Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Dubbelverkande ventilpaket bm400

21 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

krinor84 (trådstartaren)

#1 » 09:28:38, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har. Vet någon som har
dubbelverkande ventilpakettill bm 320 bm 400 bm 350 bm 600 dubbelverkande uttag då dessa ska vara av samma modell har en bm400 vi behöver konvertera för en skogsvagn med kran.
Evigt tacksam verkar vara helt lönlöst att hitta.
Betalar ju självklart
krinor84
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 04:18:30, 23-03-2017
Ort: Alingsås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster



Lars-Peter D

#2 » 10:52:24, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Konedata http://www.konedata.net/Traktorit/Volvo400.htm , så är pumpflödet 35 l/min och tryck 135 bar. Vilken vagn/kran är det frågan om? Risken är att traktorns tryck/(flöde) är i minsta laget om vagnen/kranen är räknad för tex. 175 bar och eventuellt ett större flöde. Betyder i praktiken att vagnen/kranen då kommer att vara "seg och orkeslös" om den körs med traktorns hydraulik.

Därför vore det bra att veta vilket hydraultryck och flöde som rekommenderas för vagnen/kranen. Är fullt möjligt att en hydraulpump, driven från traktorns kraftuttag, är en bättre lösning, om vagnen används mycket. OM vagnen kräver mera tryck/flöde.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

krinor84 (trådstartaren)

#3 » 11:15:31, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farma 7-46S
enligt våran mekaniker bör det fungera men varit lite osäker själv
även funderat på en extern pump på 45 liter efter läst igenom lite här
tacksam för alla råd
måste dessvärre åka iväg en sväng men kommer läsa igenom alltikväll
tackar
krinor84
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 04:18:30, 23-03-2017
Ort: Alingsås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

Johnj-e

#4 » 12:24:15, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva kranen behöver väl bara ev + fri retur?
Men är det ramstyrning krävs förvisso dv uttag.
Antingen ringer du runt till skrotarna eller så köper du ett ventilblock på tex. Oie som du kopplar in mellan pump och traktorns hydraul. Finns flera trådar här sim berör detta, samma princip som när hydraulik till lastare monteras
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Lars-Peter D

#5 » 12:34:10, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kran? : http://www.forsmw.fi/kuormain/c-46-s-50.0.604.5 Enligt detta är tryck 175 bar, och lyftkapacitet enligt tabellen. Med 135 bar blir kapaciteten 30% mindre, dvs. 330 kg/4,6 m istället för 475 kg. Flödet anges till 20-45 l/min så den biten är ok. file:///C:/Users/Donner/Downloads/SV_Instruction%20book._V2.1-2016.pdf

I PRINCIP: Det enklaste sättet att testa hur det funkar, torde vara att koppla vagnens tryckslang till kipputtaget, och vagnens retur till påfyllningen för hydraulik traktor. ((NORMALT SKALL RETUREN GÅ IN BETYDLIGT LÄGRE ÄN MIN. NIVÅ, (ELLER I BOTTEN PÅ) "HYDRAUL-TANK", FÖR ATT UNDVIKA SKUMBILDNING! Blir annars samma effekt som tvättmedel i en hink, som fylls på med vattenslangen hållen i handen....))

Vid testet låses/ställs traktors kipp-spåk, så oljan kontinuerligt pumpas via vagnens ventilbord/returneras till påfyllning traktor. Traktors övertrycksventil = 135 bar, vagnens 175 bar, så traktorns ventil kommer att arbeta/"pysa" när 135 bar uppnås....

(Vissa traktorer rekommenderar en viss överfyllning då bak-axel fungerar som hydraul-tank och extra-hydraulik monteras. Känner inte till Volvo i det fallet.)

Annars blir det bra som Johnj-e skriver
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Johnj-e

#6 » 12:46:24, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativ 2 är ju som sagt att ha en pto driven pump med extern tank..

BM volvo 400 har hydraulsystemet skilt från transmission och har en tank på ca 23 liter
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

MN

#7 » 14:04:46, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:Kran? : http://www.forsmw.fi/kuormain/c-46-s-50.0.604.5 Enligt detta är tryck 175 bar, och lyftkapacitet enligt tabellen. Med 135 bar blir kapaciteten 30% mindre, dvs. 330 kg/4,6 m istället för 475 kg.


Jag påstår att skillnaden snarare blir mer än 35% i tappad lyftkraft...
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Lars-Peter D

#8 » 14:50:48, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken är ju stor att traktorns tryck är mindre än 135 bar, av någon orsak... sliten pump, eller sliten övertrycksventil, som kan justeras? Framgår inte helt klart om gripen är monterad. Kan vara så att lyftdiagram gjort utan grip?? Kunde vara bra att kontrollera verkligt tryck traktor, med varm olja.... och eventuellt justera till rätt tryck, om det är för lågt. Hur det verkligen förhåller sig, borde gå att testa enligt "principen" i tidigare inlägg...

Om man nu satsar på att montera extra dubbelverkande uttag, så kan det fort vara mera ekonomiskt att satsa på ett ventilbord med 3-dubbla uttag/ spakar med det samma, om misstanken finns att de framledes kan behövas för tex. hydrauliskt schaktblad + hydr. tryckstång eller hydr. reglering av ena lyftarmen.... som exempel.... i Fi är prisskillnaden ganska marginell på ett eller tre ventilers bord...

Vad grundar sig MN.s tanke på att lyftkraften är 35% mindre?
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

GSjo

#9 » 19:14:51, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggde om min BM400 till 180bars tryck och större pump.
Monterade ett nytt ventilpaket med en dubbelverkande återfjädrande för ramstyrningen och en med fastläge för matningen till blocket på vagnen, samt en till retur.
Satte en överströmmare sist i ventilpaketet så att traktorn får sitt ordinarie max tryck.
En överströmmare på 180bar sitter innan lastarventilen, som sen går vidare till det nya ventilpaketet, som sen går vidare in i det gamla systemet.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

krinor84 (trådstartaren)

#10 » 22:59:51, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses tackar för alla svar Lutar lite mote det GSjo gjorde där införskaffa nytt ventilpaket och pump :)
krinor84
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 04:18:30, 23-03-2017
Ort: Alingsås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

bonnen513

#11 » 23:05:15, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du ramstyrning på vagnen eller varför vill du ha dubbelverkande?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#12 » 23:08:22, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen är det väl inte pumpen som begränsar till 135 bar utan resten av hydraulsystemet? (ska jag säga som spräckt en sån)
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

krinor84 (trådstartaren)

#13 » 20:28:55, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp ramstyrning
krinor84
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 04:18:30, 23-03-2017
Ort: Alingsås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

krinor84 (trådstartaren)

#14 » 20:29:12, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

men funderar på o svetsa på en låsning bara o skippa ramstyrningen
krinor84
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 04:18:30, 23-03-2017
Ort: Alingsås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

bonnen513

#15 » 23:14:07, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns det inget orginalmonterat lås på ramstyrningen?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se