Då var det dags igen... Plöjde potatisåkern och i motljuset såg jag inte en spetsig sten som stack upp, hydraulslangen till lasteren som är lite idiotiskt dragen från vä till hö sida av traktorn under traktorkroppen fick en reva. Och därmed läckte all hydraulolja ut eftersom uttaget till lastaren är på lägsta punkten på vä sida. Inte så illa eftersom jag ändå tänkt byta den så småningom och nu får jag ju en bra anledning...
Dock tacksam för ett par goda råd. Har letat igenom i princip alla forumtrådar som på rubriken antyder att de skulle kunna hjälpa mig men blir inte 100% klok ändå... Har för mig att jag för länge sen läst något som borde varit till hjälp i någon av mina frågor men hittar inte tillbaka till den tråden...
1. Min 3-p lyft är extremt känslig för hur spakarna rörs. Det har i de flesta fall inte varit några större problem. Men nu när jag plöjer så är det ett bekymmer att plogen gräver ner sig om man hamnar ett par cm för långt ner med spaken och när man justerar upp den så lyfter plogen lätt ur marken. Jag tror att dragregleringen funkar för om man hamnar precis rätt så känns det som att bakhjulen automatiskt får lite mer tyngd när det tar emot i plogen. Men det är mm-känsligt att hitta det läget... Även om man kör med inre spaken(höjdregleringen) är det som att allt händer inom ett väldigt kort spann av spakens omfång och nedanför detta så händer inget. Detta gör också att det kan vara väldigt svårt att hitta ett flytläge där lyftarmarna inte rör sig, förutom i toppläget. Kan ju så småningom bli problem med slåtterbalk kan jag tänka mig.
Finns det något hyfsat lätt sätt att justera detta? Har ingen lust att lägga ner timmavis av arbete och har ingen vidare verkstadsutrustning tillgänlig så att lyfta på hydraullocket känns uteslutet. Då överlever jag som det är nu...
2. När jag så småningom fyller på ny olja, hur funkar det, slangen till frontlastaren byts ju och det lär vara oundvikligt att det blir lite luft i systemet. Spelar det någon roll? Pyser det ut nåonstans eller måste man manuellt tömma luft? I bakaxeln antar jag att det sköter sig själv eftersom oljenivån där varierar med hur hydraulen används och tomrummet i tanken bör väl vara luft?
3. Det är väl lika bra att byta hydrauloljefiltret när man ändå håller på. Har läst någon jättebra tråd om det tidigare, men hittar den inte nu. Kan någon tipsa?