Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

David Brown 996 trepunktslyftens "lägespositionering" funkar inte

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

davbjo (trådstartaren)

#1 » 20:26:02, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken säger så kan jag bara använda trepunktslyften som så att om jag drar reglaget bakåt i topp så lyfter den och om jag för det framåt nästan hela vägen då sänker den. Om jag t.ex. ställer det i mitten händer inget. Det finns ett vred där man kan välja tre olika lägen där ett av lägena ska vara lägeskännande vill jag minnas men det är helt utan motstånd, alltså inga distinkta lägen. Detta vred verkar på en fyrkantig stång som överför rörelsen från hytten ner till en "låda" som sitter till höger om trepunkten. Bilderna är från en 885 men ser ganska likt ut förutom att min har vredet inne i hytten och inte direkt på "lådan". Kommer det att rinna ut hydraulolja om jag öppnar locket på "lådan" (alltså det locket som är öppnat på bilden) för att ta en titt. Nån som har förslag på vad som kan vara trasigt?BildBild

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996



davbjo (trådstartaren)

#2 » 22:05:27, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ut i mörkret och tog lite bilder, lite lättare att förstå vad jag svamlar om då förhoppningsvis.. Bild på vredet i hytten och fyrkantsstången som går från vredet till "lådan" där något ska hända när man väljer läge på vredet, men som alltså inte verkar fungera..
Om jag öppnar locket som ser ut som ett timglas, kommer det att rinna ut olja då eller är det bara att öppna och se efter om något ser felande ut där inne (eftersom vredet är helt utan motstånd när man vrider på det)
Mvh David BildBildBild

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996

smen@bahnhof.se

#3 » 22:17:06, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen olja så högt upp. kan pinnen som går igenom gått av ?
smen@bahnhof.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:27, 10-06-2011

davbjo (trådstartaren)

#4 » 22:31:31, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Ja det är ju det man funderar på eller om nåt annat är uppenbart fel som man kan se med blotta ögat. Får öppna och se efter imorgon då. Ska försöka ta lite bilder också..

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996

davbjo (trådstartaren)

#5 » 21:11:21, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnade locket och tittade för en stund sen.. kunde inte se något som såg trasigt ut därinne å andra sidan verkade stången eller "pinnen" bara gå rätt igenom.. var den slutar går tyvärr inte att se..
Kanhända finns det någon här som vet vart den går? Har ju ingen vhb..
Så här såg det ut under locket iaf
Det är alltså den runda stången precis till vänster om fjädern i bild.
Har någon en aning hur jag gör för att komma vidare (för det har inte jag) så får ni gärna skriva en rad eller två!BildBildBild

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996

Pensionären i hbg.

#6 » 09:47:47, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

O.B.S! Innan man vrider väljarvredet , måste manöverspaken tryckas max bakåt.(enl.instruktionsboken i alla fall).Vidare finns det mycket under "Downloads" kolla både Case och DB.Man borde kunna se in bakom luckan vad som felas när man vrider vredet.
Pensionären i hbg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:17, 05-11-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stall

#7 » 19:19:57, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 996 går det inte att rubba vredet om man inte för manöverspaken längst bak.
stall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:06, 03-08-2014
Ort: västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo, Ljungby, David Brown


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se