Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Får ej hydrauluttagen på min MF 175 att fungera

9 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

FOTONBM (trådstartaren)

#1 » 20:24:03, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen skit bakom styret då jag ej vet hur jag ska koppla, samt ej vet hur hydraullocksventilen ska ställas. Eller om något mer måste ändras.
Hydraularmarna fungerar, så det borde finnas någon olja till huggarvagnen.
Jag antar att den grova slangen är returen, men vet eg ej vilken av kopplingarna som är returen..

Har letat under downloads men kom inte fram till något svar.
Har ni några tips?

Bild
Slangen från hydraullocksventilen går upp till T-korset på reglaget på vänster sida om stolen.

Bild
Bakifrån..
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor



göt

#2 » 22:06:06, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

spaken på hydrulocksventilen skall rakt upp och den inre hydraulspaken skall ställas i mittenläge kolla kanske det står constant pumping där

1 person gillar det här inlägget.
göt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:58, 30-05-2015
Ort: dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

FOTONBM (trådstartaren)

#3 » 23:43:40, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får testa detta imorgon. Tack.
Vilken är returen?
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#4 » 10:16:52, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fantastisk installation! Ett hydraulreglage från en BM med Creco hydraul! Vore nog ide att se över installationerna lite på den maskinen! :???: En sådan installation vid förarplatsen kan vara rent farlig!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#5 » 10:47:00, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte Crescoreglaget installerat vid kraftuttagsspaken? I så fall är reglaget kopplat till separat kugghjulspump i bakaxelhuset. Möjligt att man gjort ett försök att köra pumparna parallellt i så fall. Är nog säkrast att be någon titta på den installationen som kan lura ut hur de har tänkt! Ska du köra griplastare så är det viktigt att få rätt flöde, och det betyder parallellkopplade pumpar, och då måste också båda funka. Trepunktslyften funkar ändå om kugghjulspumpen lagt av, så det är lite komplicerat med de hydraulsystemen. Vad du kan kolla själv är om det är något anslutet vid kraftuttagsspaken i första hand.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

FOTONBM (trådstartaren)

#6 » 11:20:59, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild från annan vinkel

Bild
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#7 » 13:25:50, 05-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo visst är extrareglaget kopplat till kugghjulspumpen, och t-röret under är nog tänkt att parallellkoppla pumparna, men finns det inte en backventil till kugghjulspumpen så blir det obra, det skiljer 50-60 bar i arbetstryck på pumparna så det måste vara en backventil på kugghjulspumpen, dessutom måste systemet vara utrustad med en väldigt väl balanserat och väl avvägd överströmningsventil. Det är liksom inte bara att koppla ihop prylarna utan koll på systemet. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

FOTONBM (trådstartaren)

#8 » 08:41:47, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är denna typ av installation alltid en eftermontering och det därför kunde bli fel?

När jag hade huggarvagnen inkopplad efter lite tips i början så rörde den på sig, dock bara 1 cm sedan inget mer.
Då hade jag inställt på Constant Pumping, samt att det reglage till vänster om stolen, var draget längst bak (de yttersta för armarna). Men det var mest hydraularmarna som höjdes i topp och traktorn kämpade med detta. Jag kanske missade något... :laes_detta: :klia:
Testade även andra inställningar men inget verkade funka.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#9 » 10:40:54, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omkastarreglaget på växellådslocket är ett originaltillbehör, och kugghjulspumpen i bakaxeln är original i vissa MF men är inte inkopplad när den lämnar fabriken. Det är något som är förberett för tillbehör som monteras senare. Trepunktslyften går alltid på kolvpumpen så allt med den är original så länge det inte monterats något extra, då tas kolvpumpens flöde ut via omkastarventil sedan en sådan monterats. Cresco reglaget är definitivt ett hempul, men det kan ha varit en tanke att använda tryckregleringen som finns i crescon? Men det är i så fall en vågad tanke när det inte funkade som det var tänkt ens på BM med den ventilen. Har aldrig tidigare sett någon som använt det reglaget till något annat än där det satt från början! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se