Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

jd 2040s 1984 kraftuttag slirar/stannar?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

rittonr1 (trådstartaren)

#1 » 13:56:52, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kraftuttag slirar/stannar vid belastning kontrollerat tryck ser ok ut vad kan vara fel ? Kommer man åt kopplingen bakifrån eller måste man dela traktorn ?
rittonr1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:59, 17-03-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus, case



Claes Folkesson

#2 » 14:57:22, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget bra svar men det finns en verkstadshandbok i downloads till 2140 om det kan hjälpa.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Turbodiesel

#3 » 15:13:49, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kraftuttagskopplingen sitter i höjd med kraftuttagstappen strax framför huvudväxellådan, traktorn måste delas i den bakre växellådsskarven för att komma åt denna kopplingen. Det är inte jättevanligt med fel i kopplingen, men när det är fel brukar det vara ordentligt.

VHB:n till 2140 är en god hjälp för att få en bild av hur det ser ut, och reservdelslistor finns online & gratis hos jdparts.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rittonr1 (trådstartaren)

#4 » 20:22:40, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag har 10,1 bar in och ut ur locket lite lågt men det borde räcka, kan det vara not annat ? eller är det bara delning kvar eller om det brukar vara mer än lamellerna som är skrot ?
rittonr1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:59, 17-03-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus, case

bonnen513

#5 » 21:00:46, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad ska trycket vara?
har det börjat slira så käkar det fort upp lamellerna
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

rittonr1 (trådstartaren)

#6 » 21:31:25, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

10,5 bar inte så stor skillnad eller
rittonr1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:59, 17-03-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus, case

bonnen513

#7 » 21:37:42, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


var o hur mäts trycket?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

rittonr1 (trådstartaren)

#8 » 22:06:48, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testuttag på växelspakslocket
rittonr1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:59, 17-03-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus, case

Turbodiesel

#9 » 00:38:24, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju inte säkert att det är samma fel på din, men det driver lite opålitligt när lameller & stålskivor ser ut så här. Grundproblemet var låg oljenivå och därmed svajigt kopplingstryck, samtidigt som traktorn stod obevakad vid en gödselpump. Detta var kraftuttagskopplingen på en JD1130, så det var ingen dräparmaskin effektmässigt. Det hade varit så varmt att det sotat inuti växellådshuset, och oljan som var i liknade diesel viskositetsmässigt.

Kopplingen var "något svår att få isär", det spänner hyfsat bra med vågiga stålskivor..

Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rittonr1 (trådstartaren)

#10 » 22:06:15, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja så illa är det nog inte , men kan de va något läckage i växelspakslocket eller något annat.
rittonr1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:59, 17-03-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus, case

Turbodiesel

#11 » 22:14:13, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt att rörstiftet till gaffeln som påverkar PTO-ventilen i locket har gått av eller böjt sig, men har du inte testportar på locket till PTO & dess broms? och det är en hel del ställen internt det kan läcka på, men det är inte jättevanligt. Och stora läckage gör att trycket faller.

Har du kollat något i VHB:n om testportar mm ? jag har själv ingen möjlighet att göra det just nu (begränsad uppkoppling :snow: ).

John Deere 2140 verkstadshandbok
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rittonr1 (trådstartaren)

#12 » 17:46:11, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testat testporten in locket visar 10,1 ska va 10,5 bar sedan finns två testportar kraftuttagsbroms urkopplat 10,1 ska va 10,5 bar kraftuttagskoppling inkopplat 10,1 ska va 10,5 bar (10,1 bar eller 10,5 kan väll inte spela så stor roll) kan det vara något läckage i locket oringar packningen så att man får lägre tryck till kopplingen ? ska kolla rörstiftet till gaffeln som påverkar pto-ventilen, någon som vet hur anslutningen är från locket till kraftuttagskopplingen är det rör eller ? En sprängskiss om någon har, eller är det ingen skillnad mellan 2140 2040 hittar ingen bra bild på detta.
rittonr1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:59, 17-03-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus, case

Turbodiesel

#13 » 18:15:27, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du rätt tryck i testportarna så är det inte så mycket mer än mekaniska fel kvar, 10,1bar är inom toleranserna. Är trycken rätt är även rörstiftet helt skulle jag vilja säga.

Det skiljer inte mycket mellan 2040 & 2140 rent tekniskt, och det är små rör som leder trycket till koppling & broms, har du rörbrott brukar inte trycken vara ok dock, speciellt inte på lägre varv.. Och rören kommer du inte åt utifrån.

Bara att riva ikväll, så återkommer du med bilder om en tre-fyra timmar :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rittonr1 (trådstartaren)

#14 » 18:31:40, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo några timmar fler lär det bli, de är bara börja om du inte tro det kan va något läckage från locket.
rittonr1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:59, 17-03-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus, case

Turbodiesel

#15 » 18:35:25, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Locket måste bort först i alla fall (du har två av delningsplanets skruvar där under, bland annat) så det är väl bara att granska det i samma veva. Och du kan provtrycka rören med tryckluft när du har locket borta. Det ska däremot vara ett visst läckage nere vid kopplingen så det är inte så lättbedömt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se