Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

John Deere med krånglande transmissionsfilter?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

kesa163 (trådstartaren)

#1 » 16:00:44, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Jag har en john Deer 2040 S -84 med en trima lastare,när jag skulle ställa av skopan var det svårt att sänka den styrningen försvann, när jag kom ur fick jag se att filterkoppen till tansmetionsfiltrtet hade lossat bulten hade gått av.Köpte en ny bult filter och olja skruvade ihop och hällde i olja,startade körde några sekunder provade lastaren körde upp den ca 1 meter då började traktorn att skaka ,trodde att det var för lite olja men när jag kollade filterkoppen så hade bulten gått av igen.Har pratat med en traktorfirma som servar John Deere men dom har aldrig hör talas om detta förut men dom tror att det blir ett för högt tryck på returoljan ned till filtret.
Hoppas att det finns någon som har en ide om vad felet kan vara.
Kesa.
kesa163
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:53, 08-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S



Turbodiesel

#2 » 22:23:32, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strax ovanför filtret på växellådskroppen har du filtrets säkerhetsventil med en större sexkantsfattning, troligen har du även en kontakt på den med kabel. Ta ur ventilen komplett och kolla att sliden rör sig & att fjädern är hel. Jag tror att du måste tömma växellådan på olja innan du börjar, det behövs inte för att greja med filtret.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#3 » 00:32:21, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar inte riktigt vara samma konstruktion på 2040 som jag tänkte på, men du har först pluggen, sedan någon typ av plunch, och sedan en fjäder och ytterligare en plunch, det är plunchen innanför fjädern som är släpper ut oljan när trycket överskrider fjäderns kraft.

Det bör gå att se lite av prylarna från filtrets plats underifrån, kanske det går att känna så att ventilen rör sig som avsett redan där.

Det ser lite mystiskt ut på reservdelslistan dock.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kesa163 (trådstartaren)

#4 » 17:13:23, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej tack för svaret.Har tagit loss ventilen som sitter över filtret det var lite metallspån på den men när man trycker in fjädern med en mejsel så öppnar den så den verkar fungera
men det är ju möjligt att den kärvade förut.Har skruvat ihop traktorn hällt i lite olja,har tagit bort returslangen på ventilpaketet ,har provat att starta traktorn kört ca
10 minuter hydralen,styrning fungerar som de ska.Provade sen att lyfta lastaren med tom skopa och det fungerade bulten höll,men frågan är vågar jag skruva dit returen och prova,
när jag kör med lastaren så kommer det ingen olja i returen när man lyfter men ganska mycket när man sänker lastaren ska det vara så?.
Mvh Kennet.
kesa163
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:53, 08-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S

Turbodiesel

#5 » 19:26:49, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska egentligen komma olja i returen när du kör valfri funktion, eller har du enkelverkande lyftcylindrar på den (grova kolvstänger & endast en slanganslutning per cylinder)

Det bästa hade ju varit att mäta upp hur det beter sig, normalt tryck i filterkoppen är runt 10bar, och jag skulle kunna gissa att bypassventilen öppnar vid 14-15bar. Har aldrig haft anledning att mäta det själv.

Det finns VHB för 2130 i downloads, och konstruktionen är liknande även på 2040, om än inte identisk.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kesa163 (trådstartaren)

#6 » 19:58:47, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har två anslutningar per kolv du tror inte att det kan vara något fel i ventilpaketet.
Kennet.
kesa163
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:53, 08-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S

Turbodiesel

#7 » 20:07:26, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att du har något fel i lastarpaketet, filterkoppen & dess ventiler ska klara fullt pumpflöde utan problem, att det inte kom någon olja när du höjde kan bero på att lastaren tidigare sänkts utan oljetillförsel & att cylindern då var tom på den sidan.

JD av de här årgångarna är lite speciella, och har stängt centrum i sina hydraulsystem, så med alla spakar i neutral kommer det inget, eller mycket lite i returen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kesa163 (trådstartaren)

#8 » 17:47:44, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen ska prova att koppla in lastaren återkommer med resultat.
Glad Påsk alla.
Kennet.

1 person gillar det här inlägget.
kesa163
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:53, 08-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se