Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulfilter sprängs

30 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

Michael Meier

#16 » 21:42:44, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170420/16d4c190c4a54f5857c1f503684a6ea7.jpg


5 gpm vid 1200rpm

Lite gissning, nästa storlek är 6 gpm ? Alltid vid 1200rpm , svårt att räkna om till bredden på "Cartridge Kit"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Michael Meier

#17 » 21:59:45, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller? Du menar 5 gpm per 16mm bredd, nu 24mm
3mm cartridgebredd / gpm? Alltså 8gpm/1200rpm ?
36 minutliter /1200rpm, ja det är väl en lika god gissning som något.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

karleriklindberg (trådstartaren)

#18 » 22:27:23, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Eller? Du menar 5 gpm per 16mm bredd, nu 24mm
3mm cartridgebredd / gpm? Alltså 8gpm/1200rpm ?
Ja Michael på orginalpumpen är ju mellanstycket knappt 16mm och enligt beteckning för pumpen ska den ge 5gpm. Den nya pumpen som sitter där nu finns det ej någon beteckning på men pumparna är exakt lika förutom att den nya är mellan stycket en halv ggr större alltså ca8mm bredare vilket bör ge ca en halvgång större kapacitet enligt vad jag kan förstå.hoppas jag gjort mig begriplig

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
karleriklindberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:29, 31-03-2017

Jac

#19 » 01:20:12, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får det till att den gamla pumpen ger 27 lpm vid 1800rpm. (såg nu att motorn bara varvar 1800)
Den nya pumpen ger då ca 40 lpm vid 1800rpm.

En hydraulikpump är ingen vattenpump, en frisk hydraulikpump flyttar en viss mängd olja per varv, nästan oavsett motstånd.
Dubbla varvtalet ger dubbla flödet. 50% bredare pumpelement ger 50% mer flöde.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

karleriklindberg (trådstartaren)

#20 » 07:48:56, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Jag får det till att den gamla pumpen ger 27 lpm vid 1800rpm. (såg nu att motorn bara varvar 1800)
Den nya pumpen ger då ca 40 lpm vid 1800rpm.

En hydraulikpump är ingen vattenpump, en frisk hydraulikpump flyttar en viss mängd olja per varv, nästan oavsett motstånd.
Dubbla varvtalet ger dubbla flödet. 50% bredare pumpelement ger 50% mer flöde.
Ok Jac ja jag ska kolla returledningen och nipplarna tillbaka ifrån filtret mot tanken, så att det ej fastnat nått där. Returslangen hänger lågt kan kanske fastnat kondens som fryser till is där. Får kolla när det blir lite varmare ,lite för kallt nu -15

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
karleriklindberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:29, 31-03-2017

Lostmoose

#21 » 08:31:05, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare felkälla:
Är andningsventilen på tanken frisk?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Lostmoose
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:45:58, 22-07-2013
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: BM Mini 1630

Michael Meier

#22 » 09:13:38, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enbart lite fundering, när man petar ihop ett litet hydraulsystem kan det sammanlagda returflödet överskrida lämpligt tryck, räknar man inte på det blir det föraren som avgör om det funkar eller inte, vilka funktioner som körs tillsammans, vilket varvtal motorn har vid sänkning och sådana saker.

Högst personliga flöden får man till, det absolut viktigaste är att skydda pumpen från stort skräp, vid intaget till pumpen, lämpligt vis i botten på tanken.

Då får ventilerna automatiskt ren olja, ett returfilter är ovanligt eftersom det måste vara redigt överdimensionerat, hellre filtrera ett bestämt delflöde så som ett filterhus med bypasventil, typ överströmningsventil.. men det blir svårt att hålla koll på filtreringsfunktionen, för övrigt så måste ändå returledningen kunna svälja alla flödesmängder som kan förekomma, bypasventilen ska enbart skydda spinonfiltret från skadligt övertryck.

Det är ju lite jobbigt.. spricker filtret är det för högt tryck och det finns ingen snabbfix, möjligtvis demontera filterenheten och skarva ihop.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#23 » 10:57:07, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returfilter är väl ganska standard. Visst har du rätt i att det blir mycket olja om alla cylindrar ska in samtidigt. Jag hade nog dimensionerat efter "normalt" bruk och satt en bypass ventil som tar pikarna.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Michael Meier

#24 » 12:13:24, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)

Visst kan vi har kvar ett returfilter, och returledningen måste ökas i diameter, kanske tankgenomgången duger fortfarande ?

Hade de vart en tillräckligt stor tank kunde man peta ner en tankmonterad returfilterhållare med manometern som håller koll på täthetsgraden av filtret.

I vilket fall en redig ombyggnad av systemet.. nu ? kallgrader och blå hallen, för att kunna använda traktorn måste denna filterhållare bort,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#25 » 12:18:41, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var placerar man tanken på en boxer med frontpump ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#26 » 12:41:28, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Tydligen 22mm för lite vintertid.. = kladdigt i hytten..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#27 » 12:48:43, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karl Erik, har du eget system eller matar frontpumpen traktorn original hydraulsystem ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

karleriklindberg (trådstartaren)

#28 » 16:01:41, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Karl Erik, har du eget system eller matar frontpumpen traktorn original hydraulsystem ?
Det sitter en oljetank framför kylaren under den sitter pumpen på framändan av vevaxeln. Olje tanken ( verkar vara nån modell som ser ut ha en sil om tittar ner i påfyllningen) pumpen och tanken är ett eget system bara för lastaren. Men jag har konstaterat att lastarventilen har en serienippeln så det borde gå att koppla till huggarvagnen i serie med lastarventilen, men det är inte gjort än. Lastaren var seg om jag måste varva motorn för att få lite fart på lastaren. Det tillsammans med möjligheten att så småningom koppla på en huggarvagn, är orsaken att jag bytte till den nya pumpen
Men nu verkar ju returfiltret och ledningen få för högt tryck så de går sönder. Ska sätta in en bild på tanken. Det har ju fungerat tills nu. Kanske måste jag öka dim på retur och ev en bypass.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
karleriklindberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:29, 31-03-2017

karleriklindberg (trådstartaren)

#29 » 12:18:46, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

karleriklindberg skrev:
Michael Meier skrev:Karl Erik, har du eget system eller matar frontpumpen traktorn original hydraulsystem ?
Det sitter en oljetank framför kylaren under den sitter pumpen på framändan av vevaxeln. Olje tanken ( verkar vara nån modell som ser ut ha en sil om tittar ner i påfyllningen) pumpen och tanken är ett eget system bara för lastaren. Men jag har konstaterat att lastarventilen har en serienippeln så det borde gå att koppla till huggarvagnen i serie med lastarventilen, men det är inte gjort än. Lastaren var seg om jag måste varva motorn för att få lite fart på lastaren. Det tillsammans med möjligheten att så småningom koppla på en huggarvagn, är orsaken att jag bytte till den nya pumpen
Men nu verkar ju returfiltret och ledningen få för högt tryck så de går sönder. Ska sätta in en bild på tanken. Det har ju fungerat tills nu. Kanske måste jag öka dim på retur och ev en bypass.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Jag har nu undersökt returledningen och mycket riktigt Jac , så hade slangen delat sig inuti, så det blev mer eller mindre stopp på returen därav sköts filtret sönder. Ny slang och ny dragning och filter, och nu funkar det igen. tack för hjälpen alla som försökt bistå med synpunkter.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
karleriklindberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:10:29, 31-03-2017

Jac

#30 » 13:00:26, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra att det funkar!
En bild på en delad slang som visar skadan hade varit helt super men den är kanske redan är borta?
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates