Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

case 1394 hydra shift

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Athalusar (trådstartaren)

#1 » 00:27:25, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla.
Har gjort mig själv en liten otjänst och köpte mig en fyrhjulsdriven Case 1394. Fick den till ett väldigt överkomligt pris. jag visste att det var massa el fel på den då jag köpte den. men till yrket så är jag lastbil och buss mekaniker. tänkte att det fixar jag. Dock så märker jag nu när jag växlar med hydra shiften, att något krånglar. från 1 till 2 så händer inget, men från 2 till 3 så växlar den, och då växlar den hårt. sedan från 3 till 4 så händer det inget då heller. Jag är från stor staden, och detta är min första traktor. Ser mig själv som novis då det gäller dessa fordon. men som 15 år som tung bils mekaniker så har jag kanske en liten möjlighet att kunna lära mig från någon som kan bättre.
Jätte tack på förhand :grin:
Athalusar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:19, 28-06-2017
Ort: ale
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1394



Magnus Isakson

#2 » 00:50:49, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv en 1594 som förvisso fungerar bra men har hört att hydrashiften har lite dåligt rykte vad gäller växellådan, handlare lär vara lite ovilliga att byta in dessa. Som jag förstått det är hydrashiften två planetväxlar som kan styrs med bromsband vilket ger fyra kombinationer. Du har då troligen ett sådant där belägget är slitet och behöver bytas. Har hört att det är billiga delar men en hel del skruvande för att byta detta, tror att hytten måste lyftas bort för att komma åt att lyfta ett lock på växellådan. Men det kanske kommer ett svar från någon som gjort denna operation och har bättre koll än jag.

3 personer gillar det här inlägget.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Pensionären i hbg.

#3 » 10:25:16, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man växlar upp måste man villkorslöst låta traktorn " komma in och dra " innan nästa växel kan komma på tal.Det gäller såklart även bakåtkörning.Vad jag vet så är det denna underlåtenhet som fördärvar lådan.Under Downloads finns uppgifter som Du behöver.Ser fram emot hur Du fixar traktorn!Lycka till!

2 personer gillar det här inlägget.
Pensionären i hbg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:17, 05-11-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Athalusar (trådstartaren)

#4 » 00:44:27, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus Isakson skrev:Har själv en 1594 som förvisso fungerar bra men har hört att hydrashiften har lite dåligt rykte vad gäller växellådan, handlare lär vara lite ovilliga att byta in dessa. Som jag förstått det är hydrashiften två planetväxlar som kan styrs med bromsband vilket ger fyra kombinationer. Du har då troligen ett sådant där belägget är slitet och behöver bytas. Har hört att det är billiga delar men en hel del skruvande för att byta detta, tror att hytten måste lyftas bort för att komma åt att lyfta ett lock på växellådan. Men det kanske kommer ett svar från någon som gjort denna operation och har bättre koll än jag.


Hej Magnus
Jo för övrigt så känns den helt underbar. lätt körd, motor som går jämt och fint, förutom just växellådan, så verkar den otroligt lätt skruvad. men detta är som sagt min första traktor. så jag har inget att jämföra med. men hytten måste bort då för att komma åt boxen?
Athalusar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:19, 28-06-2017
Ort: ale
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1394

Athalusar (trådstartaren)

#5 » 00:50:49, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pensionären i hbg. skrev:När man växlar upp måste man villkorslöst låta traktorn " komma in och dra " innan nästa växel kan komma på tal.Det gäller såklart även bakåtkörning.Vad jag vet så är det denna underlåtenhet som fördärvar lådan.Under Downloads finns uppgifter som Du behöver.Ser fram emot hur Du fixar traktorn!Lycka till!


Hej Pensionären
jo läste mig till detta också, den har bara rullat 2700h. så dom måste ha gjort något brutalt misshandlande av lådan. men kan dålig olja påverka växlingarna? Underbart ska slänga en titt på Downloads :buga: .jätte tack :) måste skrämma liv i den innan vinter röjningen kommer igång.
Athalusar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:19, 28-06-2017
Ort: ale
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1394

Razzetazz

#6 » 04:24:35, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Athalusar.
Måste säga ovanligt tydlig felbeskrivning.
Fortsätt felsökningen. vad händer när du växlar I utförsbacke / motorbroms?
Att växlingen känns hård kan bero på att den växlar två växlar 1 till 3. Är den bara hård eller hugger den? Även fel olja kan påverka detta. Vad är det för olja i idag?
Som tur är har jag aldrig skruvat i någon hydrashift men kört endel så hur dom ska fungera vet jag.

2 personer gillar det här inlägget.
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610

Athalusar (trådstartaren)

#7 » 23:08:53, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Razzetazz skrev:Hej Athalusar.
Måste säga ovanligt tydlig felbeskrivning.
Fortsätt felsökningen. vad händer när du växlar I utförsbacke / motorbroms?
Att växlingen känns hård kan bero på att den växlar två växlar 1 till 3. Är den bara hård eller hugger den? Även fel olja kan påverka detta. Vad är det för olja i idag?
Som tur är har jag aldrig skruvat i någon hydrashift men kört endel så hur dom ska fungera vet jag.


Hej Razzetazz
Jätte tack, lättare att få fram svar om man är tydlig :cool: . Gasar på hyfsad varvtal, Peter in 2, och inget händer, oavsett upp eller nerförsbacke. sedan när du lägger i 3 så rycker hela traktorn till och den växlar upp. Pinsamt så vet jag inte vilken olja som är i den idag. troligtvis original oljan från fabrik är jag rädd för.
Athalusar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:19, 28-06-2017
Ort: ale
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1394

Razzetazz

#8 » 00:02:48, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrashiften är känslig för fel olja, kan bli massor med konstiga fel allt från hugger, skorrar, slirar vid växling, släpper växlar på belastning, släpper frihjul vid motorbroms.... Och alla tänkbara kombinationer vid olika tillfällen. Så att den växlar hårt och inte slirar är ett bra tecken. Då bör lameller och bromsband va hel.
För mig låter det som felet ligger någon stans i styrningen av den ena planetväxeln. Bör stå i verkstadshandboken hur man går vidare i felsökningen. Mäta tryck och vad som går att göra med lådan kvar i traktorn.
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se