Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM Boxer 350 -62, Cresco hydraulsystem med lastare och lite annat...

158 inlägg • Sida 1 av 11
Hydraulik i traktorer

roddjer (trådstartaren)

#1 » 23:19:31, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har blitt me' traktor nu på äldre dar... Eller, ja, 37 kanske inte är nån ålder men i alla fall. Det är en BM 350 Boxer med "lite fix" så jag lär nog få anledning att återkomma...

Tänkte börja med att ge mig iväg på upptäcksfärd i hydraulikens värld på denna farkost. Ser mig själv som en skaplig mekaniker (mest med bilar) men hydraulik har gått mig förbi hittils. "Känns" ändå som det är något som inte riktigt är bra eller kanske borde kunna fungera bättre. Ett problem är att det läcker på ett par ställen men det blir en senare fråga. Frågan lyder i huvudsak om den eftermonterade lastaren är inkopplad på ett adekvat sätt. Om så är fallet varför är den då lite "seg".

Först och främst skissade jag upp de delar av hydraulsystemet som syns utanpå, så att säga, för att få en uppfattning hur det hänger ihop. Bara att titta på ormboet av slangar sa mig ingenting. När jag tittar på skissen jag gjort nedan klarnar det mesta. Men jag undrar:

1) Är lastaren inkopplad på ett bra sätt?
not. Lastarens funktion är som den ska, däremot är den lite seg, lyfter långsamt. Har inte kunnat testa ordentligt hur stark den är men snön i vinter har den inte haft nå problem att flytta på. :driver:

2) "Blocket" med manometern i skissen, kan den också innehålla någon form av ventil? En backventil kanske, verkar det rimligt?

3) T-kopplingen benämnd "T3" i skissen, vid ventilpaketet, varför sitter den där? Kommer det olja i "retur" från två håll från paketet?

4) Meningen med att koppla genom Cresco-ventilen? :huh:
När "ventil 1" i skissen står i "läge 2", går olja från pumpen in i Cresco-ventilen, ut från densamma och in i ventilpaketet. Kör man då en cylinder (nästan uteslutande tilt'en) till maxläge så den bottnar, hoppar reglerspaken framåt. Det blir alltså ett övertryck när oljan inte kan ta vägen nånstans och resultatet blir att trycket skjuter fram spaken. Kan detta verkligen vara konstruktörens avsikt? En sorts "övertrycksskydd", i brist på bättre benämning. Antar att när väl spaken har åkt fram löper oljan genom ventilen och tillbaka till tanken. När detta händer, att spaken åker fram, funkar naturligtvis inte lastaren förrän man dragit tillbaka spaken till sitt tidigare läge.
Det är också därför jag undrar om aluminiumgrunkan med manometern har någon slags ventil inom sig, att eventuellt övertryck kan pysa ut genom den.
Sen, som sagt, varför gå genom Cresco'n över huvud taget? Man borde väl kunna direkt från pumpen till ventilpaketet med adekvat koppling, eller?

Kommentarer uppskattas.


Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Jac

#2 » 00:15:05, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tilltag att rita. :thumme:
Det rimliga är att Ventil 3 är en tryckbegränsningsventil ("överströmmare").
Den bör öppna på 120 bar eller nåt sånt och förhindrar att pumpen förstör sig själv om man försöker köra ut olja på ett uttag som inte är tillkopplat.

Var tas oljan ut på Cresco ventilen? Bilder är alltid kul! :grin:

Att köra oljan direkt till lastarpaketet är en bättre idé ja. En omkastarventil behöver du då. https://www.oie.se/Produkt/omkastarvent ... 1001724821

Koppling T3 är för att koppla samman serieporten med tankporten, se förklaring här: [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?

BM Volvo 350 Cresco/Terra-trol hydraulsystem
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

