Hej!
Söker synpunkter kring fulfix/bondlagning av mina tilt-kolvstänger som jag har på traktorlastaren. Tuberna läcker olja som ett såll ut genom kolvstångstätningarna så nya tätningar är införskaffade. Jag har dock noterat ett antal skador/repor på bägge kolvstängerna som jag undrar är roten till det onda. Vill inte smacka dit nya tätningsssatser om dem ändå kommer bli kortlivade pga kolvstångsskadorna. Har kollat med hydraulikfirma om omkromning men det täcker enbart 25 my-meter tjockt och de flesta skador är väl större än så även om den största kanske är 0,5-0,8 mm djup uppskattningsvis. Nya kolvstänger från samma firma skulle gå på 3000 kr/st ink moms så var inte direkt jättesugen på det.
Har läst en del om kemisk metall som "acceptabel" åtgärd även om den är långt från bra, och om den ens funkar på så små skador. Kan nästan tänka mig att det borde funka bättre vid något större där det skulle få bättre fäste. Hårdlödning och svetsning en annan. Vad tror ni, svårt att säga nåt om djupet på skadorna av bilderna att döma, men ska man bara slipa försiktigt med finfint slippapper och förvissa sig om att alla "uppstickande" skador är borta och lämna groparna eller ska man försöka sig på en annan åtgärd innan man byter tätningarna ?
Hit me
Mvh