Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM Boxer 350 -62, Cresco hydraulsystem med lastare och lite annat...

158 inlägg • Sida 10 av 11
Hydraulik i traktorer

roddjer (trådstartaren)

#136 » 17:23:24, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Kan för mycket fett vid montering orsaka en sådan skada?

. :huh: . Det var som tusan om det skulle vara så.
Hade tänkt komma till den bilden senare. Va ut och kika nu och tycker mig inte se några mekaniska skador i alla fall. Tänkte spontant när jag tog isär det att där varit något arsel och slagit med något, liten hammare och mejsel för att övertala en tjurig o-ring. Men ju mer jag tänkte på det kändes det orimligt. SÅ svåra brukar o-ringar å få loss och varför bryta och knacka just där, där godset är som tunnast. . :klia:

Vidare kan konstateras att det är ett liiiiitet hål enligt det röda strecket under "vecket" och botten på spåret.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Bengt Erik Eriksson

#137 » 21:44:21, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På fråga 3 om du ska lägga en packning emellan är svaret nej. Det är o-ringarna som ska täta. Lägger du en papperspackning så kommer tätnings systemet inte fungera som avsett och antagligen läcka i förtid.
Vad du möjligen kan göra är att lägga en aning silicone runt kanten i överkant bara för att hindra vatten att rinna rakt in. I övrigt ska det räcka med lätt anoljade ytor.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 23:05:34, 23-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

roddjer (trådstartaren)

#138 » 13:24:36, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:På fråga 3 om du ska lägga en packning emellan är svaret nej. Det är o-rinfarna som ska täta. Lägger du en papperspackning så kommer tätnings systemet inte fungera som avsett och antagligen läcka i förtid./../

Ok. Vadå inte "fungera som avsett"? Varför? Inget ifrågasättande utan bara vetgirighet. . :smile:

Även med pappret på plats, som är 0,4 mm, sticker o-ringen ändå upp ovanför med, tja, säg 4-5 tiondels millimeter, mätning med skjutmått på fri hand ger inte direkt exakt resultat. . :vissla: . .Lägger man sen på locket trycker den till o-ringen lite ändå trots pappret emellan. Tänkte det skulle bli bra, men inte det alltså.
. :idee:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Jac

#139 » 13:43:03, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Papper funkar väl ok för att hålla olja inne (lågtryck) men det funkar nog mindre bra för att hålla vatten ute. Kanske dränka papperet i tectyl först eller nåt sånt.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

roddjer (trådstartaren)

#140 » 13:55:18, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det förstås. Papper drar åt sig vatten... . :idee:

Tänkte att olja vandrar ut med tiden, men... om o-ringarna gör sitt jobb ska ju det inte ske. . :ohnej:

Tankevurpa igen..
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Jac

#141 » 14:00:05, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I tillägg ger ju papperet en spalt för o-ringen att pressas ut i. Vid detta relativt låga tryck hade det säkert funkat men, tja.
Bara tectyl eller nåt högtempbeständigt fett eller nåt sånt hade jag prövat med.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

roddjer (trådstartaren)

#142 » 14:15:40, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Hmm, så här alltså ungefär...

Bild

Ja, det ser ju mindre bra ut...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#143 » 14:19:58, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:/../ en aning silicone runt kanten i överkant bara för att hindra vatten att rinna rakt in. I övrigt ska det räcka med lätt anoljade ytor.

Silikon hade jag också tänkt på men då dra en sträng runt om. Men det är klart, bättre att bara lägga upptill så så man inte "fångar" nåt innanför...

"anoljade ytor" . Bara vanlig motorolja? Varför inte ett fett?


Hmm, Tectyl har jag inte i kemskåpet. Ska jag nog ta och ändra på...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#144 » 23:12:45, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte fett av ungefär samma anledning som att inte använda papper. Bygger lite och kan skapa vattenfickor.
Obs min egen teori..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jac

#145 » 06:38:02, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det fettet bygger är försumbart. Den som har en micrometer och två metallplattor med skruvhål kan ju enkelt testa.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#146 » 07:34:16, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådan där yta som inte är till någon nytta är lämplig att lackera innan montage, vilket också ger upphov till gravrost eftersom den ytan inte torkar upp mellan när nu maskin står stilla.
Tectyl står sei inte utan kontroll i flera år, det syns på reservdelar som är tectylbehandlade och finns i kalla lagerutrymmen (ej tempererade) man förväntar sei alltid mer av tectyl än vad verkligheten har att erbjuda.

