Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM Boxer 350 -62, Cresco hydraulsystem med lastare och lite annat...

158 inlägg • Sida 3 av 11
Hydraulik i traktorer

Bengt Erik Eriksson

#31 » 12:03:58, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den skarven låter klart misstänkt. Kravet på slanen är inte fråga om tryck. Utan formbeständighet mot undertryck och oljebeständig. Hydraulsangs makare brukar ha på hyllan. Och det är ju inga långa stumpar du behöver..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



roddjer (trådstartaren)

#32 » 13:02:26, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev: Hydraulsangs makare brukar ha på hyllan. Och det är ju inga långa stumpar du behöver..


Mmhmm.. Får leta rätt på någon lokal förmåga. Sen jädrar!! :cool:

Kom också och tänka på det sen, sugsidan kan ju rimligtvis inte utsättas för nå gigantiska tryck och således inte behöva slang därefter.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#33 » 09:46:11, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har framkommit i tråden att kopplingen av lastaren inte är av smidigaste art. Om man nu skulle ta och koppla om lite slangar i enlighet med tidigare givna förslag har jag ett par frågor.

1) Hydraulsystem är ju trycksatt vid drift, naturligtvis. Hur är det med kugghjulspumpar som sitter på en sån här gammal bonn'traktor, håller systemet nå tryck även när pumpen inte arbetar? Inte fulltryck kanske men om man nu ska ta bort en slang vill man ju inte ha hydraulolja i hela plytet. Kan ju bli farligt.
Hur lossar man ett sånt eventullt uppbyggt tryck då? Räcker det med att jucka ventilerna fram och tillbaka ett par gånger? (med pumpen stillastående)

2) Om man lossar slangar någonstans kommer det ju rimligtvis in luft i systemet, måste det avluftas på något speciellt sätt? Eller räcker det med att låta traktorn gå på tomgång en stund, så oljan får gå runt ett tag och ta med sig eventuella bubblor, innan man använder lastaren som vanligt?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Jac

#34 » 10:55:23, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:Det har framkommit i tråden att kopplingen av lastaren inte är av smidigaste art. Om man nu skulle ta och koppla om lite slangar i enlighet med tidigare givna förslag har jag ett par frågor.

1) Hydraulsystem är ju trycksatt vid drift, naturligtvis. Hur är det med kugghjulspumpar som sitter på en sån här gammal bonn'traktor, håller systemet nå tryck även när pumpen inte arbetar? Inte fulltryck kanske men om man nu ska ta bort en slang vill man ju inte ha hydraulolja i hela plytet. Kan ju bli farligt.
Hur lossar man ett sånt eventullt uppbyggt tryck då? Räcker det med att jucka ventilerna fram och tillbaka ett par gånger? (med pumpen stillastående)

Ja. Ner med alla lastare, tiltar och trepunktar i backen.
Till info så är det inte nåt större tryck i systemet förrän man drar i en spak även när motorn är igång. Kallas open center eller rundpumpning. Kanske bra info här? Jac @ [Allmänt] Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?



roddjer skrev:2) Om man lossar slangar någonstans kommer det ju rimligtvis in luft i systemet, måste det avluftas på något speciellt sätt? Eller räcker det med att låta traktorn gå på tomgång en stund, så oljan får gå runt ett tag och ta med sig eventuella bubblor, innan man använder lastaren som vanligt?

Kör alla funktioner upp och ned utan last några gånger och utan att köra cylindrarna helt i ändläge så brukar luften hitta ut själv.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

roddjer (trådstartaren)

#35 » 22:47:55, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Var ut idag via vårsolen och in i garaget och bytte ett par slangsnuttar på Boxern. Sugsidan från tank till pump består av två stålrör och ett lock. Skarvarna mellan rör och lock sätts ihop med kortare slangstumpar för att få det tätt. Satte dit de nya idag. :thumme:

Från lock till rördel no. 1
Bild

Skarven mellan de båda rören.
Bild


En av de gamla slangskarvarna, den mellan rören vid växellådan.
Bild

Hmm, dags att byta kanske? Eller vad säger ni?
Bild


Ha! Fixat!
Nu jäsingen ska han inte suga luft! Får man hoppas i alla fall..

*knackar med knogen i pannan och säger "ta i trä"*.. :cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#36 » 22:52:05, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Sen, en annan sak. Varför gör man så här?

Bild

Finns det någon speciell tanke med det här? Varför inte en vanlig bult med en "fast" skalle?

De här "pinnarna" är ju bara ett elände att få ur och i.
:huh:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#37 » 18:11:57, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som.sagt i ett sånt här open center systen så är när motorn går är det bara något eller några bar tryck i pumpens ledningar beroende på alla krökar, ventiler och filter samt oljans viskositet. Det är först när du leder in oljan i en cylindersom det börjar bygga tryck för att uppnå kraften som behövs för att lyfta lasten. När du släpper lyftspaken sjunker trycket från pump till den låga nivån. Och trycket blir instängt i ledningen från ventil till och i cylindern.
Öppnar du en koppling med motor igång så rinner det ut olja menndet är inget tryck at tala om. Om du öppnar ennkoppling till en belastad cylinder kommer det olja med både flöde och tryck. Och det går oerhört fort. Så avlasta alltid innan du mkae med hydraulik.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

roddjer (trådstartaren)

#38 » 23:14:31, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Faen också.

