p210 skrev:Tjena, min
hydraulpump på Terriern ( 57a, b16) har börjat låta illa när jag lyfter "tungt" med lastarn, känns dock lika stark som förut men det skriker och låter metalliskt...
Om pumpen är lika stark som tidigare dvs orkar lyfta lika tungt så måste vi först analysera om den orkar lyfta lika tung med samma lyfthastighet.
Om det är inre
läckage i pumpen pga slitage så kommer lyfthastigheten att bli lidande innan lyftkraften blir lidande.
Om kranen rör sig så har inte systemet uppnått max pumptryck. Vid max pumptryck så öppnar tryckbegränsningsventilen och kranen står stilla.
Inre läckage i en pump (dvs sliten) är att likna vid slirning vid remdrift (sliten eller ospänd).
När kilremmar slits så blir de "smalare" och till slut så tappar kilremmen
kontakt med de lutande sidorna på remskivan och remmen bottnar mot remskivan flata botten. Slirning kan också bero på att remskivans lutande väggar blivit "glaserade". (det är här lite sirap/sockervatten kan göra underverk)
Så börja med att kolla att kilremmen är tillräckligt "bred" och inte utsliten så den bottnar. Detta kan vara orsaken till det skrikande ljudet.
Lite tips om slirande kilremmar i den här trådenDet metalliska ljudet kan vara slitna stödlager, brusten
krysskil etc. Men om dett är kuggarna i pumpen som är så slitna att det ger metalliskt ljud så borde inte pumpen "orka"...
Har pumpaxeln ett stödlager?
Alla pumpar har ett inre läckage, även splitter nya. Detta för att smörja och och förhindra just slitage. Volymetrisk
verkningsgrad är ett mått på det inre läckaget och anges i pumpen datablad vid ett visst arbetstryck och varvtal.
Varvtalet är kritiskt för alla pumpar. Alla pumpar har i det närmaste 0% verkningsgrad vid extremt låga
varvtal.
Ett sätt att ta reda på om en pump är mera sliten är att mäta lyfthastigheten (tiden för kranen att gå från mark till topp) vid låg belastning (tom
grip) gärna på tomgångsvarvtal (notera motorvarvtalet).
Sedan mäta samma rörelse med riktigt tungt i gripen (inte så tungt att tryckbegränsningsventilen öppnar eller att inte motoreffekten räcker till på lågt varvtal. Båda testerna måste göras på samma motor/pumpvarvtal).
Glöm inte att lyftspaken direkt måste dras till maxläge annars förlorar vi pumpflöde i riktningsventilen.
Nu kan det vara svårt med stoppur att mäta tiden för dessa rörelser. Jag brukar använda videofilmning och sedan analysera fram tiden i en video-editor.
Om det tar kranen 5 sekunder att lyftas obelastad och 8 sekunder tungt belastad så kan den volymetriska verkningsgraden beräknas till 5/7=67.5% (vid det pumpvarvtalet). En ny pump ligger på ca 90% i volymetrisk verkningsgrad.
Gör sedan en tredje mätning vid "rätt" arbetsvarvtal (notera motorvarvtalet).
Beräkningen förutsätter att inte
kilremmen slirar (vilket alla kilremmar gör lite grann vid hög belastning)