Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Får snart psykbryt över min traktor – för högt tryck i servokolven

27 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

fretchi

#16 » 15:41:46, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog helt enkelt så att den axeln har rykte om sig att inte vara den mest hållbara. Men nu ska vi inte måla fan på väggen mer än nödvändigt :)

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Remomannen (trådstartaren)

#17 » 12:43:49, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Har du dragit åt anslutningen lagom nu då? För det funkar inte om det inte är rätt draget


Vad menar du med anslutningen? Den som jag kallar för hylsan som man skruvar på kolvstången i vars skarv det läcker? Och hur menar du dra åt lagom?
Remomannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:20, 17-10-2015
Ort: Stava, Åkersberga, Österåkers kommun, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

Håkan Frid

#18 » 10:42:14, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser det ut inne i hylsan?
Det borde vara en O-ring för tätning samt ett nyckelgrepp på kolvstången och hylsa så det går att dra åt hylsan ordentligt.
Är gängan glapp/skadad på något vis som förhindrar att du kan dra åt ordentligt.

Förstår inte varför man drar oljan genom kolvstången men det är trångt i andra ändan eller?
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

LeifAndersson

#19 » 12:16:10, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket man inte förstår på dessa traktorer! Skruvade på dem när de var nya, och då cementerades min uppfattning om Engelsk traktorteknik för tid och evighet! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#20 » 16:19:39, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I din andra tråd om samma problem skriver du att det var svårt att dra lagom så att det antingen blev för löst eller också alldeles för hårt. Du skrev även att du tätat med loctite och att det givetvis inte funkade.
Rätt borde vara att stoppa i rätt sorts o-ring och sedan på med loctite gänglåsning och dra tills det tar stopp
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Grisen

#21 » 16:30:03, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara ganska stort vinkelfel mellan hylsa och kolvstång, eller?
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

bonnen513

#22 » 16:36:35, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satt just o kolla bilden lite nogrannare och tyckte också det

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Remomannen (trådstartaren)

#23 » 16:35:36, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen tack för alla svar!

Jag lämnade in eländet till en annan verkstad (Lantmännen Maskin i Norrtälje) och de noterade det som ni skarpsynta också upptäckte, att den var lite sned där hylsan satt. De upptäckte att det var en liten spricka där gängorna satt på själva stången, så de svetsade ihop allt och svetsade även fast hylsan på kolvstången, något några av er också rekommenderat att man borde göra.

Så idag hade jag äntligen tid att montera fast kolvstången på traktorn, och den här gången höll det. Nu är traktorn hemma igen och allt är frid och fröjd. :-)

Så det är bara att vänta på tills nästa haveri med traktorn. Jag lovar att höra av mig till forumet då.

7 personer gillar det här inlägget.
Remomannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:20, 17-10-2015
Ort: Stava, Åkersberga, Österåkers kommun, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

Remomannen (trådstartaren)

#24 » 19:30:19, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får tyvärr väcka liv i den här tråden igen efter knappt två år eftersom det läcker igen.

Traktorn funkade helt okej till i för nån månad sen. Jag tyckte då att själva slangkopplingen (ljusblå cirkel) hade liksom vridits framåt och låg läskigt nära skarven på hjulaxeln (svart cirkel), och kände att det var en tidsfråga innan den kläms sönder mot skarven när jag svänger.

När jag skulle fixa till detta så upptäckte jag att skruvarna satt lös till den stora röda metallgrejen (orange cirkel) som håller fast cylinderkolven. Jag kan inte tänka mig att jag glömt att skruva åt dem tidigare, utan de måste ha skruvats ut successivt av kraften från kolven.

Jag drog åt och upptäckte då att det började läcka servoolja från infarten (ljusbrun cirkel) till kolven när jag svängde på ratten..

Jag har nu skruvat loss servokolven och tänker lämna in igen för att se om den är sprucken eller krokig, men frågan är om det är något annat som är fel som gör att den spricker och blir krokig. Kan det ha blivit något fel på nivåskillnaden på där kolven fäster närmast hjulet (gul cirkel) och det andra fästet (orange cirkel). När jag svänger fram och tillbaka så ser jag att kolven rör sig lite upp och ner i fästet till vänster (gul cirkel), och det antar jag är bra, men den kanske ska kunna röra sig ännu mer?

Eller är det helt så att en rätad krokig kolvstång snart kroknar igen och att jag borde köpa en ny kolvstång från någonstans? Jag vill dock inte köpa en ny kolvstång som även den pajar snart om det nu är så att det är fel på nåt annat.


Bild
Remomannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:20, 17-10-2015
Ort: Stava, Åkersberga, Österåkers kommun, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

LeifAndersson

#25 » 12:05:26, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en nu styrcylinder. Laholms traktordemontering har nya i lager!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#26 » 16:51:52, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök om du kan ta bort vinkeln som du har, slangen blir hård som ett järnrör under belastning och bryter och vickar sönder någonting, kanske också förlänga slangen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Remomannen (trådstartaren)

#27 » 19:11:01, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Det visade sig att den inte hade kroknat eller spruckit. Det var bara en o-ring som behövde bytas. Men trilskas det igen så lyder jag era råd. Bra synpunkt om vinkeln. Jag har aldrig tidigare tänkt på varför det måste vara en vinkel där. När jag tänker på det så förstår jag inte varför man inte skulle kunna dra slangen rakt in och skita i vinkeln.
Remomannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:20, 17-10-2015
Ort: Stava, Åkersberga, Österåkers kommun, Stockholms län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se