Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Svårreglerad 3-punktslyft och hydrauloljebyte, MF 135

9 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

OL (trådstartaren)

#1 » 22:31:39, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags igen... Plöjde potatisåkern och i motljuset såg jag inte en spetsig sten som stack upp, hydraulslangen till lasteren som är lite idiotiskt dragen från vä till hö sida av traktorn under traktorkroppen fick en reva. Och därmed läckte all hydraulolja ut eftersom uttaget till lastaren är på lägsta punkten på vä sida. Inte så illa eftersom jag ändå tänkt byta den så småningom och nu får jag ju en bra anledning...

Dock tacksam för ett par goda råd. Har letat igenom i princip alla forumtrådar som på rubriken antyder att de skulle kunna hjälpa mig men blir inte 100% klok ändå... Har för mig att jag för länge sen läst något som borde varit till hjälp i någon av mina frågor men hittar inte tillbaka till den tråden...

1. Min 3-p lyft är extremt känslig för hur spakarna rörs. Det har i de flesta fall inte varit några större problem. Men nu när jag plöjer så är det ett bekymmer att plogen gräver ner sig om man hamnar ett par cm för långt ner med spaken och när man justerar upp den så lyfter plogen lätt ur marken. Jag tror att dragregleringen funkar för om man hamnar precis rätt så känns det som att bakhjulen automatiskt får lite mer tyngd när det tar emot i plogen. Men det är mm-känsligt att hitta det läget... Även om man kör med inre spaken(höjdregleringen) är det som att allt händer inom ett väldigt kort spann av spakens omfång och nedanför detta så händer inget. Detta gör också att det kan vara väldigt svårt att hitta ett flytläge där lyftarmarna inte rör sig, förutom i toppläget. Kan ju så småningom bli problem med slåtterbalk kan jag tänka mig.

Finns det något hyfsat lätt sätt att justera detta? Har ingen lust att lägga ner timmavis av arbete och har ingen vidare verkstadsutrustning tillgänlig så att lyfta på hydraullocket känns uteslutet. Då överlever jag som det är nu...

2. När jag så småningom fyller på ny olja, hur funkar det, slangen till frontlastaren byts ju och det lär vara oundvikligt att det blir lite luft i systemet. Spelar det någon roll? Pyser det ut nåonstans eller måste man manuellt tömma luft? I bakaxeln antar jag att det sköter sig själv eftersom oljenivån där varierar med hur hydraulen används och tomrummet i tanken bör väl vara luft?

3. Det är väl lika bra att byta hydrauloljefiltret när man ändå håller på. Har läst någon jättebra tråd om det tidigare, men hittar den inte nu. Kan någon tipsa?
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84



OL (trådstartaren)

#2 » 22:37:10, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju tillägga att jag har kollat igenom verkstadshandbok o så , men har en tendens att inte bli helt klok ändå. Är inte så van att läsa sådana skisser.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

LeifAndersson

#3 » 09:00:11, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du plöjer ska plogen regleras med den yttre spaken. ( närmast skärmen) med den inre ställer du bara in max lyfthöjd.
Försöker du plöja med lägesreglerspaken ( den inre) blir det knasigt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

OL (trådstartaren)

#4 » 10:12:39, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes, har koll på det. Har den inre i transportläget och reglerar djupet med dyn yttre. Har inte provat att ha den inre inställd på lägre max lyfthöjd, men det borde väl inte påverka känsligheten i spakarna? Båda spakarna är känsliga på samma sätt oberoende av varandra. Ketchupeffekt kanske man kan kalla det. Om man har spak i bott och lyfter händer inget och sen händer inget och sen händer inget och sen plötsligt är lyftarmarna i topp. Om man då försiktigt justerar ner spaken så kan man få lyftarmarna att stanna halvvägs ner men någon noggrann reglering är det inte och extremt svårt att ställa in "lagom" höjd för det man ska göra. Kör mest med schaktblad och lastbrygga och då spelar det ju inte så stor roll men kommer väl så småningom att sköta ett mindre lantbruk med både vall och odlingar och då har jag en känsla av att det kan bli lite kinkigt med så svårinställd 3p-lyft!
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#5 » 20:51:03, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha! Har återfunnit tråden om hydrauloljefilterbyte! Finns i en tråd som heter i stil med "mf 135, liten service". Det lock på undersidan med 3 skruvar det talas om kan jag inte påminna mig att jag sett. Hade för mig att det skulle finnas ett lock så jag kollade när jag var i fält. Sitter det rakt under bakaxeln? I så fall är det nog så illa att det sitter under infästningen för draget? Då känns det plötsligt lite mindre attraktivt att byta filtret ute på fältet där traktorn just nu står med plog och frontlastare i marken.... Lär väl vara hög risk för fastrostade bultar, och det vete fåglarna om humöret tål... I mf handeln där jag var idag o köpte ny olja sa han "glöm det, du måste lyfta ur allt genom hydraullocket. Håll tummarna att det funkar många år till".
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

