Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Super Dexta: hydraulen paj efter vinterrvilan

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

mf33 (trådstartaren)

#1 » 21:27:16, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Efter att Dextan stått still över vintern hänger hydraularmarna som slaka tulpaner. Händer inget när man drar reglaget upp eller ner.

Jag köpte Dextan för ca 7år sedan av ett dödsbo. Den hade då stått flera år. Startade den, körde lite och märkte att hydraulen inte fungerade. Byttte alla oljor, glykol, termostat osv. Eftersom det satt en bakskopa på den och hydraulen inte fungerade satte jag en rörbit mellan drag och skopa så man kunde köra utan att skopan släpade i backen.

Hade traktorn nere i verksatn så jag fick köra ut den på mornarna och lät den då gå en stund på förhöjd tomgång varje dag för att kolla läckage. 3.e dagen hörde jag det skramla till utanför efter en stund, Hydraulen hade hoppat igång och gått upp så rörbiten ramlade ner på asfalten. Sedan dess har hydraulen funkat men nu efter den stått i vinter är den död igen.

Har kört en hel del nu men den hoppar inte igång igen.

FINNS DET NGT SOM BRUKAR FASTNA PÅ DEXTA HYDRAULIKEN?????

Släppte lite på en plugg vid oljepumpen och där flödade det fram en hel del olja. Lossade lite på locket som sitter uppe på hydraularmslocket, det med uttag till tippslang och dess manöverventil, och där kom det också olja. Finns dock inget som helst tryck ut till tipputtaget . Verkar sitta ngn typ av reducering i det lilla locket? ser så ut på gjutningen iallafall. Kan det va ngt i det lilla locket som krånglar. vore skönt att slippa gå längr ner i hydraulsystemet.

Har inte tid att riva ned ngt i onödan så har Ni ngt bra tips vad som kan fastnat eller vad som hänt/händer??

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



Janson1

#2 » 21:49:07, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju själv en Dexta som var nere i ganska små bitar för ett par år sedan. Jag antar att du provat att ändra väljarknappen i dess två lägen? Funkar kraftuttaget? Jag tror oavsett du kommer åt felet genom det övre locket under sätet. Ev om pumpfel så är det genom locket nere till vänster, har jag för mig.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mf33 (trådstartaren)

#3 » 22:09:07, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jodå kraftutaget går. Övre locket, det med 4st 18mmskallars skruv och en 13mmskalleskruv? :djaevul: vet va skruvarna heter i tum. Verkar finnas olja upp till det locket men frågan år om ngt fastnat/pajjat där. Själva manöverspaken sitter ju längre ner i nästa lock.
På det övre locket sitter väljarventil mellan tipp och hydraularmar men också ngn grej som är länkad så den rör sig när manöverspaken dras allra längst upp, tror den kallas flödeskontrollventil.

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Janson1

#4 » 22:15:15, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju prova att lea på den prylen som ser ut som en "dynamo"... Jag tänkte på hela locket, det är väl ca 70 cm långt och sitter med ganska många bultar.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#5 » 22:24:28, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spaken mellan drag och lägeskontroll, gör den nån skillnad?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mf33 (trådstartaren)

#6 » 22:55:52, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ

Ingen skillnad hur det än lirkas med alla spakar, knoppar osv. Hade ju vart bra om det hoopat igång som sist utan behöva plocka isär. Såå taskigt med tid.

mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron