Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM 35 packningar vägrar täta

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Chetic (trådstartaren)

#1 » 14:08:38, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Harvade med gamla bettan för någon vecka sen och drog därmed en hel del i hydraul-spaken vilket slet upp ett hål i den trycksatta kopparledningen som går ut ifrån hydraulhuset. Skaffade mig en splitterny hydraulslang med matchande kopplingar, men den blev ett par cm för lång så jag fick ta i en del för att banjobulten skulle komma på plats. Hur fasiken ber man slangtillverkaren om exakt rätt mått? Verkar inte som att dom har särskilt bra koll heller på exakt hur långa slangarna blir.

Problemet är alltså att det läcker (rinner i alla riktningar kring bulten/kopparpackningarna) när jag sätter igång maskineriet. Trodde jag drog åt för löst första gången så jag tog i lite mer men då gick banjobulten sönder. Det är definitivt inte det som är problemet nu. Någon som har några idéer? Känner mig helt vilsen.
BildBild


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952



JPEG

#2 » 14:26:40, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kann det vara så att du behöver två kopparbrickor för att kompensera den tjocka crimphylsan på hydraulslangen?

3 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Chetic (trådstartaren)

#3 » 18:15:17, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan testa med en extra bricka på varje sida, men är det en hållbar lösning alltså? Standard procedur?
Vad menas med att kompensera för den tjocka crimphylsan?
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952

torbjorn_forsman

#4 » 18:20:24, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att crimphylsan (cylindriska blanka delen på banjokopplingen) är så tjock att den ligger an mot hydraulhuset och gör att tätningsytorna ligger snett. Om du då lägger dit en tjockare kopparpackning (eller flera på varandra) så kan du få ut alltsammans en liten bit så att det blir frigång under crimphylsan.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#5 » 18:23:04, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi förutsätter att du använder nya eller nyglödgade kopparbrickor. Med gamla kopparbrickor så är det svårt att få tätt.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Chetic (trådstartaren)

#6 » 18:33:22, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Att crimphylsan (cylindriska blanka delen på banjokopplingen) är så tjock att den ligger an mot hydraulhuset och gör att tätningsytorna ligger snett. Om du då lägger dit en tjockare kopparpackning (eller flera på varandra) så kan du få ut alltsammans en liten bit så att det blir frigång under crimphylsan.


Jaha, herregud, ja så måste det ju vara! Gick inte att se något glapp med ficklampa men den förklaringen ser väldigt sannolik ut nu när ni säger det. Får testa någon extrabricka i helgen!
Användarvisningsbild
Chetic
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:51, 12-06-2016
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 35, 1952


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se