Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM Boxer 350 -62, Cresco hydraulsystem med lastare och lite annat...

158 inlägg • Sida 2 av 11
Hydraulik i traktorer

roddjer (trådstartaren)

#16 » 21:31:35, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RJ skrev:
roddjer skrev:"Servo finns förresten. Men det är en sån här eftermonterad historia med separat pump och en cylinder på stången till styrarmen. Är det dessa man menar när det snackas om Orbitrol?"

Nej detta är förmodligen den vanliga lösningen på boxern och kallas servo eller möjligtvis hjälpservo.
Orbitrol saknar mekanisk förbindning mellan ratt och styrning, då sitter " orbitrolventilen" på rattstången och styr olja till en hydraulcylinder i styrningen


Ahh, ok. Tackar. Man får alla möjliga märkliga träffar när man söker på "Gåggel", folk som ska bygga om nåt och så vidare. Aldrig greppat exakt va det handlar om. Finfint.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



roddjer (trådstartaren)

#17 » 21:52:15, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däremot...

Angående trött lastare tog jag isär sugsilen i oljetanken för en inspektion. Har sett det rådet många gånger då det frågas om trött hydraulik. Sagt och gjort tog isär detta. Ingen fara med skit i silen i alla fall. Förutom lite "skröms" i toppen, såg ut som färgflagor typ, så var den i pricip ren. Höll man upp den mot ljuset var det inga problem att se "igenom", i den mån man ser genom ett finmaskigt nät. Kort sagt jag bedömmer silen vara ok.
Packningen till locket däremot är en annan femma. Den... finns inte mer. Upplöstes i beståndsdelar. Såg ut som väl tuggad gammal lakridsrem innan den försvann. Så nu står jag här utan packning för locket till sugsilen och har inte en blekaste aaaaning om hur det ska se ut.

Ser ut så här.
Bild
Bild

Ser ut att kunna få dit en O-ring, i det yttersta spåret, så att säga. Men innanför då? Den plana ytan plana ytan innanför "flänsen", mot mässingsröret i mitten, borde det inte sitta nåt där. Vad? OIE ger inga ledtrådar såvitt jag kan se. Locket som sitter över är helt plant på undersidan så där ska inte sitta något utan det ska va nåt som passar röret till silen. Nån som har förslag på vad man kan klämma dit?

Tänker att det här kan vara huvudanledningen till "tröttheten". Skulle fylla på olja en gång då jag hade kört en liten stund, glömde fylla innan jag började, och när jag skruvade av locket var det skum nästan upp till toppen trots att det var ganska lite olja i. Kan inte skum vara ett tecken på att han drar luft nånstans?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#18 » 22:48:04, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skum betyder luft i oljan ja!

Denna bilden gäller Terra trol. just nu strular nedladdningen från downloads för mig så jag hittar inte bild på cresco filtret.vet inte hur likt detta är crescon med filterarrangemanget. men där ska ju ett rör gängas i locket (röd pil) som håller allt i ordning och som fungerar som dykrör ner i tanken. är det ett gängat hål i locket gissar jag att röret lossnat och ligger på botten. och då är det ju ett under att pumpen suger till sig olja als..
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

roddjer (trådstartaren)

#19 » 23:22:49, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik.

Nja, det ser inte ut så där på min. Har jag konstaterat sen tidigare. Har också varit där och letat efter ett filter men det finns ingenting, måste sitta någon annanstans. Fick med filter av förre ägaren men den går ta mej tusan inte ner i det håle'. Locket på bilden från min maskin är ca 50 mm i diameter. Filtret jag fick med är 70 - 80 mm i diameter. Det är ett helt annat utförande. Anvisningen från OIE om filtret i ursprungsutförande och ersättningsutförande men båda visar ett lock som garanterat inte passar på min maskin. Ett sånt lock visar sprängskissen du hänvisar till.

På min ser det ut så här.
Bild

Här är locket på min maskin, modell Cresco, borttagen från sugledningen och lagd åt sidan. Helt plan.

Det som syns i hålet är toppen på ett dykrör. Drar man upp denna finns en liten "flärp" i botten man kan trycka in (fjäderbelastad) och vrida på varvid man får ut silen. Två delar alltså, plus fjäder. Kanske kan göra en fotoexpedition på det i morgon, orkar inte ut kladda nu. Men... det ska nog se ut så där. Inget får mig att tro att något är trasigt, omgjort eller saknas...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#20 » 23:32:41, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här. Hitta en bild.

Bild

Så här ser det alltså INTE ut på min maskin, men det är ett sånt där lock som Bengt Eriks sprängskiss visar. Anvisningen från OIE om filterbyte visar också ett lock av denna typ. Det vänstra, mindre locket av de två.

:klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#21 » 00:30:55, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Som sagt, har inte koll på cresco filtrets konstruktion.

Men knacka ut en papperspackning till plana ytan bör du väl kunna göra ändå. Är filterhuset tätt hela vägen ner till sugnivå (? ) så är det ju plana ytan melan lock och hus som är det kritiska för luftläckage. Förutom alla skarvgummin på sugledningen fram till pumpen då..

Edit: ser nu att fapperspacningen är kvar. ... Trött nu.. Natt..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

roddjer (trådstartaren)

#22 » 22:58:46, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en fotosejour i garaget idag...

Bild
Dykrör innehållande sil.


Bild
Hela baletten på bordet...


Bild
"Flärpen" på silen i botten. Vrid och tryck på den så...


Bild
... tadaa. Får man ut silen ur dykröret.


Bild
Närmare titt på håle' dykrör/sil ska ned i.

edit: typo
Senast redigerad av roddjer 23:11:12, 16-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#23 » 23:10:22, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kom naturligtvis rit-Ola igång...


