Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

MF 135 och Allmaticpumpen

31 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

magirus

#16 » 20:55:17, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint serru!!! :thummar:
magirus
 



christianmoller

#17 » 22:14:15, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skall se om jag hittar den lilla prylen som sitter med två banjobultar på locket,den tar man bort när man kopplar såhär och ersätter med kopplingar för slangar/rör.
Då kan jag även se vilken gänga det är med säkerhet.
Det var ett tag sen jag gjorde detta men prylen kan finnas kvar.

Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

bonnen513

#18 » 00:18:40, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det som christianmoller menar med backventiler är när man parallellkopplar pumparna, nu är jag osäker på om det verkligen ska vara på båda men det ska vara på tryckledningen till mp pumpen iallafall. och eftersom magirus inte har kopplat ihop sina pumpar så finns där inget behov

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

magirus

#19 » 00:21:11, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja NU ä jag å med trots en massa grått ludd i luvan!! :lmao:
Precis, :thummar: Jag hoppade över sammankopplingen för jag fick så pass bra fart o ork med bara MP-pumpen.

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

christianmoller

#20 » 17:10:10, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här e´prylen :grin:
Gängan var 3/4-16 (UNF)


Bild
Bild
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

magirus

#21 » 21:57:37, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

en sån har jag ju å liggandes o skräpa i nån låda :lmao:
magirus
 

Herr K (trådstartaren)

#22 » 13:19:40, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en fråga till:
jag var hos Hydroscand och fick förslag på riktningsventil, filter och JIC-kopplingar, men jag blir osäker när jag tittar på Magirus första bild ovan.
Anslutningen till MP-pumpen har en innergänga där JIC 3/4" passar, men det finns också en yttergänga. När jag pratar med Hydroscand så tycker de att "det ser konstigt ut", och undrar om det kan täta med JIC-kopplingen.
I Magirus bild ser det ut som om en mutter är skruvad även på yttergängan?
Kan Magirus eller någon förklara mera?
Det finns också något som heter Tredo-brickor. Är det något som behövs?
Jag har inte haft tillfälle att undersöka på traktorn, har inte haft tid att åka till Småland på ett tag. Jag har annars fått låna några JIC-kopplingar för att prova. Det är dels en rak koppling med kona som jag tror passar mot pumpens anslutning. Eftersom jag har en pedal till hitchkroken utanför anslutningarna så har jag också en vinklad del som kan låsas mot JIC-kopplingen i önskad vinkel.

/Torgny
Torgny, Eksjö och Göteborg
Herr K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:04, 01-08-2016
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

magirus

#23 » 18:43:48, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte 2 vanliga hydrauladapters med JICgänga i ena ändan o 1/2"gänga i andra ändan.
En tredobricka på varje JIC-sida för 1/2"-slangarna tätar med kona mot adaptern.
Detta borde inte vara nåt konstigt för en firma som säljer hydraulkomponenter.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Herr K (trådstartaren)

#24 » 20:56:07, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Ska kolla med Hydroscand i morgon. De gav mig förslag på riktningsventil mm när jag kontaktade dem via telefon och mail. När jag sedan kommer dit för att lösa frågan med kopplingar så får jag svaret:
"vi kan inget om hydraulik, vi förväntar oss att kunden vet vad han vill ha".
Jag ska prova hos någon annan.
/Torgny
Torgny, Eksjö och Göteborg
Herr K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:04, 01-08-2016
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

gaffa

#25 » 21:10:57, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju ett "intressant" sätt att svara på, det påminner om när jag ringde till supporten på Sveriges största färgföretag och frågade om deras färg var lämplig till en viss sak. Jag fick det förbluffande svaret innan jag hade ställt frågan färdigt "vi är inget rådgivningsföretag" :uupps:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

magirus

#26 » 22:28:13, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, äre int likt se så säj!! :vissla:
Få du int tag på adapter nån annanstans så kontakta "Hydrauliken" i Strömsund. Där köpte jag mina adapters.
magirus
 

Exs

#27 » 20:07:37, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så som Magirus verkar ha kopplat är inte helt optimalt egentligen. Eftersom returen på första ventilpaketet är kopplad direkt till trycksidan på andra ventilpaketet så gör det att när det andra ventilpaketet används så trycksätts även den snabbkopplingen/funktionen på första ventilpaketet som för stunden råkar vara retur. Detta löses med hjälp av en s.k. serienippel, eller att helt enkelt bara ha ett enda ventilpaket med fler funktioner i.

