Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM Boxer 350 -62, Cresco hydraulsystem med lastare och lite annat...

158 inlägg • Sida 4 av 11
Hydraulik i traktorer

PeterR

#46 » 17:25:07, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra och intressant tråd!
Fråga: hur manövrerar man det enkelverkande uttaget? Gör man det med samma spak som hydraullyften?
BEE’s förslag till ändringar ser åtminstone jag som det enda logiska. Uttag 2, tillsammans med den fria returen 3, verkar vara ett uttag för yttre hydraulventil, till exempel en vedklyv eller kran. Kan det stämma?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



roddjer (trådstartaren)

#47 » 21:09:08, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Fråga: hur manövrerar man det enkelverkande uttaget? Gör man det med samma spak som hydraullyften?

Lite osäker på vilket uttag du menar och vad manövrera innebär, som sagt, briljerar inte i ämnet hydraulik. Men om med "enkelverkande uttaget" menas "uttag 3" enligt skiss...
Ursprunglig skiss

... så, nej, det går inte att manövrera över huvud taget om jag nu antar rätt om ordet manövrera i sammanhanget. Vrider man över omkastar ventilen, från "läge2" till "läge1" och inte har något redskap inkopplat på det uttaget antar jag att pumpen jobbar mot stängd ventil så att säga. Oljan går väl då via överströmmaren tillbaka ner i tank?
Bild på "uttag3". Uttag3 (fjärde bilden, "Den förmodade omkastarventilen")

Uttaget sitter alltså direkt på omkastarventilen. Med en blå plastplugg upptill i alla fall.
Från fotografens perspektiv kommer den högra slangen till ventilen från pump/överströmmare, den vänstra går vidare till Cresco-ventilen.

Är det "uttag1" du menar så vet jag inte. Har inte provkört eller haft användning för några uttag än. Finns flera spakar och reglage jag inte vågat röra än då jag inte är 100% exakt vad de gör för något. Kommer till det inom sinom tid.
"Ventil1", omkastarventilen, ska ju inte sitta där egentligen. Från början, enligt skiss nedan, går matningen från pumpen direkt in i Cresco'n och hur det hänger ihop med det uttaget vet jag inte. Inte än. Ska ta isär det där nå tag. Cresco'n läcker som såll nämligen, den lurken.
Sen, ledningen från Cresco'n upp till "ventil2", i min skiss, ska inte heller vara där egentligen. Ovansidan på Cresco'n där slangen fäster ska normalt vara pluggad. Jämför med sprängskiss nedan vilken är den bästa ledtråd jag har hittils:
Bild

Sen, i min skiss saknas kolven för hydraularmarna och i sprängskissen ovan kan jag inte se var hydrauluttaget ("uttag1", som är sitter där från fabrik) passar in.

PeterR skrev:...BEE’s förslag till ändringar ser åtminstone jag som det enda logiska...

Jajjemän, så där ska det nog bli, inom sinom tid (när allt annat elände med högre prio är undanstökat...).


PeterR skrev:Uttag 2, tillsammans med den fria returen 3, verkar vara ett uttag för yttre hydraulventil, till exempel en vedklyv eller kran. Kan det stämma?

Här blir jag förvirrad. "uttag2" kanske inte skulle benämas uttag. Det är den som är returen.
Den "fria returen 3"? "T3" vid lastarventilen?

Återkommer med bild...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#48 » 21:34:41, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Team Jelbe va ut i logen lite snabbt...

Bild

Uttaget till höger i bild är det som refereras som "uttag1" i min initiala skiss. Borde väl vara trycksida.

Det "uttag"(?) som är riktat neråt är det som benämns som "uttag2" i min skiss. Bakom locket den sitter i finns hydraultanken. Tycker det verkar logiskt att skulle vara en retur. Detta uttag är för övrigt något grövre i sin uttformning än det högra som sticker ut rakt bakåt.