LeifAndersson

#3 » 08:09:13, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar att vara ett överarbetat system eller ett "tager vad man haver system. Det bästa och egentligen det enda sättet att koppla in en lastare på en Boxer är att dela tryckledningen från pumpen i skarven framför hytten, där drar du upp en slang till ett reglage för seriekoppling sedan vidare från reglaget ner till ledningen mot lyften bak igen. Sedan får du ordna med en separat returledning från reglaget.Vill du ha ytterligare hydrauluttag bak på traktorn kopplar du in ett reglage till lika som till lastaren före trepunktslyften. Då har du ett enkelt system som inte går att felmanövrera på något vis och funkar bara du drar i lämplig spak! Kopplingar där det förekommer T-kopplingar på trycksidan är fel på ett vanligt rundpumpningssystem! Enda gången man använder någon typ av "T-koppling" är om man har servostyrning och tar ut flöde till den med en speciell "prioriteringsventil" från det övriga hydraulflödet. Men det är också en inkoppling man måste ha järnkoll för att installera. Utan fria flöden med inkopplade reglage för seriekoppling är vad som gäller om det ska funka! Då bryter man inte det fria flödet med mindre att man rör en spak och leder oljan dit man vill för stunden.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#4 » 08:52:23, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ang T-et på lastarventilen så verkar du ha en ventil avsedd för seriekoppling

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

roddjer (trådstartaren)

#5 » 11:31:04, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Bra tilltag att rita. :thumme:

Ja, tyckte det verka bra. Var ju typ tvungen! Omöjligt att få rätsida på den slanghärvan för glad amatör...

Jac skrev:Det rimliga är att Ventil 3 är en tryckbegränsningsventil ("överströmmare").
Den bör öppna på 120 bar eller nåt sånt och förhindrar att pumpen förstör sig själv om man försöker köra ut olja på ett uttag som inte är tillkopplat.

Ja, eller hur! Efter att ha ritat upp skissen verkar det rimligt. I det här fallet blir det ju då när kolven slår i botten, blir samma sak som köra mot stängd ventil. Det övertrycket borde kunna strömma ut där om det nu är en ventil (som fortfarande funkar?). Istället skuttar reglerspaken för lyften fram när man råkar köra tilten i botten. Ska ta en bild på den grunkan får ni se.

Jac skrev:Var tas oljan ut på Cresco ventilen? Bilder är alltid kul! :grin:

:klia: Oj, ojoj. Det blir akrobatiskt projekt. Ska försöka ordna detta.

Jac skrev:Att köra oljan direkt till lastarpaketet är en bättre idé ja. En omkastarventil behöver du då. https://www.oie.se/Produkt/omkastarvent ... 1001724821

Koppling T3 är för att koppla samman serieporten med tankporten, se förklaring här: [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?

BM Volvo 350 Cresco/Terra-trol hydraulsystem


Utmärkt! :thummar: Tackar! Det här ska forskas i vid ett senare tillfälle.

Sen, den där omkastarventilen har jag nog redan. Den jag kallar "ventil 1" min skiss är nog en sån.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#6 » 11:49:00, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Verkar att vara ett överarbetat system eller ett "tager vad man haver system.

Bekräftar min misstanke. Tack!
LeifAndersson skrev:Det bästa och egentligen det enda sättet att koppla in en lastare på en Boxer är att dela tryckledningen från pumpen i skarven framför hytten, där drar du upp en slang till ett reglage för seriekoppling sedan vidare från reglaget ner till ledningen mot lyften bak igen. Sedan får du ordna med en separat returledning från reglaget.Vill du ha ytterligare hydrauluttag bak på traktorn kopplar du in ett reglage till lika som till lastaren före trepunktslyften. Då har du ett enkelt system som inte går att felmanövrera på något vis och funkar bara du drar i lämplig spak!

Jag är med på det mesta i detta resonemang. Lär bli en ny skiss. Ett nytt framtidsprojekt att ta tag i lite senare! :hurra:

LeifAndersson skrev:Kopplingar där det förekommer T-kopplingar på trycksidan är fel på ett vanligt rundpumpningssystem! Enda gången man använder någon typ av "T-koppling" är om man har servostyrning och tar ut flöde till den med en speciell "prioriteringsventil" från det övriga hydraulflödet. Men det är också en inkoppling man måste ha järnkoll för att installera. Utan fria flöden med inkopplade reglage för seriekoppling är vad som gäller om det ska funka! Då bryter man inte det fria flödet med mindre att man rör en spak och leder oljan dit man vill för stunden.

