roddjer skrev:'
Står här ovan "...Use special sae 10 or 20
oil...
"special" -
-
Jag slog i ATF-olja i min. Nu så här i efterhand vet jag inte riktigt varför. -
- Förmodligen har jag läst det här på M. eller någon annanstans, att andra gjort det. Oljan jag tappade ur var svartgrå och lättflytande.
Söker jag runt på webben lite i allmänhet finns mycket divergerande svar. Någon slags konsensus verkar vara att man inte ska blanda olika oljor samt att kolla vad som förordas i manualen. Sant, håller med, men hade då inte hittat sidan ovan med den infon. Sen kommer alla de här: "... men jag har kört med xxxxxx-olja i alla år och det har funkat bra för mig. (oavsett vad som stått i manualen)"
SAE, ATF, CHF...
SAE är väl om
viskositet, "tröghet" vid given temperaturer. Men SAE20? Är SAE20 sammansatt så att den är mer trögflytande vid 100 C än SAE 30 vid samma temp, har jag begripit tabellen rätt då? Och utan vinteregenskaper (singlegrade?). Låter trögt... -
Vidare kan man också fråga sig vad "special" innebär...
ATF (Automatic
Transmission Fluid), CHF (Central
Hydraulic Fluid)...
Hur skiljer sig servoenheterna i "dagens" bilar mot en vanlig hydraulkolv? Alltså, varför CHF och inte en "vanlig"
hydraulolja till det? Sen står det i flertalet manualer, verkar det som, att det rekommenderas ATF, en växellådsolja, till servoenheter. -
- Hur ska det ha det? Har de olika bas eller är det bara tillsatser som skiljer dem åt?
Att man inte ska blanda oljor, i ett sånt här fall, har väl mest med packningar att göra, de spricker eller sväller. Eller finns det fler anledningar?
Bör jag byta?
//Tillägg
Finns det inte en "oljetråd" här nånstans med mera övergripande info? Har för mig jag sett en men hittar den inte. Söker man på "
olja" får man ju ett antal svar...