Bild
Tvärsnitt av sugsil och lock i oljetanken. Det röda är godset i tank och lock, det grå dykröret, det är gula silen. De små grönblåa prickarna i locket och motstående delar i gods och detaljer är ställen där de ligger dikt mot varandra.


Bild
Tänkte mig så här. I ytterkant lägger man en O-ring, den röda punkten i ytterkant mellan dykrör och gods. Det gröna strecket, typ packningspapper i lämpligt utskuret format.
Hur man sen med det rosavågiga "hålrummet" som bildas? Borde man försöka "knöla" ner nåt tätningsaktigt där också. Vad? Mera papper?

Vad tycker ni?

Packningspapper höll man ju på med för typ 600 år sen när man skruvade på sin gamla Puch. Duger dylikt papper till hydraulgrejjor?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ludde eriksson

#24 » 23:21:32, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om det inte räcker med o-ringen :klia:
Misstänker att papperspackningen inte fyller någon funktion, möjligen få in papper i pumpen :huh:
Vad säger den övriga expertisen? :driver:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Bengt Erik Eriksson

#25 » 00:13:39, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif Andersson borde kunna detta på sina fem..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

roddjer (trådstartaren)

#26 » 11:58:31, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Undrar om det inte räcker med o-ringen :klia:


Mmm, jag med. Men, som sagt, har inte hållt på med hydraulik i nån större omfattning tidigare. Osäkerheten är påtaglig.

Ludde eriksson skrev:Misstänker att papperspackningen inte fyller någon funktion, möjligen få in papper i pumpen :huh:


Mmm, det är ju också nåt att beakta. Minst sagt.


Med tanke på vad jag karvade bort från locket, ovanför silen, när jag tog isär alltihop första gången, skulle jag inte bli förvånad om det suttit nån typ av "figursydd" packning som skulle se ut ungefär så här:

Bild

Eller så har någon kladdat med nån slags tätningsmassa eller liknande. :huh:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ivar Risslén

#27 » 16:29:06, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns det bilder på lyften. http://www.traktordelar.nu/bm1/bm350skiss-jlyft.htm

Tack till den som lade upp de här bilderna i forntiden och har låtit de ligga kvar.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer (trådstartaren)

#28 » 18:37:08, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Här finns det bilder på lyften. http://www.traktordelar.nu/bm1/bm350skiss-jlyft.htm

:buga:

Mycket, MYCKET, nyttig information för framtida bruk.. :thummar:


Sen för att runda av mina packningsbekymmer tänker jag försöka med följande få se om det når framgång.

Bild


Det röda blir en O-ring runt om i yttersta spåret, det rosa blir nån slags vanlig platt gummipackning med lämplig passform och tjocklek.


Tackar för all input och nyttig info. :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#29 » 01:20:57, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsan kom förbi med Biltema-lådan med O-ringar (ja, ja, jag vet, Biltema och gummi är inte bästa kombon men får duga tills vidare) o jag hitta en som passa ganska bra. Tror jag. Ligger som röd ring enligt skissen ovan av tvärsnitt av locket. I me' skruvar och ut och :driver:

Mja, det blev bättre.. men.. kanske inte helt bra. Han svarar ju lite bättre, alltså när man gasar till och höjer varvtal på motorn och således också hydralpumpen, så går ju lyften något snabbare men hade förväntat mig mer.
Styrkan verkar det inte vara fel på iaf. Tänkte provlyfta lite i en bauta-stor björkkubbe som blivit liggande sen nåt år tillbaka. Den är väl ca 70 cm i rotändan och en meter lång det aset. Inget man tar i skottkärran direkt. Lastarn rådde inte heller på den men det beror på att den frusit fast i backen där under snön.. Egghead! :screwy:
Nåväl, i det lyftförsöket lättade ju nästan traktorn i baken och stativet såg otäckt skevt ut, något som kan ge en ledtråd om varför stativet på vänster sida har rader av orr-skitar till svetsar på en balk där. Så nog "rår han' ", som morfar skulle sagt.

Tänkte inte på att kolla ner i hyd.oljetanken direkt efter körning men sprang ut och kika en 10 min senare. Var fortfarande bubblor över ytan. Inte lödder upp till locket som förut men en slät yta kunde inte urskiljas på oljan, däremot ett pärlband med små bubblor. Han verkar inte tät den lurken. Nån bubbla bör det väl bli ändå i normala fall, tänker jag. Menar, oljan är ju hela tiden i rörelse och traktorn är ju minst sagt i rörelse när man studsar runt på tomten, det borde väl röra upp en och annan bubbla men hur mycket ska ses som normalt? Det jag såg i tanken idag anser jag inte vara normalt.
Så. Vilka misstänkta finns i fallet? I inlägg #19 finns en bild på locket. I bakkant på det finns en svart "skarvmuff" som anluter locket till sugledningen. Ser ut som en förvuxen vattenslang, den sitter ju med vanliga slangklämmor, men ytan har ju sånt där vävaktigt material hydraulslangar brukar ha, så den är nog allright. En likadan skarv finns på sugledningen i höjd med motorns bakkant på vänster sida. Den skarven ser INTE allright ut. Likt den på locket är den väl av rätt typ men konditionen är usel. Utsidan är typ.. "luddig". Det frasar om den när man petar på den. Den riktar jag in mig på tills vidare.

Men.. vad ska jag ha för slang? Kolla lite hos OIE men det där säger inte mig nåt, vad jag bör/måste ha för typ.

:help:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ludde eriksson

#30 » 09:47:49, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om terra-trolens sugrör fram till pumpen skiljer sig från crescon´s, men jag fick kapa o trä på en slang utmed fotsteget på vänster sida.
Röret var så rostskadat att det läckte, kommer inte ihåg men borde ju gett liknande symptom.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Björn.O och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se