Sida 1 av 1

Patu 650 serienippel

InläggPostat: 18:54:36, 08-02-2018
av databonden
Tänkte göra ett försök med Arbron på min patu 650 lastare. I handboken visar man att man kan koppla skördaraggregatet efter lastarens ventil. Frågan är bara vad det är för en ventil jag har på min lastare och varifrån man skulle få tag i serienippeln. Vore tacksam om någon kunnig inom området kunde upplysa om märke / modell på ventilpaket och var nippeln skall monteras på denna modellen. Bifogar en bild av gaveln, där jag antar att den skall monteras (i stället för pluggen i änden på gavlen kanske då?) Finns inga andra pluggar vad jag kan se på detta ventilpaket.

Bild

Re: Patu 650 serienippel

InläggPostat: 19:55:14, 08-02-2018
av Turbodiesel
Borde vara ett Nordhydraulic 210, kolla om du hittar någon skylt i andra änden av ventilen (där trycket kommer in).

Re: Patu 650 serienippel

InläggPostat: 23:41:59, 08-02-2018
av liljan086
Arbron är väl closen center system eller vad det heter? i alla fall min.

Re: Patu 650 serienippel

InläggPostat: 20:47:09, 09-02-2018
av databonden
Tack för svaret! Jag kom själv efter några timmars sökning fram till att det måste vara ett Rotec LSV50. Numera är det tydligen Finn-rotor som har reservdelar till dessa i den mån det alls finns mera. En kunnig reservdelskille där lovade skicka en nippel, för de fanns ännu. Nu gäller det bara att den passar!

Arbron är nog "closed center" har jag för mig att det heter, dvs. stängt system för konstanttryck, men det finns en rundpumpningsventil som drar så fort datorn får ström. Man får väl ställa om detta enligt eget system har jag för mig. Så det funkar med både och, åtminstone på min gamla från slutet på nittio-talet. Har kört den på grävlastare tidigare men tänkte nu testa så här. Tänkte att det funkar bättre med principen ut på morgonen, hem till kvällen. Maskinerna blir så frusna när man inte kör varje dag, om de skall stå i skogen. Grävlastaren med jibb är inget man vill köra längs landsväg mer än man måste. + att min gamla lännen C100 (hydrostat) är långsammare än farmor på sparken när axlar och transmision är kall. :uupps: