Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hur grov hydralkolv behöver jag?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Rockstone (trådstartaren)

#1 » 20:49:44, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bygga på en hydralkolv (på scahktbladet) så jag kan svänga bladet när ja plogar snö. En mf 175 och ett gult schaktblad från 70-80 talet, sånt som alla hade, 220 brett har jag för mig. Jag har en kolv från en betesputs som är ca 28mm i diameter och ca 70cm lång. Hur vet jag om denna räcker till att vrida schaktbladet? Eller att håla kvar bladet när jag plogar, menar jag.

Nästa fråga. Vad händer om man kör på nåt så att schaktbladet får en rejäl smäll? Går en hydralslang av? eller pressas kolven tillbaks? Eller vad händer?
Om det hugger i altså.

Fråga nr 3. Finns det shaktblad som man kan svänga helt runt med endast en hydralkolv? Isåfall har någon en länk eller bild på detta?
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige



johaniskogen

#2 » 21:19:29, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#3 » 21:24:07, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du traktorns oljetryck(130-160?) så kan man räkna ut hur många tons tryck o dragkraft din kolv klarar.
Man behöver veta rörets diameter för att räkna ut tryckkraften och för dragkraften behöver man även veta stångens diameter(28?).

Man brukar sätta chockventiler på sån där utrustning som öppnar vid plötsligt och höga tryck. Man ställer in dom lite över systemtrycket har jag för mig.

Säg att traktorn ger 160 bar (kg/cm2) så är det bara o räkna påa rean på kolven. Säg att den har 7cm invändigt. Då blir det halva diameter gånger sig själv och pi. alltså 3,5*3,5 *3,14= 38 cm2

Så trycket gånger arean, 160*38=6150kg

Den trycker då med 6 ton. Det räcker till mycket snö.
Men nu sitter kolven "snett" oftast så man kanske bara får halva den kraften. Men då behöver man veta hur den sitter monterad. Mått osv.

...osv osv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se