Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Orkeslös hydraul på BM Viktor

18 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

Jac

#16 » 00:50:06, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna och titta.
Pumpen har gått ett stort antal år varav den sista tiden med vattenblaskig olja. Låter inte som nån quick fix i mina öron. Kugghjulspumpar är rent generellt inte särskilt fixbara.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Trigon (trådstartaren)

#17 » 21:39:16, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tagit mig lite dåligt med tid till att uppdatera här, men nu har i alla fall alla skrymslen och vrår på Victorn fått nya vätskor, hydraulen till och med en gång extra. Nya filter, remmar och kylvätskeslangar har det blivit och termostaten är provkokad.

Bönorna har växt på som tusan, på två veckor (från 5 juni till 19 juni) växte de från det här:
Bild
till det här:
Bild

Den 18-19 juni kom jag äntligen ut och kunde hacka en andra gång, med risk för att bli idiotförklarad kanske. Bönorna var då cirka 60 cm höga i genomsnitt och jag demonterade spårluckrarna för att få lite bättre frigångshöjd.
Här på sista bilden närmast bakom min gamla lagård var de närmare 80 cm höga.
Bild

Hittills verkar det inte ha gjort nån större skada på bönorna förutom där jag vände, och då körde jag ändå på i rask takt, trean och fullt skaft (ca 6-8 km/h) gick rätt så bra att hålla ute på raksträckorna. Men man får inte sitta och tänka för mycket på annat då, för då kan det lätt sluta så här innan man fått stopp på ekipaget.
Bild

Men det är rätt noga att man ändå tar det försiktigt med bönorna när man hackar i så sena stadier. Jag hittade det här försöket https://www.jordbruksverket.se/download/18.3229365112c8a099bd980005761/1370041141563/4.+Radhackning+mm+2010+SJVWEBOK.pdf och tog fasta på att försöka att inte köra närmare än 5 cm från plantorna. Givetvis blev det nog närmare här och där om jag vinglade lite hit och dit, men i medeltal blev det nog rätt så bra tror jag. :mrgreen:

Victorn blev också upphottad med en elsnurra som jag testade att så ca 5 kg persisk klöver med per hektar som en mellangröda som ska kunna växa sen när bönorna glesnar nån gång i augusti och lite fram i höst efter skörd, men om så mycket av klövern grott och överlevt hittills är väl frågan. Trots att det kommit några regn sen hackningen så har ju ytjorden torkat upp efter uppluckringen.

Nu för några dagar sen såg bönorna i alla fall ut något åt det här hållet på de flesta ställen.
Bild

Jag har förresten undersökt möjligheterna att få tag i en annan hydraulpump till en Victor, och det ser inte jätteljust ut. Jag pratade med Leif A här på forumet och det jobbas på att få någon att tillverka nya pumpar till Victor till ett rimligt pris, alternativt en ombyggnadssats som inte kräver allt för mycket verksamhet med svets och vinkelslip för att få dit, men ännu så länge så får man försöka få tag i nåt begagnat med oftast okänd status, eller ägna en bra stund åt att försöka få dit nån annan remdriven pump. Tills vidare är jag inte särskilt desperat så jag håller tummarna för att det första alternativet blir verklighet. :eat:

6 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bengt Erik Eriksson

#18 » 07:11:27, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se och skönt att felet hittades. Lite konstigt beteende hos en kugghjulspump att tappa detså fort. Vill ändå tipsa om att det kan sitta en sugsil i hydraultanken på BM maskiner. Är sugledningen ansluten mot en nippel i tankväggen är det högst troligt att det sitter en rörformad mässingsnätsil innanför.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se