Hej.
Har blitt me' traktor nu på äldre dar... Eller, ja, 37 kanske inte är nån ålder men i alla fall. Det är en BM 350 Boxer med "lite fix" så jag lär nog få anledning att återkomma...
Tänkte börja med att ge mig iväg på upptäcksfärd i hydraulikens värld på denna farkost. Ser mig själv som en skaplig mekaniker (mest med bilar) men hydraulik har gått mig förbi hittils. "Känns" ändå som det är något som inte riktigt är bra eller kanske borde kunna fungera bättre. Ett problem är att det läcker på ett par ställen men det blir en senare fråga. Frågan lyder i huvudsak om den eftermonterade lastaren är inkopplad på ett adekvat sätt. Om så är fallet varför är den då lite "seg".
Först och främst skissade jag upp de delar av hydraulsystemet som syns utanpå, så att säga, för att få en uppfattning hur det hänger ihop. Bara att titta på ormboet av slangar sa mig ingenting. När jag tittar på skissen jag gjort nedan klarnar det mesta. Men jag undrar:
1) Är lastaren inkopplad på ett bra sätt?
not. Lastarens funktion är som den ska, däremot är den lite seg, lyfter långsamt. Har inte kunnat testa ordentligt hur stark den är men snön i vinter har den inte haft nå problem att flytta på.
2) "Blocket" med manometern i skissen, kan den också innehålla någon form av ventil? En backventil kanske, verkar det rimligt?
3) T-kopplingen benämnd "T3" i skissen, vid ventilpaketet, varför sitter den där? Kommer det olja i "retur" från två håll från paketet?
4) Meningen med att koppla genom Cresco-ventilen?
När "ventil 1" i skissen står i "läge 2", går olja från pumpen in i Cresco-ventilen, ut från densamma och in i ventilpaketet. Kör man då en cylinder (nästan uteslutande tilt'en) till maxläge så den bottnar, hoppar reglerspaken framåt. Det blir alltså ett övertryck när oljan inte kan ta vägen nånstans och resultatet blir att trycket skjuter fram spaken. Kan detta verkligen vara konstruktörens avsikt? En sorts "övertrycksskydd", i brist på bättre benämning. Antar att när väl spaken har åkt fram löper oljan genom ventilen och tillbaka till tanken. När detta händer, att spaken åker fram, funkar naturligtvis inte lastaren förrän man dragit tillbaka spaken till sitt tidigare läge.
Det är också därför jag undrar om aluminiumgrunkan med manometern har någon slags ventil inom sig, att eventuellt övertryck kan pysa ut genom den.
Sen, som sagt, varför gå genom Cresco'n över huvud taget? Man borde väl kunna direkt från pumpen till ventilpaketet med adekvat koppling, eller?
Kommentarer uppskattas.