Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Orkeslös hydraul på BM Viktor

18 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Trigon (trådstartaren)

#1 » 21:58:11, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat radhacka mina åkerbönor med en av mina redskapsbärare som är en ombyggd Viktor
Bild
och helt plötsligt ger hydraulpumpen nästan ingen kraft längre. Jag hade ett mindre oljeläckage strax innan så det första jag tänkte var att oljemängden inte var tillräcklig. Men efter lite påfyllning av olja kvarstod problemet. Det minimala arbete som hydraulpumpen kunde klara av var att om man sänkte ner alla tre sektioner på hackan med sina dubbelverkande kolvar så orkade den trycka ut den stora lyftkolven, sen kunde jag hoppa av och med handkraft hjälpa var och en av de tre sektionerna upp samtidigt som jag drog i spaken. Då gick det att få upp hackan så pass högt att jag kunde puttra hem till gården.

Oljan jag tappade av såg ut som kaffe med mjölk i, här är den uppblandad med lite gammal motorolja
Bild
Jag antar att oljan inte blivit bytt på ett bra tag och att det var en del vatten i den, på denna ombyggda modell av Viktor kan jag inte hitta varken returfilter eller sugsil att göra ren. Hydraulpumpen ser ut att vara den standardmonterade
Bild
och efter att ha fyllt på ny olja (Q8 T520 10W-30) och fyllt sugröret från tanken upp till pumpen testade jag utan större förhoppningar på nytt med samma dåliga resultat
Är det så illa att pumpen har sagt upp sig? 5 minuter innan den fallerade ute på åkern fungerade den precis som vanligt, brukar en hydraulpump tappa förmågan så abrupt? Eller kan det vara nån överströmmare/fjäder eller nåt annat som spökar? Vad jag kan bedöma så låter den inte onormalt och har heller inte gjort så de få tillfällen jag hunnit använda radhackan så här långt.

Om jag ska skaffa ny pump vart gör jag i sånt fall det bäst och billigast? På Oie verkar de inte ha några i sortimentet.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



PeterR

#2 » 22:05:30, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon form av sil borde det väl finnas innan pumpen, kanske till och med i tanken? Kolla att pumpen får olja är nog steg 1. Steg 2 kan vara att kolla upp ventilpaketet (framför näsan). Överströmmare sitter nog där?
Snygg och trevlig maskin i alla fall!
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Trigon (trådstartaren)

#3 » 22:29:34, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade loss sugledningen i bägge ändar och kunde inte se någon form av filtrering, den enda trösten är väl i sånt fall att den mynnar ut ett par centimeter ovanför botten på oljetanken. Så att pumpen får olja är jag nog rätt så säker på, möjligen att den då skulle kunna suga tjuvluft vid nån av anslutningarna om det inte är helt tätt där men kan det få så pass drastiska konsekvenser att den knappt orkar något?

Är det manicken längst ner till höger här som är överströmmaren?
Bild
Kan jag bara i sånt fall bryta plomben, skruva loss och se vad jag hittar?
Bild
Sitter det en stark fjäder där inne? Om den är kass, vart köper jag i sånt fall en ny? Närmaste hydraulikaffär?
Bild
Ventilpaketet verkar vara ett Nordhydraulic
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

mathiast

#4 » 06:20:34, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns på pumpen när du försöker lyfta,är pumpen kass så kommer tempen stiga ganska fort i pumphuset

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

goranp1

#5 » 06:31:45, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat remmarna på pumpen ,inte ovanligt att dom slirar

1 person gillar det här inlägget.
goranp1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:38, 18-04-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 218 td, bm 230, bm 650, valmet 832,Åkerman H 10,bm volvo 846

bonnen513

#6 » 06:37:36, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inget filter och du kört tomt så kan det mycket väl åkt med nåt skräp som fastnat i överströmmaren.
Är den klen på alla funkioner?
Var läckte oljan ut?
Sitter det några snabbkopplingar i systemet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Trigon (trådstartaren)

#7 » 08:51:50, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

goranp1 skrev:Har du kollat remmarna på pumpen ,inte ovanligt att dom slirar

Remmarna är bra dåliga och det är nog rätt att misstänka dem, men vad jag kan se medan jag kör hydraulfunktionerna så syns eller hörs ingen slirning, pumpens remskiva verkar snurra med konstant fart oavsett belastning.

bonnen513 skrev:Sitter det inget filter och du kört tomt så kan det mycket väl åkt med nåt skräp som fastnat i överströmmaren.
Är den klen på alla funkioner?
Var läckte oljan ut?
Sitter det några snabbkopplingar i systemet?

