Sida 2 av 2

Re: Bm641 hydraulsystem

InläggPostat: 19:25:38, 18-12-2017
av Jac
Är det inte ganska vanligt att man kör det fullt vinklat? Då gör ju shockventilerna ingen nytta iallafall.

Re: Bm641 hydraulsystem

InläggPostat: 22:25:34, 18-12-2017
av ja-bond77
Då kanske bladet har stoppklackar mot fästramen som ligger längre ut än själva cylindern? Då tål bladet mera belastning.

Re: Bm641 hydraulsystem

InläggPostat: 09:58:37, 19-12-2017
av jannejoel
Jac skrev:Är det inte ganska vanligt att man kör det fullt vinklat? Då gör ju shockventilerna ingen nytta iallafall.

Men om du har det fullt vinklat åt höger o kör på något med vänster del av bladet är det väl gott med en chockventil? Eller tänker jag fel?

Re: Bm641 hydraulsystem

InläggPostat: 10:22:36, 19-12-2017
av Jac
Det är sant. Jag menar inte att man ska köra utan shockventiler, bara att dom har sina begränsningar.

Re: Bm641 hydraulsystem

InläggPostat: 11:21:24, 19-12-2017
av Bygert
Även om det är två cylindrar som är hopkopplade på nåt sätt kan det behövs en ackumulator. När bladet svängs blir inte volymerna helt lika eftersom cylindrarna arbetar i olika vinkel och det därför inte går helt i takt.

Re: Bm641 hydraulsystem

InläggPostat: 11:43:45, 19-12-2017
av Jac
Bra poäng. Jag ritade lite streck och mätte längder i AutoKladd häromdagen. Jag kom till samma slutsats på den geometrin jag provade. Om geometrin är utformad så att skillnaden i volym blir liten så kan ju trycket bli väldigt högt.

Re: Bm641 hydraulsystem

InläggPostat: 15:21:51, 19-12-2017
av pbv301
En fundering: Baklastare 641/621 mfl med diagonalblad måste sannolikt ha varit en av de absolut vanligaste snöröjningsekipagen hela 70-talet i åtminstone norra Sverige. Hur löste man detta då? Eftermonterades chockventiler? Funkade det utan? Var det en annan typ av blad?

/pbv301

Re: Bm641 hydraulsystem

InläggPostat: 00:20:36, 20-12-2017
av Björn.O
pbv301 skrev:En fundering: Baklastare 641/621 mfl med diagonalblad måste sannolikt ha varit en av de absolut vanligaste snöröjningsekipagen hela 70-talet i åtminstone norra Sverige. Hur löste man detta då? Eftermonterades chockventiler? Funkade det utan? Var det en annan typ av blad?

/pbv301


Fabriksbyggda blad brukar alltid ha dubbla cylindrar och det brukar sitta chockventil som löser problemet.