Ok.
Servo finns förresten. Men det är en sån här eftermonterad historia med separat pump och en cylinder på stången till styrarmen. Är det dessa man menar när det snackas om Orbitrol?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#7 » 11:53:23, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:ang T-et på lastarventilen så verkar du ha en ventil avsedd för seriekoppling

Ok.
Också en effekt av "man tager vad man haver" kanske? Man vill givetvis inte ha ut oljan på sidan om ventilpaketet och kan inte plugga den så då blir lösningen att göra så där. Kanske?
Ska ta en bild på den också.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

goslin

#8 » 15:20:39, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Bra gjort att reda ut ordentligt hur hydraulen fungerar på en gammal traktor :buga: Jag tar mig friheten att fråga om omkastarventilen som nämns i de första inläggen och riskerna med en sån. Jag har läst att det kan vara ett problem att den skadar pumpen när man växlar mellan hydraul och frontlastare (med motorn igång förstås). På min traktor, Buster 400, sitter en ventil som jag vridit om många ggr på tomgång och aldrig märkt av något missljud eller annat problem. Den sitter före hydraulens överströmmare resp lastarens reglerpakets d:o. Är det olika på ventil och ventil eller beror det på motorvarvet om pumpen skadas eller inte? Jag tänker att på tomgång kanske det blir motorstopp om tryckledningen täpps till av någon anledning.
MVH
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

Jac

#9 » 15:43:12, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två olika typer omkastarventiler, de som är öppna i omslagsläget och de som är stängda i omslagsläget.
En som är stängd omslagsläget kan skada en pump om den används när pumpen är igång och det inte finns nån tryckbegränsare närmast pumpen.
En som är öppen i omslagsläget ("öppet centrumläge") blockerar aldrig pumpen och är därför säkra att använda även om pumpen är igång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

roddjer (trådstartaren)

#10 » 15:59:17, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

goslin skrev:Hej!
Bra gjort att reda ut ordentligt hur hydraulen fungerar på en gammal traktor :buga: Jag tar mig friheten att fråga om omkastarventilen som nämns i de första inläggen och riskerna med en sån. Jag har läst att det kan vara ett problem att den skadar pumpen när man växlar mellan hydraul och frontlastare (med motorn igång förstås)... *klipp*


På den omkastarventil jag har hängde det en sliten gammal plastbricka med instruktioner om hur spaken skall ställas. Efter lite arkeologiskt arbete med lampa, förstoringsglas, tålamod och en stor dos kaffe fick jag fram ett meddelande med andemeningen att "Traktorn måste stannas när inkopplig sker. När spaken *nånting, nånting* på A när *nånting, nånting*. När spaken är B *nånting, nånting*..."
Glasklart, eller hur?
:huh:
Alltså... tusch på blå plastbricka för typ... 30 år sen eller nåt... Det var ingen bra ide om man vill förmedla något viktigt till kommande generationer. Stansat eller ristad aluminiumbricka hade varit att föredra.
:slag:

Av min skiss att döma tror jag konstruktören med plastbrickan menar att när "ventil 1" ställs i "läge 1" och vill mata "uttag 3" med olja skall man också gå från "öppen" till "stängd" på "ventil 2". Detta får alltså INTE ske under drift utan maskinen skall stannas först.
Det är också därför jag tycker det verkar rimligt, för att inte säga nödvändigt, att aluminiumblocket med manometern "ventil 3" måste vara någon form av överströmningsventil. Annars kommer pumpen få det tungt om man inte utnyttjar "uttag 3"...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#11 » 17:30:44, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Team Jelbe har varit på plats i garaget...
Här kommer lite bilder.

Bild
Översikt över Skönheten (och odjuret i samma skepnad :cool: )


Bild
Aluminiumgrunkan med manometern, den förmodade "ventil 3" från min skiss, bakifrån.


Bild
Förmodade "ventil 3" framifrån.


Bild
Den förmodade omkastarventilen.


Bild
"Ventil 2", högst olämpligt placerad vid en annan spak (väljare för kraftuttag?). Alldeles för lätt att sparka till när man ska klättra in. Extra guldstjärna för upphängningen i balsnöre...


Bild
Inkoppling på Cresco-ventilen ovanifrån. Går till "ventil 2" i skissen.
Under den syns tryckslangen från pumpen.


Bild
Cresco-ventilen bakifrån, höger sida i färdriktningen. Den röda stålledningen går ner till "uttag 1", sitter kraftuttaget ungefär. De tjocka slangarna måste vara kopplingarna från Cresco'n till filtret och från filtret till tanken.


Bild
Närbild, så nära man kan komma i ormboet, på Cresco'n bakifrån. Ratten är "Inställningsratt för Cresco"(?) enligt Volvos sprängskiss över Cresco-systemet. Slangen som försvinner in under ratten kommer från "ventil 1", "läge 2".

