Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

IH 844 hydraulsystem

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

peikgron (trådstartaren)

#1 » 19:00:08, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Nu har jag läst här på forumet, kämpat i verkliga livet och nu ger jag snart upp.
Alltså har en 1976:ans IH 844 på vilken jag tänkte var duktig och byta hydraulolja. Köpte den i höstas så första servicetillfället för mig. Vet att de är kinkiga, men satte i Nestes Gear MJ som lär vara fullvärdig ersättare till IH hy-tran. Tömde ut 10 liter kom ej mera, fyllde på 15 liter (borde vara 18 liter), svämma över... Prova köra, blev världens vaniljkräm å skumma över med besked. Väntade någon vecka, tömde ur lite ifall för full, tror jag är nere i 12 liter, men nu har jag ingen styrning eller lyft i trepunktslyften, helt dött. Stickan till behållaren är försvunnen, inte jag, förra ägaren! Så vad är nästa steg? Tömma ur på nytt? Samma märkes olja i igen? Eller andra idéer? Tacksam för tips!
peikgron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:30, 25-07-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 844 & Unimog 416



bonnen513

#2 » 19:25:02, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du det kallt så det kan vara is i den?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Stridis2

#3 » 07:20:50, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vitt jag vet är inte hydrauloljan kinkig, det är växellådsoljan du tänker på.
Fungerade hydrauliken innan? Blandar du hydraulolja och motorolja så kan det skumma som när mjölk kokar över. Om du hällde i den sort som inte fanns i innan så kan detta fenomen uppkomma. Tyvärr kan du inte tappa ur all olja. Det finns en hel del kvar i styrning, pumpar, slangar och liknande. Om det är fel oljesort så får du hälla i mer, starta traktorn, styr flera gånger max rattutslag, höja / sänka hydraulik. Byt all olja och gör om. Kräver troligen flera oljebyten.

Man kan få liknande fel pga läckande sugledning också, t.ex. pga is i sugsilen som Bonnen förelog.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

huleboeren1

#4 » 00:18:57, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg havde samme problem med min ih 844. Skiftede olie fordi jeg troede der var vand i. Det hjalp ikke. Jeg skiftede slangen der holder sugerøret på pumpen. Det hjalp ikke. Jeg købte ny pumpe, men fik den ikke selv monteret før nogle polske venner købte traktoren. De skiftede pumpen og så virker den. Om det så var pumpen der sugede falsk luft ved akseltætningen ved jeg ikke....

Sendt fra min SM-N910F med Tapatalk
huleboeren1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:24, 24-01-2016
Ort: Bornholm , Danmark.
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 400 buster, volvo 600 traktorgrävare, Hydrema 806 traktorgrävara+ MF 675, Mf 135 2 stk, fiat 411R traktor, Allis Chalmers 207D benzin traktor. Porsche junior traktor 2 stk ( en til salg), volvo BM victor.

peikgron (trådstartaren)

#5 » 16:37:40, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tack för tipsen! Har nu bytt oljan igen, skummat inte mera så mycket men svämmar över och ingen funktion i vare sig styrning eller trepunktslyft. Fyllde sakta på lite i taget så borde int vara för mycket i systemet. Måste väl ta en titt på hydraulpumpen som nog är ganska oljedränkt, men funkade nog förr. Ingen is mestadels plusgrader än...
peikgron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:30, 25-07-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 844 & Unimog 416

qsecofr

#6 » 20:57:03, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att pumpen inte suger luft genom dålig slang/klämma vid inloppen precis under pumpen, som nämns i tidigare inlägg. Det sitter en kort slang mellan pump och rör, suger det luft där kan det bli miljarder luftbubblor i oljan som resulterar att det pyser ut. Kan tänka mig att hydraulfunktionerna kan bli lidande också. Och som även nämns tidigare skall det inte vara hy-tran i hydraulen utan i växellådan :)
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Ardennern

#7 » 22:07:24, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har samma problem med min 844 som jag köpte förra hösten. Så fort det blir minusgrader funkar ingen hydraulik. Har bytt hydraulolja som var som vispgrädde i tanken, men samma sak ändå. Lastaren är dessutom väldigt långsam, Sitter det några silar någonstans som kan vara täta ? Hydraulfiltret sitter så illa till att jag måste av med både lastare och fundament för att komma åt det. Suck.
Ardennern
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:42, 11-09-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se