventilpaketet utan att hålla på spaken?
I "friläge" (om man kan säga så) så har jag rundpumpning?
Då gäller det att jag inte glömmer att slå om ventilen om jag tar bort ventilpaketet till vagnen?
Läste om riktningsventiler med ställbar tryckbegränsare. Betyder det att tryckbegränsaren skyddar pumpen om jag glömmer att slå om?

Ska leta upp Magirus tråd!
/Torgny
Torgny, Eksjö och Göteborg
Herr K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:04, 01-08-2016
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

gaffa

#6 » 22:47:53, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har alltså ett ventilpaket för rundpumpning på vagnen? Om så är fallet, vad skulle det göra om du kör runt och låter oljan gå genom detta ventilpaket?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

magirus

#7 » 22:52:27, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äh, jag leta fram bilderna istället.... gick fortare :vissla:

Nu gäller detta en 165 men jag TROR inte att det är nån skillnad.
Mina kopplingar gjorde jag efter att ha fått tag på gammal MF-mekaniker som talte om hur jag SKULLE göra.

Nere på golvet strax ovan mitt hiskeligt rena pekfinger är det 2 röda pilar (tunna sådana)
Det är tryck o retur från MP-pumpen. Jag har ett SVAGT minne av att trycket är den bakre porten o returen den främre.
Men det kollas enkelt genom att du skruvar bort banjobultarna o locket, drar ut stoppen o slår nåra slag på startmotorn. Där de kommer olja har du TRYCK :thummar:

Bild

Här synes det som pumpen driver. Först går trycket till den övre ventilen vars spak är märkt med "1".
Därefter går dennes retur till lastarpaketet som märkts med "2 o 3". Dennes retur går till returporten på traktorkroppen.
Spak 1 har ett återfjädrande läge o ett låsbart läge.
När jag ska köra skogsvagnen eller vedklyven låser jag Spak1 i det låsta läget och har således alltid tryck på samma uttag och då även retur på det andra uttaget.
I o med detta blir det rundpumpning genom kranens ventilpaket o även klyvens.
Har funkat såhär i cirkus 10-12 år. Har inget returfilter och har inte märkt att pumpen har mattats eller så...

Bild

Här synes uttagen för yttre hydraulik från MP-pumpen.
Jag har en hane o en hona för då behöver jag aldrig koppla fel på kran eller vedklyven.

Bild

Enligt min bok ger MP-pumpen 28 Lit/min
sen kan man sätta ett "T" o ta med den lilla pumpen till 3punkten men de har jag inte brytt mej om.
När jag kranar kör jag på 800-1000rpm och det är full tillräckligt!
Vedklyven kör jag på 1000-1200RPM beroende på om Hulda Maka har bråttom eller inte när hon kör klyven :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

magirus

#8 » 23:15:52, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herr K skrev:"Låsbart läge", då får jag ut tryck till ventilpaketet utan att hålla på spaken?


Jupp! Spak 1 i "läge upp", då stannar spaken där o jag kan knata ur traktorn o spaka kran eller klyva eller vad jag nu driver.

Herr K skrev:I "friläge" (om man kan säga så) så har jag rundpumpning?

Jepp, Rätt svar :thummar:

Herr K skrev:Då gäller det att jag inte glömmer att slå om ventilen om jag tar bort ventilpaketet till vagnen?


Om du har köpt ett paket med tryckbegränsare så kan du inte undgå att nåt e knas för de blir ett herrans liv!!! :lmao:

Herr K skrev:Läste om riktningsventiler med ställbar tryckbegränsare. Betyder det att tryckbegränsaren skyddar pumpen om jag glömmer att slå om?


Hoppsan... :vissla: Jo, så är det. Men du torde upptäcka att det är MYCKET lättare att koppla bort snabbkopplingarna om du stannat motorn och slagit om "Spak1" några gånger efter att motorn stannat å dår blir frågan en ickefråga. driver inte pumpen så kan den inte skadas :thummar:

Herr K skrev:Ska leta upp Magirus tråd!
/Torgny


Välkommen att ta en titt :shake_hands:
Magirus tråd, nu med bilder!
Den är lång o innehåller även en hel del som inte hänger i hop med MP-pumpar o MF! :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

bonnen513

#9 » 08:12:04, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det sitter väl överströmmare på pumpen med tanke på att den bara ger 160 kg tryck?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

magirus

#10 » 10:26:55, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom mitt huvud f.n. är fullt av ludd har jag totalt glömt att nämna detta.
MEN, han Den Gamle MF-Mekanikern sa att returen MÅSTE skickas in i porten bredvid tryckporten. "Varför" frågade jag inte efter och ärligt så bryr jag mej inte. Jag har kopplat som han sa o det har funkat bra :thummar:

Lycka till :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

christianmoller

#11 » 19:04:29, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

måste vara backventiler på båda tryckledningarna vid paralellkoppling också :grin: .
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

magirus

#12 » 19:56:02, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag då inga såvitt jag vet... :vissla:
Jag har nu kört med min "koppling" ända sen jag monterade första lastaren OCH skaffade hydraulklyv så jag förstår int riktigt va du menar :klia:
magirus
 

christianmoller

#13 » 20:03:56, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom sa till mej när jag höll på att man kan "backa" in tryck från den som har högre tryck in i den andra så jag ville inte chansa,jag hade även så på hydrauliken på min bogserbåt så jag tyckte det lät rätt.
Men det kanske funkar ändå :huh: .
Tryck är den som sitter nederst,gängan är jic(3/4 unf har jag för mej).

Ha de´
Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

magirus

#14 » 20:14:50, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, nu kanske luvan va me o spela ett spratt.. "paralell" är INTE "serie" :mrgreen:
jag tar ut tryck o skickar genom "yttre" paketet (spak1), returen därifrån går till trycksidan på lastarpaketet (spak 2&3), returen härifrån går till "returport" på MP-uttagen. MAO torde jag välan ha mina reglage i serie, som om dom vore sammanbyggda? :klia: ("Spak1" har egen överströmmare/tryckbegränsare, lastarn går på traktorns)
Jag har inte lyckats skicka tryck åt "fel håll" även om jag har plågat grejorna mer än "Hårt". MEN jag tänker INTE argumentera emot, för jag vet int så mycket om hur de ser ut "inuti" :thumme: jag bara kör :driver:
Att sätta "Spak1" först var en hydraulnisse som sa, det skulle ge att jag slapp tryckslag när jag körde lastaren
Hittills har det stämt. :hurra:
Hursom, viktigast att TS får den info han behöver för att kunna bygga på sin egen traktor!

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Herr K (trådstartaren)

#15 » 20:31:55, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack igen för alla vettiga svar!
Har letat svar på bl.a. bilforum tidigare, och förvånats över hur mycket svar det dyker upp från dem som inte har en aning! Inte så här!
Jag har med hjälp av svaren jag fått pratat med Hydroscand, och de ska ge mig en offert på det jag behöver.
Jag lägger upp deras förslag när jag fått det.
/Torgny
Torgny, Eksjö och Göteborg

2 personer gillar det här inlägget.
Herr K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:04, 01-08-2016
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se