Well, that's it for now. :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#12 » 18:20:06, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var lite konstigt kopplat det där med tanke på att allt som behövs redan ser ut att finnas.
Här är mitt förslag: Orangea ledningen från crescon tas bort och pluggas. ledningen till lastarventilen kopplas istället direkt mot pump efter Alublocket (som helt klart är en överströmningsventil. ingen tvekan) utgående från lastarventilen delas vid T3-kopplingen som tas bort och den port som är i mitten på gaveln ansluts till andra änden där du kapade pumpledningen (LILA). andra returporten fortsäter att vara ansluten till tank (detta kräver att de två olika returportarna är separerade inne i gavelblocket, skulle inte kopplats såhär om det inte är s tänker jag. annars måste det göras med en plugg eller specialnippel specifik för ventilen, sk serienippel)
KLART!
Du slipper omkastare helt med detta.
Funktionen på ventil två är att stänga till lastaren när du vill ansluta något i tipputtaget 1. annars får du inget tryck i den eller lyftkraft i hydraularmarna. Ventil två är dessutom en vanlig vattenledningsventil. inte avsedd för 120 bar! big NO-NO !

Bild


Segheten i lastaren kan bero på att armarna far upp och ner om de inte är låsta i något läge. gör de det?

Ett annat alternativ är om pumpen är dålig. blir den väldigt varm (bränner sig på den) är den antagligen dålig. samma om du inte kan få upp 120 bar tryck om du kör en kol vi botten och håller kvar. för att utesluta felaktig överströmmare kan du behöva justera upp den bara som ett test. lossa låsmuttern och skruva in centrumskruven för att se att du kan få högre tryck med det. får du det är pumpen ok.

Att det går segt kan ju vara pga att pumpen är "för " liten också..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

goslin

#13 » 19:22:52, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för en pedagogisk tråd till alla kloka personer som medverkar här :buga:
Mvh
/Gösta

1 person gillar det här inlägget.
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

RJ

#14 » 21:09:58, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Servo finns förresten. Men det är en sån här eftermonterad historia med separat pump och en cylinder på stången till styrarmen. Är det dessa man menar när det snackas om Orbitrol?"
Nej detta är förmodligen den vanliga lösningen på boxern och kallas servo eller möjligtvis hjälpservo.
Orbitrol saknar mekanisk förbindning mellan ratt och styrning, då sitter " orbitrolventilen" på rattstången och styr olja till en hydraulcylinder i styrningen
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10

roddjer (trådstartaren)

#15 » 21:27:08, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Det var lite konstigt kopplat det där med tanke på att allt som behövs redan ser ut att finnas.

Mjo, tänkte väl det, som andra redan påpekat. Är elektriker från början så läsa scheman kan jag, dock aldrig hydraulik förut, men det här tyckte jag såg mystiskt ändå från första början.

Tackar, Bengt Erik Eriksson, för ett utmärkt, informativt inlägg. Sorteras varsamt ner i den personliga "ide- och informationsbanken" för framtida behov. :grin:
Har tyvärr en beklämmande brist på tid just nu, så är prio bara att få det att funka, får det bli omkonstruktion senare.

Bengt Erik Eriksson skrev:Segheten i lastaren kan bero på att armarna far upp och ner om de inte är låsta i något läge. gör de det?

Nej, armarna sitter fast. Kanske för fast. Det är nog flera saker som sitter lite för fast. Av skit och rost att döma har nog vissa detaljer inte rörts på lääääänge. Hoppas jag inte behöver lösgöra dessa...

Bengt Erik Eriksson skrev:Ett annat alternativ är om pumpen är dålig. blir den väldigt varm (bränner sig på den) är den antagligen dålig. samma om du inte kan få upp 120 bar tryck om du kör en kol vi botten och håller kvar. för att utesluta felaktig överströmmare kan du behöva justera upp den bara som ett test. lossa låsmuttern och skruva in centrumskruven för att se att du kan få högre tryck med det. får du det är pumpen ok.
Att det går segt kan ju vara pga att pumpen är "för " liten också..

Pumpen, nja, tror inte det. Lite för liten, kanske, javisst, men den blänker fint i alla fall!
Ska leta rätt på en bild...

Här.
Bild
Den här lär ju vara ditsatt för inte så himlans värst länge sen.

Han låter inget konstigt, bara den till servon som gnyr emellanåt, och tror inte han blir varmare än normalt heller.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PAL och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se