Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Volvo T31 displacement/kapacitet hydraulik?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

TTperra (trådstartaren)

#1 » 16:42:25, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå, ny här på forumet och har skaffat mig en gammal T31:a.
Den har frontlastare som drivs av trepunktlyftens hydraulik, alltså kopplingsberoende.
Nu funderar jag på att montera hydraulpump som drivs av vevaxeln, men vet inte vilken pump jag behöver?
Jag tänkte att om jag tar reda på originalpumpens displacement/kapacitet och försöker hitta en pump som är lika eller snäppet större så borde det fungera, men jag hittar inte uppgifterna??

Jag har försökt använda sökfunktionen, men jag är inte kompis med den ännu..
Någon som kan hjälpa?
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710



Lars-Peter D

#2 » 18:08:01, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://konedata.net/traktorit/volvo-bm ... 6bm-31-36/ Drivs hydraulpumpen med rem? Borde väl stå någonting på pumpen om typ etc? Vid vilket varvtal pumpen ger 24 L/min står ju inte, så deplacementet behövs.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

torbjorn_forsman

#3 » 18:41:41, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På T24-T25 drivs pumpen med rem från vevaxelremskivan, på T31-T34 drivs den vad jag vet med kugghjul från växellådans ingående axel. I den pdf-fil med sprängskisser för T31 m fl som är upplagd på detta forum, finns det dock med två varianter av hydraulpump, en kugghjulsdriven och en remdriven. Det framgår inte var den remdrivna i så fall skulle monteras.
På en bild av en T31 i en gammal reklambroschyr som jag har hittat nånstans på nätet, syns (otydligt) två blanka saker framtill på vänster sida av motorn, den övre av dem är säkert generatorn och den undre skulle kunna vara en remdriven hydraulpump.
Inga data eller typbeteckningar för pumpen finns i några specifikationer som jag har tillgång till. Jag skulle nästan kunna tillägga att det är som vanligt med Volvos specifikationer - extremt detaljerade om allt utom just det man verkligen vill ha detaljerad information om.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

TTperra (trådstartaren)

#4 » 22:01:59, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:https://konedata.net/traktorit/volvo-bm/volvo-t-31-36bm-31-36/ Drivs hydraulpumpen med rem? Borde väl stå någonting på pumpen om typ etc? Vid vilket varvtal pumpen ger 24 L/min står ju inte, så deplacementet behövs.


Den är kugghjulsdriven

Det står 24 l/min och 120bar i den specen, kan man anta att det är max kapacitet? angiven vid varvtal för max effekt(1500 rpm)?
iof motoreffekten dalar efter 1500 rpm men det betyder ju inte att hydrauliken gör det..?
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se