LeifAndersson

#6 » 21:29:57, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På traktorer äldre en 73-74 finns ingen lucka för filtret. Den kom med MK.2 hydraulen. På äldre traktorer får du lyfta bort hydraullocket, och det är inget du ska göra utan att först läsa på lite. Annars blir det bli trassel när prylarna ska tillbaka. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

OL (trådstartaren)

#7 » 11:27:25, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, då är det därför jag inte hittar något lock! Kanon! Lyfta på hydraullocket hoppar jag över... Jag har inte haft några problem med flöden eller kraft som jag har märkt så jag gissar att filtret inte kan vara allt för igenslammat?

Är det någon som har lust att ge en tanke om mina frågor 1 och 2 i första inlägget? Mer än spakanvändningen. Har läst hand med hydraulikhandboken igen och man blir visst ytterligare lite klokare varje gång. Men i stort har jag använt spakarna på rätt sätt, så som sagt jag tror inte det är orsak till problemet med känsligheten... Kan det vara reaktionshastigheten som är felställd? Problemet nu är ju att den är tom på olja så jag kan inte prova något och jag har ingen lust att fylla på och sen tömma igen. I alla fall inte förrän jag är klar med vårbruket...
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

dr_henke

#8 » 17:16:51, 07-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att allt är färdig plöjt och klart sen länge...
Men kan säga det jag vet.

Vad kör du med för plog? Jag brukar inte ha några sådana problem med min 135a och 2x 14" kverneland stenomat. Men vill minnas att det kan bli rätt ryckigt när plogen är fylld med jord å rötter och rejält tung... :???:
Är det bara ok jord är det aldrig problem att hålla djupet, visst lite kännsligt är det och spelar på några cm men inte så illa som du beskriver alls.

Om du har taskigt med olja i hydraulen så brukar det ju också bli ryckigt men det går ju att åthjälpa enkelt.
Är det rejält kallt kan det bli ryckigt innan man fått upp tempen på oljan.

Jag brukar ha inre spaken precis innan transport ( innan pumpen jobbar mot stopp ) och yttre på 1/3-1/4 från botten läget, men kan utan problem dra upp den till mitten om det går tungt i leran utan att den lyfter plogen.

Ta bort locket och in och bråka är lite bök. Jag bytte stigarör i 27 minus förrförrra vintern ( måste ut och ploga fort så var tvungen! ) med planka över taket och spännband ner genom takluckan för att lyfta locket. Det tar inte speciellt lång tid men är klart bökigt. Svårast var det nog att få tillbaka allt utan att knäcka något. Sen är det en liten rulle som ska passas in som är lätt att tappa ner i oljebadet.
Läs på innan du lyfter upp locket är ett bra tips. Det är en hel del känslig mekanik. Du kan ju alltid ta bort luckan med oljesticka och så och se in lite om det verkar vara något fel lite bökigt det också dock.


2) Det är nog bara att köra lugnt och försiktigt till ändlägen ett par vändor så är luften ute.
dr_henke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:40:24, 11-11-2010
Ort: Knutby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 Allmatic, BM T600 Industri, MF 1200 Skogsutrustad.

OL (trådstartaren)

#9 » 22:08:10, 06-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo klart sen länge. Jag vet inte om hyraulen funkar helt som den ska, men jag har hittat ett sätt att köra som funkar. Jag får dock hjälpa till lite manuellt på spaken ibland när fästet släpper. Jag tror jag har lite mycket framvikt med tung skopa på lastaren, ska prova att köra utan skopan påkopplad nästa gång det är dags att plöja. Nästa år blir det dock plöjningsfritt med potatisodling direkt på backen och halm/ensilagetäckning över och på den nu upplöjda vallen blir det manuell plöjning med linderödssvin. De biter bättre på ogräset på en vall som inte är plöjd på sisådär 50-60 år...
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se