Slangen till vänster i bild kommer från överströmmare/lastarventil. I skissen från "T2" till hydraultank.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

PeterR

#49 » 22:35:23, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt om jag uttrycker mig oklart.
Vad jag benämner ”enkelverkande uttag” är just uttag 1. Används sannolikt som tipputtag till en kärra eller att manövrera någon annan enkelverkande cylinder? Frågan var hur man aktiverar det.

Uttag 3 verkar vara ett ”konstanttryckuttag” eller ”rundpumpningsuttag” att användas med uttag 2 som fri retur. Förutsatt att man ställer ventil 1 i det läget. Men då finns det ingen olja till hydraullyften eller lastaren.

Bild

Men jag har haft fel förr....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

roddjer (trådstartaren)

#50 » 22:54:33, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Aahh, OK. :idee:

Du har säkert helt rätt angående "uttag1". Och nu trillade polletten ner angående benämningen enkelverkande uttag. Till en tippkärra t.ex. behöver man ingen retur, eller hur. Man trycker i olja och får upp flaket. Vill man ha ner den skiftar man läge på ventilen och då ska väl tyngdkraften göra sitt till, trycka ner kolven och oljan trycks tillbaka. Ingen rundpumpning, eller hur.
Däremot ut från "uttag3" till redskap, tillbaka till "uttag2", rundpumpning. Tror jag greppar..

Nej, tyvärr, vet inte hur den aktiveras. Har inte hunnit med att utforska det. Ska göras, ju förr desto bättre, men.. man har ju en massa tråkiga saker man "måste" göra först... :sad:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

PeterR

#51 » 22:56:05, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bengt Erik Eriksson

#52 » 16:41:18, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uttag 1 manövreras helt riktigt med trepunktens spak. Hydraularmarna kommer att gå i topp innan något annat händer eftersom det är en avledning från trepunktens lyftkolv.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

roddjer (trådstartaren)

#53 » 20:15:57, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:...eftersom det är en avledning från trepunktens lyftkolv.


Om man skulle rita in den, avledningen, i Crescos HYDRAULSYSTEM-schema ovan, var kommer den in/ut i systemet?

Nånstans där vid 17, 18 eller 22? Eller nere i ventilen nånstans? :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#54 » 21:41:11, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nr 1 är en T koppling på den röda kretsen. Rent fysiskt är det nära nr 3
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

roddjer (trådstartaren)

#55 » 17:13:12, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Maglo justerade rubriken på undertecknads begäran så det passar in lite bättre på var tråden håller på att hamna. - :thummar: - :buga:

-------------------------------------------------

Bytt lite oljor och grejer för nån vecka sen och fick se det här, nåt jag inte tänkt på förut.

Asså, är inte kedjorna från trumpeten (heter det så?) in till hydarualarmen till för...

Bild


... att det inte ska bli så här!

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#56 » 14:41:25, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Hade nattsudd för par dar sen. Sånt där läge där man börjar med något och sen inte ger sig förrän det är klart. Tog mig mer är 8 timmar effektiv tid... - :svettas:

Först. Läckage i kylsystemet. Senast jag hade Boxern i arbetsläge var vid snöskottning för nån vecka sen. När jag klev ur pyste och gurglade från nånstans under huven. Kutade som en besatt in efter en ficklampa och med ljus kunde jag konstatera läckage i en slang från slangvärmaren från blocket upp till toppen på kylaren. Har kört utan fullständig kylning för... ja inte vet jag - :myzsko: - men vad jag kan minnas lät det inte så här förrförra gången jag kört klart.

Här pyser det. Slangen upp vid ventilen, med vit hatt, ser mer murken ut men det var tydligen tät. - :klia:
"Fantastisk" placering av värmaren och slangdragning. - :aaargh: - Notera även den intressanta lösningen med en bit gummikabel som distans när klämman är för stor för värmaren...

