Farsan kom förbi med Biltema-lådan med O-ringar (ja, ja, jag vet, Biltema och gummi är inte bästa kombon men får duga tills vidare) o jag hitta en som passa ganska bra. Tror jag. Ligger som
röd ring enligt skissen ovan av tvärsnitt av locket. I me' skruvar och ut och
Mja, det blev bättre.. men.. kanske inte helt bra. Han svarar ju lite bättre, alltså när man gasar till och höjer
varvtal på motorn och således också hydralpumpen, så går ju lyften något snabbare men hade förväntat mig mer.
Styrkan verkar det inte vara fel på
iaf. Tänkte provlyfta lite i en bauta-stor björkkubbe som blivit liggande sen nåt år tillbaka. Den är väl ca 70 cm i
rotändan och en meter lång det aset. Inget man tar i skottkärran direkt. Lastarn rådde inte heller på den men det beror på att den frusit fast i backen där under snön.. Egghead!
Nåväl, i det lyftförsöket lättade ju nästan traktorn i baken och stativet såg otäckt skevt ut, något som kan ge en ledtråd om varför stativet på vänster sida har rader av orr-skitar till svetsar på en balk där. Så nog "rår han' ", som morfar skulle sagt.
Tänkte inte på att kolla ner i hyd.oljetanken direkt efter körning men sprang ut och kika en 10 min senare. Var fortfarande bubblor över ytan. Inte lödder upp till locket som förut men en slät yta kunde inte urskiljas på oljan, däremot ett pärlband med små bubblor. Han verkar inte tät den lurken. Nån bubbla bör det väl bli ändå i normala fall, tänker jag. Menar, oljan är ju hela tiden i rörelse och traktorn är ju minst sagt i rörelse när man studsar runt på tomten, det borde väl röra upp en och annan bubbla men hur mycket ska ses som normalt? Det jag såg i tanken idag anser jag inte vara normalt.
Så. Vilka misstänkta finns i fallet? I inlägg #19 finns en bild på locket. I bakkant på det finns en
svart "skarvmuff" som anluter locket till sugledningen. Ser ut som en förvuxen vattenslang, den sitter ju med vanliga slangklämmor, men ytan har ju sånt där vävaktigt material hydraulslangar brukar ha, så den är nog allright. En likadan skarv finns på sugledningen i höjd med motorns bakkant på vänster sida. Den skarven ser INTE allright ut. Likt den på locket är den väl av rätt typ men konditionen är usel. Utsidan är typ.. "luddig". Det frasar om den när man petar på den. Den riktar jag in mig på tills vidare.
Men.. vad ska jag ha för
slang? Kolla lite hos OIE men det där säger inte mig nåt, vad jag bör/måste ha för typ.