Anledningen till att den är obehandlad ?
montagemässigt, det som inte syns finns inte och lackeringen kom till efter hopsättningen, i stort sett alla ser likadana ut oavsett prislapp.

Själv skulle jag använda tunnaste tänkbara, enbart för att ett tjockt lager skydd delar på sei lättare än ett tunt, fett släpper från ytan tidigare än tectyl.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

roddjer (trådstartaren)

#147 » 01:31:34, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter 77 sorger och bedrövelser är den nu tillbaka på plats! . :hurra: . Saknar bara de två returslangarna bakåt. Hoppas det är tätt överallt nu. . :???:

Bild
Bild


Har säkert klättrat in och ut ur hytten 50 gånger, närmare hälften av dessa med den klumpen i nävarna, för att se om det passar, slangar, kopplingar, saker man kommer på man glömt och annat. Vägde den innan sista monteringen, väger 14 kg det aset utan filtret ditsatt. . :svettas:

Här ett exempel på anledning till mången i- och urstigningar. Ett jädrans provande innan man fått rätt vinklar på kopplingarna utan att tar i någonstans när den är på plats. . :svettas:

Bild


Fixat rent allmänt med hydralslangarna.
Sitter stålrör under för lastarens olja. De har fått sig en kyss en gång i tiden och hängde lite på sniskan. I brist på adekvata verktyg rigga jag upp en domkraft och med lite träklossar som anhåll lyckades jag yxa till dem så de åtmindstone liknade det som var från början. Vinklar för infästning under knackades till och återtog nästan ursprunglig form och fick ny skruv och mutter. Framför allt slangstumparna på vänster sida fick betydligt bättre vinkel och bryter inte lika mycket i dem nu.
Dragit om en del slang i enlighet med förslag tidigare i tråden. Mer om det senare.
Flyttade ventilpaketet lite. Nu kan man komma åt kopplingen in mot huven utan att ta bort hela paketet. Satte även dit gängad stång för infästning av paketet. Stången blir som styrpinnar som det bara är att hänga upp paketet på, trycka till det inåt och låsa med muttrar. Slipper man balansera hela klumpen mot huven och hytten med arm och axel medans man fipplar med (slitna förstås) skruvar och muttrar. Väger en del den med. Vill helst inte ha den på tån...
Nåra bättre, icke läckande, kopplingar monterades samt att ledmekaninsmen för spakarna rengjordes, fettades in och framför allt spändes åt ordentligt. Nu fladdrar inte spakarna fram och tillbaka som en tattarballe utan nu får man tag i rätt spak och utan att famla efter den när man skumpar runt på gården. Blir lite överraskad när man ska lyfta och tilten börjar röra sig istället. . :huh:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#148 » 01:44:19, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Nya däcket har haft full tyngd på sig några veckor nu och det verkar inte pysa ut något! . :hurra:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#149 » 23:43:40, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har roat mig med dragning av slang till lastarn på Boxern min under några dagar här. Så här såg det ut innan jag rev isär det hela...

Bild



Så här ser det ut nu.
Efter förslag tidigare i tråden. Uppenbarliga frågan blir då, har jag dabbat mig/fattat fel någonstans?

Speciellt angående retur från ventilpaket, det som kallas T3 i första skissen, nåt om serienippel eller inte.
Också angående omkastaren, den behövs väl inte va, räcker med en T-koppling? Tycker snarare den ser ut att vara ivägen.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#150 » 06:17:01, 03-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastar ventilen ser väl rätt kopplad ut men det måste vara serie nippel. Dvs centrum kanalen måste vara separerad från sidokanalerna i utloppsgaveln. Annars kommer inget tryck gå till cresco ovh omksstsren. Utan oljan kila ner i tanken.

Jodå omkastaren behövs. Crescoventilen är ju "öppet centrum"
Som kommer att låta oljan passsera fastän du vill ha det genom uttag 3.
Uttag 3 kommer inte att fungera som tipputtag, möjligen som "motoruttag" för hydraulmotor utan reglering. Men först och främst för att driva redskap med egen ventl såsom vedklyv eller huggarvagn. Så dumåste ha en friretur också för det. Minns inte nu vadsom fanns. Detta om omkastaren är av enklaste vridventiltyp.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se