Bildgooglade och hittade denna bilden som förklarar inkopplingen, alternativ 1 är "rätt" och alternativ 2 är "fel". Eller ja, fel och fel men det ger fenomenet som jag beskrev ovan, dvs returen fungerar inte på första ventilpaketet när det andra ventilpaketet används. Faran med detta är t.ex att redskap inkopplade på första ventilpaketet kan börja röra sig utan att man vill det, när man använder det andra ventilpaketet.

Bild


Alternativt, Magirus, så har du kunnat koppla t.ex A-porten på första ventilpaketet till tryckporten på andra ventilpaketet samt B-porten på första till ett av uttagen för extern hydraulik. Och sen T:a in det andra uttaget på returledningen mellan andra ventilpaketet och pumpen. Då hade du valt frontlastarpaketet eller yttre hydraulik med första paketet. Tyvärr hade du ju inte kunnat använda den yttre hydrauliken direkt till dubbelverkande funktioner då.


Åter till trådskaparen:
Vill du passa på att skaffa t.ex någon dubbelverkande funktion när du ändå håller på? Bra till t.ex ramstyrning på kärran, snöblad med hydraulisk sväng m.m. Är inte mycket extra jobb eller pengar när du ändå håller på. Eller är du bara ute efter att få tryck till skogskärran?

Bra att veta för då kan säkert jag eller nån annan göra en liten principskiss för hur det ska sitta ihop från början till slut...
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

qsecofr

#28 » 16:05:32, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Jag köpte 2 vanliga hydrauladapters med JICgänga i ena ändan o 1/2"gänga i andra ändan.
En tredobricka på varje JIC-sida för 1/2"-slangarna tätar med kona mot adaptern.
Detta borde inte vara nåt konstigt för en firma som säljer hydraulkomponenter.

Bild


Bumpar lite här. Tänkte koppla in lastaren på multipower pumpen och försöker att summera vad jag behöver köpa.
Dessa adaptrar, kan någon länka till dom på tex oie om de finns där? har kollat men blir inte riktigt klok på benämningar då jag kan typ inget om hydraulik. :uupps:

Det är inte denna va? den skall väl inte vara konad på på den delen som skall in i locket på multipowerpumpen?

https://www.oie.se/Produkt/adapter-rak- ... 1000974712

tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Turbodiesel

#29 » 19:01:04, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konan får du med på "köpet" när kopplingen heter något med "JIC" i den änden, annars heter den bara 3/4"-16 UNF. Konan gör ju ingen skada om den bara får plats där inne i hålet.

Hydroscands 7015-08-12 är väl egentligen den rätta adaptern för 3/4"-16 godsgänga, till utv 1/2" G, godsgängan ska då helst ha en fas för o-ringen.

Tredobrickor fungerar för vissa dimensioner om godsgängan inte har någon fas, men egentligen används de inte inom JIC/SAE-systemet. Dock har riktigt gamla, och riktigt nya maskiner alltid en del speciallösningar som inte är någon invand standard, och som är svåra att få tag i.

Rörigt? ..JA!

Edit: ändring :snow:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

qsecofr

#30 » 09:49:14, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Konan får du med på "köpet" när kopplingen heter något med "JIC" i den änden, annars heter den bara 3/4"-16 UNF. Konan gör ju ingen skada om den bara får plats där inne i hålet.

Hydroscands 7015-08-12 är väl egentligen den rätta adaptern för 3/4"-16 godsgänga, till utv 1/2" G, godsgängan ska då helst ha en fas för o-ringen.

Tredobrickor fungerar för vissa dimensioner om godsgängan inte har någon fas, men egentligen används de inte inom JIC/SAE-systemet. Dock har riktigt gamla, och riktigt nya maskiner alltid en del speciallösningar som inte är någon invand standard, och som är svåra att få tag i.

Rörigt? ..JA!

Edit: ändring :snow:


Tack för förklaringen. Har denna 7015-08-12 fas för o-ring då menar du? Det ser ut så på bilden hos Hydroscand.
Jag försöker först benämningen här på 7015-08-12. Betyder G att det är godsgänga?

7015-08-12 G 1/2" M SAE 3/4"

Såg just att det finns en Hydroscand slangservicebutik på gatan bredvid där jag jobbar. Kollar med dom på måndag.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se