Bild

Lastarstativ. Trångt så det räcker och blir över. - :svettas: Det är i såna här lägen man skulle vilja ha tre armbågar på varje arm som kan böja åt var sitt håll. FIngrarna likaså. - :aaargh:

Bild

Här en dyrköpt erfarenhet. Efter en stilla bön och lite fifflande med en mejsel fick jag bort locket utan att ha sönder det. Alltid osäkert hur spröd plast blir med åren. - :svettas: - Var i det här läget övertygad om att rosten kommer av vatten utifrån med tanke på hur den var placerad samt att det finns fyra dräneringshål i locket. Senare visade det sig att detta inte var fallet. Efter myyyyyycket pysslande för att återmontera med bättre slangdragning kom dråpslaget. Den läcker inifrån... - :ohnej: - Nästa gång om det blir liknande arbetsorder så ska jag TESTA den först innan återmontering! - :aaargh:

Bild

Här en bild efter att värmarläckaget upptäcktes. Drog en slang direkt upp till kylaren efter det. Det läcker även nere vid ventilen vilket syns på den mörka fläcken på trasan under.

Här ett par undringar. Vilka sorts kopplingar ska man använda till sånt här. De mässingsfärgade kopplingarna ser ut att vara "vanliga" VVS-grejer. Är sånt OK eller är det budgetfifflande?

Anledningen till att det läcker är kopplingen som slangen ska träs över, den är för liten i förhållande till slangen. Ändå är slangen "bara" 16 mm invändigt. Är det lämplig dimension, tycker det verkar klent. - :klia:

Bild

Tydligare bild på den kopplingen.

Bild


Kommentarer?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

igelkottar

#57 » 14:48:23, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En rak koppling istället för vinkeln gör att du får bättre dragning på den slangen, men om det är den bästa lösningen vet jag inte. Kanske hela ventilen behöver bytas?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ivar Risslén

#58 » 15:16:25, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya Calix har 19 mm anslutning och OIE har passande slangnipplar.
https://www.oie.se/Produkt/varmarsats-7 ... 1000196560
https://www.oie.se/Produkt/slangnippel- ... 1000195294

Jag har tidigare i någon tråd lagt in ett schema på hur man ska koppla in en Calix universalvärmare och vilka tillbehör som man behöver. Förr så fanns det kompletta satser att köpa till Boxern men det var länge sedan.
Det finns även andra typer av motorvärmare med cirkulationspump och då är det inte lika viktigt att montera värmaren på rätt ställe.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer (trådstartaren)

#59 » 15:19:37, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:En rak koppling istället för vinkeln gör att du får bättre dragning på den slangen, men om det är den bästa lösningen vet jag inte. Kanske hela ventilen behöver bytas?
'

Njae, det vet jag inte om jag håller med om, beror på lite vad du menar.

Vinkeln i sig är inget problem, tack vare den får slangen upp till kylaren en bra radie, inga tvära krokar eller anliggning mov huv eller block. Nåt som vore bra är om man kunde vinkla vinkeln . :smile: - lite i sidled. Om man tänker sig att den står i noll grader nu skulle jag vilja vinkla den 30 grader åt vänster. DÅ skulle slangen få perfekt dragning upp till kylaren. Ny går inte det för att mässingsdetaljerna där är "fasta" i brist på bättre ord. De är dragna i botten, typ, med gängtejp som tätar. Finns kopplingar där nippeln är vridbar. Man lossar en mutter, vrider på nippeln och drar sen år muttern igen. Drar mot en kona antar jag. Så är det dock då inte i detta fall. Man msåte alltså tajma in när man monterar detta så vinkeln hamnar där man vill ha den.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#60 » 15:27:57, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:...
Jag har tidigare i någon tråd lagt in ett schema på hur man ska koppla in en Calix universalvärmare och vilka tillbehör som man behöver...

Den här?

Ivar Risslén @ [Traktorer] Montera Calix motorvärmare

Med tanke på slangdragningen i monteringsanvisningen måste jag nog ut och kolla resten av slangdragningen på min maskin... - :klia:


--------------------------------------------------------------------------------------------

Finns ju i Downloads för böfv.... - :ohnej:

Volvo BM 350 monteringsanvisning för Calix motorvärmare

edit; om Downloads
Senast redigerad av roddjer 16:51:34, 28-01-2019, redigerad totalt 2 gånger.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se