Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

hydraulproblem Holder c30

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Cosworth (trådstartaren)

#1 » 19:26:20, 10-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Har fått problem med min Holder c30. En slang gick itu till höger vinkel på plogbladet. En del olja rann också ut.

Jag fick en ny slang pressad och efter att jag monterat denna skulle jag fylla på olja i behållaren strax bakom kylaren, under ”huven”. Till min stora förvåning är behållaren mer eller mindre full fortfarande... :screwy:

När jag nu startar traktorn efter slangbyte fungerar inte hydrauliken som den ska. Alla funktioner styrda med reglagen är överlag trötta, till råga på allt är det ibland omöjligt att lyfta bladet högre än några få centimeter och det står och hackar istället och orkar inte komma upp ordentligt och vissa gånger tar det 15-20 sekunder innan bladet ens reagerar... även styrningen hugger och går mycket trögt från och till.

Så till mina funderingar:

Är systemet självluftande eller behöver jag lufta manuellt på nåt vis? Alla reglage är förda fram och tillbaka till sina ändläge flera gånger utan bättre resultat.

Och, eftersom den läckte olja när slangen gick och behållaren trots detta nästan är full - finns det fler hydrauloljebehållare som jag således missat på traktorn?



Eller det kan vara så illa så att pump eller ventilpaket börjat ge sig?
Tips mottages tacksamt, jag är dessvärre ingen stjärna på hydraulik.
Cosworth
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:45, 08-02-2018
Sverige
Maskintyp: Lastbil



Turbodiesel

#2 » 20:00:42, 10-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om du kan se var sugledningarna till hydraulpumparna på motorn går någonstans, har för mig att denna holder har skilda system för drivning (hydrostat) och yttre hydraulik. Dock är det länge sedan jag skruvade med någon.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Cosworth (trådstartaren)

#3 » 19:35:45, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gått igenom rätt så mycket, men jag vet hittar trots detta inte hydraulpumpen. Har du en aning om var denna sitter?
Cosworth
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:45, 08-02-2018
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Turbodiesel

#4 » 20:07:47, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har glömt att kolla efter instruktionsbok till den, jag tror det är en C30 vi har på jobbet som reservsnöröjare. Jag har servat sådana här tidigare med verkar ha förträngt hur det såg ut. Antingen har du hydraultanken under eller invid motorn, eller så sitter den under hytten. Troligen har den en liknande oljesticka/lock som tanken till hydrostaten.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lennie Vind

#5 » 21:43:28, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken för arbetshydraliken sitter under batteriet, en påfyllningsrör sticker upp. Den tydliga där framme är för hydrostaten.

1 person gillar det här inlägget.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

BLM

#6 » 18:10:50, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har två olika system, en oljetank vid kylaren och den andra under batteriet.
BLM
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:58, 13-11-2016
Ort: Svenstavik
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder C30 årsmodell 1991 m lastare samt vikplog

Fantastiskt! Efter att ha haft problem med arbetshydrauliken i flera veckor fungerade det direkt när jag fyllde på olja i tanken under batteriet. :grin:
anders.frillestad@gmail.com
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:43, 14-05-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder C30, 1992


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se