Jag skulle säga att den är lika klen på alla funktioner, det finns fem hydraulfunktioner, hela hackan upp/ner, var och en av hackans tre sektioner upp/ner (här är det två snabbkopplingar på varje funktion) och sen den femte funktionen där jag fick en läckande slang och den sitter utan snabbkopplingar inne under maskinen och man kan köra ner en pinne bakom varje bakhjul för att luckra jorden.

mathiast skrev:Känns på pumpen när du försöker lyfta,är pumpen kass så kommer tempen stiga ganska fort i pumphuset

Bra att veta! Rör det sig om stigande värme i pumpen om man kör en hydraulfunktion i så lite som en minut? Eller vilket tidsperpektiv har man här?

Det känns som att det mest logiska borde vara att det blivit lite olja och att det sen följt med och fastnat nåt skit i överströmmaren så att den står halvöppen hela tiden och systemet inte kan bygga upp nåt vidare tryck. Kan överströmmaren sitta monterad på olika sätt (olika hårt åtskruvad eller nåt)? eller kan jag bara lyckas få tillbaka den på korrekt sätt om jag skruvar loss den för rengöring?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

PeterR

#8 » 10:40:35, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Det känns som att det mest logiska borde vara att det blivit lite olja och att det sen följt med och fastnat nåt skit i överströmmaren så att den står halvöppen hela tiden och systemet inte kan bygga upp nåt vidare tryck. Kan överströmmaren sitta monterad på olika sätt (olika hårt åtskruvad eller nåt)? eller kan jag bara lyckas få tillbaka den på korrekt sätt om jag skruvar loss den för rengöring?


Här tror jag Du kan vara någonting på spåret. Du kan räkna gängor vid demontering/montering, men det riktiga är att mäta med en manometer.

/Peter R

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bonnen513

#9 » 16:02:03, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

men inga snabbkopplingar på tryck eller returledningen till från ventilbordet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Trigon (trådstartaren)

#10 » 16:42:24, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är den huvudmisstänkte isärplockad
Bild
Men tyvärr så var det inte mycket smuts där, och den verkade inte ha fastnat i öppet läge. Efter att ha torkat rent så gott det gick och återmonterat den lika många varv som den satt från början provkörde jag och det fungerade precis lika dåligt som innan. Jag testade också att stå med ca halv till två tredjedels gas på motorn och försöka lyfta den stora kolven som höjer hela hackan i fem minuter. Efter den tiden var i och för sig hydraulpumpen märkbart varm, men inte värre än att man kunde hålla kvar handen på den. när jag sen testade att försöka höja en av de tre delarna på hackan så upplevde jag det som att hydraulen var ännu svagare än innan.

bonnen513 skrev:men inga snabbkopplingar på tryck eller returledningen till från ventilbordet?

Nej det är inga snabbkopplingar till själva ventilbordet på denna maskin. Bara till hackans tre dellyftningar (för att man ska kunna ställa av själva hackan).

Jag vet inte om det då ändå är själva hydraulpumpen som är misstänkt nu? Nya verkar inte gå att få tag på vad jag sett hittills? Är dessa traktorer så ovanliga att det inte tillverkas nya hydraulpumpar längre? I värsta fall får jag väl åka och hämta pumpen på min andra redskapsbärare och testa med den, men det hade ändå vart enklare att sätta dit en annan pump direkt. Till att börja med får jag väl felsöka lite till och försöka kontrollera så att oljan verkligen kommer fram. Kanske jag skulle ha startat den med överströmningsventilen demonterad för att se att det verkligen kommer rikligt med olja där?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Tycko Mikiasson

#11 » 17:47:47, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber om ursäkt för lite trådkapning. Men finns det möjligheter att sätta på en större pump på just BM Victor. Jag skulle gärna vilja ha mera flöde.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

GSjo

#12 » 18:31:57, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av hydraulpumparna (av vingpump typ) på min Åkerman H11 lade av direkt, blev helt orkeslös och pumpen blev varm (gick att hålla på den, men märkbart varmare än den andre pumpen), lät även lite annorlunda.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

mathiast

#13 » 19:46:50, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pump som är kass har högt intern läckage och värmen stiger snabbt ! Me. Man måste köra en funktion i botten så trycket blir max

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

bonnen513

#14 » 20:25:55, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

du skulle ju kunna koppla in en annan traktor på ventilbordet för att utesluta det
När du försöker lyfta, hackar den eller något annat ljud, pysljud el liknande från ventil eller pump?
Går oljan direkt från pump till detta ventilbord eller finns det nåt mer på vägen?
Det är väl bara köpa en standardpump avsedd för remdrift o smälla dit
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Trigon (trådstartaren)

#15 » 00:25:51, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:du skulle ju kunna koppla in en annan traktor på ventilbordet för att utesluta det
När du försöker lyfta, hackar den eller något annat ljud, pysljud el liknande från ventil eller pump?
Går oljan direkt från pump till detta ventilbord eller finns det nåt mer på vägen?
Det är väl bara köpa en standardpump avsedd för remdrift o smälla dit


Många bra tankar här. :thumme: Det hördes inga missljud såvitt jag kunde bedöma när jag försökte lyfta, oljan går direkt från pumpen till detta ventilbord. Jag är ju lite lat av mig och man kommer väl inte undan ombyggnad av både fästena och röranslutningarna om man köper en standardpump och försöker mickla dit? I värsta fall får det väl bli det vad det lider, men det enklaste hade ju varit att få tag i en ny eller bättre begagnad pump som passar rakt av. Är det nån som har nåt att erbjuda så får ni gärna höra av er.

I alla fall så provade jag att byta alla fyra remmarna under huven (en till fläkten, en till generatorn och två till hydraulpumpen), men nya remmar till pumpen gjorde ingen skillnad, och efter att ha misslyckats att lite halvhjärtat få tag i en begagnad pump till traktorn fick den här skönheten
Bild
åtminstone tillfälligt donera sin pump. Jag har inte ägt denna maskin så länge, men den här maskinen verkar vara lite mer avancerad än den jag kör med nu och ha både hydrostatisk styrning och kopplingsservo.
Bild
Värmen i hytten verkar dock vara precis lika obefintlig på denna... :mrgreen:
Filter har någon också lyckats få dit på sugledningen, kanske nåt jag borde fundera på att få dit på den andra också. :klia:
Bild

När jag satt dit den begagnade pumpen på min krånglande maskin så fungerade den till min lättnad som den skulle. :hurra: Sen var kvällen räddad och jag körde av nåt hektar som hade en aning ogräs, resten av arealen är så ogräsfritt så det får nog vänta åtminstone ett par veckor till innan det blir nån hackning där. Några nya kylarslangar hann jag också få dit, men en liten slangstump som jag köpte på OIE http://www.oie.se/Produkt/kylarslang-passage-(BM-502112)?sectionId=1000193299&model=VT_TraktorVOLVOBMBM230Victor begriper jag inte vart den ska sitta. Den ingår i slangsatsen http://www.oie.se/Produkt/slangsats-kylsystem-(38073)?sectionId=1000194849&model=VT_TraktorVOLVOBMBM230Victor som jag köpte. Är det någon som vet som kan tipsa mig om vad den används till så hade det varit bra. Den lilla termostaten som sitter i denna tidiga motor verkar inte säljas på OIE, nu har jag provkokat den befintliga och den var väl acceptabel funktion på, men det hade nog inte skadat om jag fått tag i en ny förr eller senare, någon som vet vart man köper den gamla termostatvarianten?

Är det förresten möjligt att det kan vara nåt enkelt fel på den dåliga hydraulpumpen som man kan ordna själv? I vilket fall är den väl värdelös som den är, så jag kommer troligen att öppna den och titta in förr eller senare.

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ster90 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se