Sida 1 av 2

Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 12:22:45, 27-09-2017
av Lingerino
Hej!

Söker synpunkter kring fulfix/bondlagning av mina tilt-kolvstänger som jag har på traktorlastaren. Tuberna läcker olja som ett såll ut genom kolvstångstätningarna så nya tätningar är införskaffade. Jag har dock noterat ett antal skador/repor på bägge kolvstängerna som jag undrar är roten till det onda. Vill inte smacka dit nya tätningsssatser om dem ändå kommer bli kortlivade pga kolvstångsskadorna. Har kollat med hydraulikfirma om omkromning men det täcker enbart 25 my-meter tjockt och de flesta skador är väl större än så även om den största kanske är 0,5-0,8 mm djup uppskattningsvis. Nya kolvstänger från samma firma skulle gå på 3000 kr/st ink moms så var inte direkt jättesugen på det.

Har läst en del om kemisk metall som "acceptabel" åtgärd även om den är långt från bra, och om den ens funkar på så små skador. Kan nästan tänka mig att det borde funka bättre vid något större där det skulle få bättre fäste. Hårdlödning och svetsning en annan. Vad tror ni, svårt att säga nåt om djupet på skadorna av bilderna att döma, men ska man bara slipa försiktigt med finfint slippapper och förvissa sig om att alla "uppstickande" skador är borta och lämna groparna eller ska man försöka sig på en annan åtgärd innan man byter tätningarna ?

Hit me :)

Mvh
Bild
Bild

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 13:20:22, 27-09-2017
av Scania bonden
Vad vill en mekanisk verkstad ha för att kapa ett par kromade stänger o göra en gänga i ena änden o e.v svetsa dit ditt gamla kolvöra i ny kolvstång ?
Tror nog att det är det bästa alternativet.

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 13:23:32, 27-09-2017
av Lingerino
Det är det dem vill ha 3000/st för... svarva nya stänger o svetsa, gänga... :(
Inte för reservdelskolvstänger från hyllan alltså.. som kostar ännu mer :(

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 13:36:42, 27-09-2017
av magloman
Är dom kromade är det nog svårt o göra nåt åt det.
Oftast är dom bara slipade då går det svetsa o slipa ner det.

Har gjort det några ggr och vet andra som oxå lyckats.

Min tråd om nokka kranen finns nog bilder

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 15:08:39, 27-09-2017
av Lingerino
Ingen här alltså som provat med den fantastiska produkten kemisk metall alltså... styrkan i det tror jag funkar men det är o få det att fästa ordentligt som kan va problemet ? 100 kr för o testa eller 6000 för nya stänger Är väl alternativen just nu

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 15:11:46, 27-09-2017
av JengaPRO
Inga cylindrar på flowfitonline som funkar?

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 16:15:53, 27-09-2017
av ja-bond77
magloman skrev:Oftast är dom bara slipade då går det svetsa o slipa ner det.

Nja... :uupps: Det vet jag inte... Jag har väl stött på okrommade kolvstänger nån gång men det är nog under 1% i så fall... Och att svetsa även krommade stänger är väl inget större problem. Problemet är att få det snyggt utan diken o skit... Men det finns väl nån elektrod som funkar till sånt...

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 16:19:24, 27-09-2017
av magloman
här när jag svetsade en kolvstång, funkar än iaf

magloman @ Maglomans Nokka HK2500a krans Liv & Leverne

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 16:22:27, 27-09-2017
av jörgen.ottosson
Den kolvstången är inte mer skadad än att det räcker att jämna till skadorna så att man inte "river" tätningen ( det är då bara om du står precis i största gropen med tätningsläppen som du ev. kan få ett läckage.)

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 16:49:18, 27-09-2017
av Lingerino
Ja och nej... Är väl längsgående repan på bild 1 som kanske är största problemet. De mer punktliknande skadorna tror jag som Jörgen att man kan putsa o strunta i...

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 17:11:57, 27-09-2017
av jörgen.ottosson
....ja, men bara du rundar av den så kommer tätningen åt att täta. (man kan ju också resonera så att jag byter 10 tätningar till priset av vad kolvstången kostar.....för jag antar att det inte är en maskin som går "yrkesmässigt" efter som 3000:- är en stor kostnad...)

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 19:49:14, 27-09-2017
av Lingerino
Nädå... gårdstraktor som kanske går max 100 tim/år

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 20:16:54, 27-09-2017
av mimeck
Vad händer om den kemiska metallen lossnar inuti tuben? Lika bra om man slipper få reda på det!

Har lagat en del plastdetaljer med hög belastning med kemisk metall. Med lite armering och grundarbete är det fina grejjer men inte till hydraulik.

Testa att slipa lite lätt.

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 20:39:53, 27-09-2017
av QV_
Lagade en B18 block med Prestolit som kolvbulten hade gjort djupa repor i.
Reporna var några mm djupa men eftersom de ligger under kolvringarna i ÖD så vart det att fylla ut med prestolit och jämna av med en kolvring...

Det fungerade i några hundra mil så om det var värt insatsen kan man diskutera men just då vart det akut och till låg kostnad fixat.

Prestolit finns kanske inte längre eftersom detta hände för 30 år sedan men man jämnade av propellrar med detta vid behov (bland annat). I storleken isbrytare eller jagare.

Re: Bondlagning kolvstångsskador

InläggPostat: 21:01:23, 27-09-2017
av Bengtssons
Någon sa att man kunde klarlacka stången vid mindre skador. Har inte provat själv, och vet inte om det fungerar.