Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Flödesdelarventiler

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

William Lantz (trådstartaren)

#1 » 00:26:54, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick för mig att fundera över flödesdelare, kan de funka med en orbitrol? Jag menar då som i att man använder en flödesdelare på den av portarna l/r som sitter mot den minsta kammaren i en presumtiv cylinder så att den läcker av en del av flödet tillbaka till tank för att åstadkomma samma rattutslag åt bägge håll, finns det något hinder i konstruktionen på en orbitrol för detta? Typ som att den förväntar sig att samma volym olja som passar ut ur exempelvis port l även går i retur där?

Och funkar då flödesdelaren så att den kan släppa tillbaka olja "bakvägen"?

Känns lite som att man vill kolla på detta då en flödesdelare + en vanlig dubbelverkande cylinder = billigare än en specialbyggd med genomgående kolvstång...

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
William Lantz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:36:57, 21-07-2009
Ort: Glimåkra
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 - 74



Bygert

#2 » 14:01:37, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orbitrolen får ju olika mängder olja i retur beroende på riktning när den är kopplad till en vanlig cylinder så det ska inte vara nåt problem. Så i princip skulle man kunna sätta en flödesdelarventil för att få samma rattutslag åt båda håll.

Men.

Flödesdelarventiler är sällan några precisioninstrument åt det här hållet, det blir svårt att få till det så styrningen blir lika eller ens mer lika med alla varianter av hur fort man vrider ratten och vilket tryck det går åt. Dessutom lägger man till en säkerhetsrisk, får flödesdelarventilen nåt infall att lägga av riskerar man att tappa styrning. Hur stor risk det är må diskuteras men det ska ställas i relation till hur stort problemet är. Och då får man ju se till hur problemet är och tänker man då på t ex en BM 650 som har vanlig enkelriktad cylinder, ja inte märker jag då att skillnaden på styrning i olika riktningar är nåt man noterar. Undviker man att ha för stor kolvstångsarea i förhållande till kolvarea så kan man släppa det där. Bättre med en liten ofullkomlighet som man inte märker praktiskt än att lägga till något som kan ställa till nåt allvarligt om det skulle få för sig att lägga av vid fel tillfälle.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se