430:s hydraulik är hyfsat enkel och "modern". Tipputtag och
dubbelverkande uttag prioriteras dock före lyftarmarna. Dvs.
flöde passerar
ventilblock för extern hydraulik vidare in i lyftarmarnas
ventil vidare till retur när ingen av ventilerna är påverkade. Om flödet styrs till ett av de externa uttagen försvinner alltså flödet till lyftarmarnas ventil. Om det är en av de dubbelverkande uttagen som får flödet, så går flödet från motsvarande uttag direkt till retur. (Samma
ledning som tankretur, t-kopplingen). Det
enkelverkande uttaget funkar likadant:trycksatt flöde eller fri retur. Det här innebär i praktiken inget problem så länge man inte kopplar in yttre
rundpumpning, inte ens då är fenomenet oöverstigligt: bara att slå ifrån spaken så lyfter armarna som vanligt (det går alltid att sänka armarna). Vill man sedan ha fler uttag/ventiler så är det egentligen inte speciellt svårt. Antingen montera ett ventilblock före orginalblocket (som min lastarventil: trycksatt retur till befintlig ventil, fri retur till tank, vilket då har prioritet över övriga ventiler), alternativt montera elektriska delningsventiler (6/2 ?).
Hur ofta vill man lyfta armarna samtidigt som man manövrerar yttre hydraulik? Knappast aldrig om man inte har en delburen
plog, som troligen inte är aktuellt på en 430?
Det finns nedanför sitsen två reglage: en
spak för att låsa armarna (vikbar med
gul etikett på Din bild), och ett vred för sänkhastigheten (lettrad axelsnutt som syns i kanten på röda ringen). Båda brukar gå lite trögt... till höger finns också en spak för att välja mellan olika reglertyper för armarna (under reglerspak för lyftarmarna)
/Peter R