Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Val av olja i pistmaskin?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

emilenka (trådstartaren)

#1 » 10:41:30, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag vet inte riktigt vilken del av forumet detta passar in på så jag provar här, hoppas det är ok.

Jag förvaltar över en gammal Leitner h400 pistmaskin från åttiotalet som vi har i vår idrottsförening för att preparera skidspår. Nu blev den ståendes drygt en månad med havererad vattenpump och när jag skulle provköra så upplever jag problem med hydrauliken, dels att det mesta går tungt dels har det bildats ispropp. Tilläggas bör att vi inte haft en dag under januari-februari som varit varmare än -10. Första steget är givetvis att få den inomhus och tina upp den men vi har tydligen även fel olja i maskinen. När vi köpte den för två år sedan hävdade dåvarande ägaren att han bytt olja och filter, huruvida detta är sant vet jag inte.
Jag kontaktade en herre med trettio års erfarenhet av dessa maskiner som tidigare hjälpt mig med diverse felsökning och han hävdar att vi skall använda atf dexron III och inte h46 som vi använder nu då den är för tjock. Konsulterar jag instruktionsboken skall universalolja 15w-30 användas vilket förkastas av tidigare nämnda sakkunnige.
Vad jag förstår så har vi fel viskositet speciellt då vi fram till nu har haft maskinen utomhus och även om vi kör i två timmar så blir oljan inte nämnvärt varm.
Nu till frågan:
Det bästa hade såklart varit att byta till ATF-olja men vad jag kan förstå så kan man inte blanda h46 och atf? Jag har svårt att tro att vi kan få ur all hydraulolja ur systemet.
Är det bättre att gå på en tunnare olja typ 32- eller 22?

tacksam för kloka förslag.
mvh Emil
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta



nimbus

#2 » 12:11:03, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

46 olja är ju förtjock i dom temperaturerna du håller till. 15w olja är tunnare och är pumpbar till -20 brukar man säga. Vad det röd olja=atf, i den när du bytte?Det är säkert så att atf oljan som meken rekommenderar funkar bättre men vänta du på ytterligare svar. Finns att köpa på swedol för 1000kr/ 20 liter. Byt 2ggr med körning emellan
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Joe

#3 » 12:26:55, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hellre 10W-30 tex Q8 T1000

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

dc_lindberg

#4 » 13:48:29, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring och prata med oljebolagens försäljare!
De ger dig bra info ;-)
Min primärleverantör är dock www.smorjteknik.se , men de är i en annan prisklass...
www.swedol.se är också bra att konsultera. NB! De är dessutom -BILLIGARE- är de där "billiga" kedjorna ss "Gubbdagis" och "Hot Rod Heaven" :-)

OM du har en man manual i pdf eller som du kan "scanna" till ngn form av digitalt dokument - så kan någon hjälpa dig att lägga upp det här på Maskinisten. När man kan läsa vad tillverkaren rekommenderar och se sprängskisser på maskinen, då blir det -så- mycket lättare att råda.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se