Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Servostyrning bara åt ett håll Ford 5000

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Swinxs (trådstartaren)

#1 » 10:15:58, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo har lite problem med servostyrningen på min Ford 5000. Den funkar bara åt ett håll (höger) lyfter jag upp traktorn med lastaren så går det först trögt och sedan funkar den. Där är olja i behållaren men Jag upplever att det är luft oljan när jag kört den ett tag.
Är det svårt att skruva ner pumpen för att kolla igenom den å så
Sitter där något filter man kan kolla innan man tar ner pumpen.
Swinxs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:15, 06-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Volvo bm 430
Ford 5000



Michael Meier

#2 » 11:01:33, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan ju vara en idé, å andra sidan kanske du ska byta filtret? OE Parts har båda filterinsatserna, välj en av dessa, fristående oljebehållare
Bild

eller den nyare som är integrerad med pumpen.
Bild

om oljan är förorenad, kan det vara läge att byta den å, reglerventilen till servoverkan är lite känslig för stora grejjor.

sedan har du en tryckreduceringsventil mellan trycksidan och sugsidan på pumpen som används till exempel när du lägger ratten mot ändläge, beroende på körstil används den förhållandevis ofta, (är själva pumpen alltför slut reglerar den trycket själv) är oljan skräpi kan den tillfälligt stanna i öppet läge , gissningar eftersom du återfår servoverkan..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

CountyBruff

#3 » 11:10:41, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget som har hoppat isär vid styrkolven under kylaren??
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Michael Meier

#4 » 11:15:51, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

problemet med att ta ner pumpen å titta på den är att grejjorna blir upphettade när du återmonterar, dessa två hjul som roterar inne i pumpen kommer i kontakt med gavel och blir varmgång, efter det har du en pump som lacken har blivit svart på, men ingen servoverkan, kanske bättre att låta bli å släppa på dessa fyra pinnbultar som håller någorlunda rätt avstånd mellan gavlarna.

Det kräver större engagemang än så att återställa denna pump till forna dagars kapacitet, förutom att huset är totalt slut i periferin så är gavlarna repade av skräp och alla fyra glidlagren är sopslut.

konstruktionen är inte hållbar, det var aldrig meningen att dessa pumpar skulle funka i tjugotusen timmar och sedan renoveras med förtjänst.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Swinxs (trådstartaren)

#5 » 15:52:39, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är det inget fel på själva pumpen. höjde upp traktorn i går och svängde på hjulen både med ratt och för hand via hjulen och rätt som det var så sprutar det som en kaskad under, bakom kylaren och när jag ställer mig vid vänster hjul och kollar ner ser jag (vad det nu heter) en "klump" som rör sig med när jag vrider på hjulen i närheten av en snurrande axel. i den "klumpen sitter ett rör som inte var helt hel och därifrån sprutar servooljan. lägger ut en bild senare.
Swinxs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:15, 06-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Volvo bm 430
Ford 5000

Swinxs (trådstartaren)

#6 » 15:53:19, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaa CountyBryff Den där axeln måste vara styrkolven va?
Swinxs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:15, 06-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Volvo bm 430
Ford 5000

CountyBruff

#7 » 16:06:25, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en beg. 5000 och köparen pratade om styrning åt bara ett håll,
jag tror en saxsprint var inblandad också. (Minns inte så värst)
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se