Tror det sket sig ändå.
:aaargh:

Som sagt, bytte slangstumpar på sugledningen på Boxern igår. Sparka igång maskinen och körde runt nån timme idag och gjorde lite "småjobb" som man samlat på hög.
Så här såg det ut i hydraultanken direkt efter avstängning.
Bild

Ovanstående kan väl sorteras in i högen "Inte bra", eller hur?

:aaargh:

Då är han inte tät den f*n i alla fall!
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#39 » 23:18:12, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja. Detdär kan ju bero på att returolja släpps in ovan vätskeytan också. OM det är gjort så..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

roddjer (trådstartaren)

#40 » 23:54:04, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra:
Här kastas man mellan hopp och förtvivlan.

Det som bilden visar skulle alltså kunna vara "normalt" tillstånd. Hoppas. Vilken befrielse det skulle vara.

Vet jag nämnde det tidigare i tråden, tror jag, en teori jag hade om att lite bubblor måste det väl kunna bli när oljan skumpar runt när man kör hit och dit.
En annan sak som skulle kunna skapa bubblor är alltså om returledening mynnar ut ovanför normal oljenivå i tanken? Skapas lite "lödder" i fallet som blir från mynningen ner till ytan, så att säga. Får hoppas på det. Ska kolla.

Sen kanske oljenivån inte är helt optimal. Han läcker, den lurken, har jag upptäckt. Den är den där sabla Cresco-ventilen det kladdar om. Trodde först det kom ut lite vid axeln som kommer ut till lyftarmarna. Visst han är lite fuktig där också men efter lite noggrannare undersökning såg jag det var riktigt fuktigt nedanför lyftspaken på höger sida. Har köpt avfettning jag ska tvätta lite med så jag ser var det kommer ifrån. Slutar nog med att jag plockar bort den där manicken och synar den ordentligt i skarverna. Kanske jag hittar på filtret också.

Hmm, det får bli en annan tråd.

Men först har jag ett par bilar som det ska sättas fart på. :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#41 » 00:30:15, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Som.sagt i ett sånt här open center systen ...

Bra inlägg, fattar resonemanget.

@Jac
Bra inlägg, bra länk. Sparas.

Såna här open center-system, är de dessa som möjliggör att man kan koppla med snabbkopplingar, "för hand", så att säga? Alltså när man ska koppla in en tippkärra eller annat redskap som kräver hydraulflöde.
Jämför med tryckluft, som jag hållit på med litegrann (gick ju "tryck-och-pys" på gymnasiet), som är ett trycksatt system där det kan få otrevliga konsekvenser om en snabbkoppling kärvar och inte vill gå på riktigt. Pyser ut luft hit och dit innan kopplingsskrället klickar i. Tänker att ett hydrauliksystem satt under tryck borde kunna ge samma (livsfarliga?) effekt om en snabbkoppling kärvar. Eller blir det en helt annan typ av koppling?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#42 » 02:19:55, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tryckluftskoppling typ cejn har ju bara backventil i honan. En hydraulkoppling har flödesstopp i båda delarna. Endast några få bars tryck räcker för att det ska vara omöjligt att koppla för hand. Man måste se till att det är trycklöst innan man öppnar kopplingen anars får man inte ihop den utan att behöva dränera trycket. Det ka ändå hända att man parkerar en vagn garanterat trycklös men i kallt väder och när du ska ha den är det varmt och soligt, för att trycket i slangen ska göra sammankopplingen omöjlig.
Så nej det är inte beroende av vilken typ av system du har då det är på förbrukarsida av ventilen kopplingen sitter. Och man monterar ALDRIG snabbkopplingar i den rundpumpande kretsen pga risk för haveri om den oavsiktligt går isär.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ludde eriksson

#43 » 04:55:51, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och återigen, synade du ledningen fram till pumpen som du bytte slangar på?
Den från ovansidan hydraulen o fram på vänster sida.
På min var ledningen upprostad mot golvet på vänster sida, sög tjuvluft där :sad:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

roddjer (trådstartaren)

#44 » 11:02:13, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:... man monterar ALDRIG snabbkopplingar i den rundpumpande kretsen pga risk för haveri om den oavsiktligt går isär.

Nej, det låter ju logiskt.
Bara en liten fundering jag haft länge även innan jag skaffa traktor. Man har sett ett antal gånger hur folk kopplar slangar, har själv gjort det på L120'an jag körde förut, och ofta undrat hur det hänger ihop.
Måste läsa på lite mer om hydraulik i allmänhet känner jag så man får lite koll på typ av ventiler, kopplingar med mera. Inte minst schemasymboler. Mekansika ritningar och elscheman, inga problem, men hydraulikgrejerna har jag inte listat ut än.

Tips på bra nybörjarlitteratur, hemsidor, videor på Tuben mottages tacksamt.


@ Ludde
Nja, inte med lupp och förstoringsglas.

Har wellpapp under hela maskinen nu för att få ledtrådar till var han läcker nånstans. Finns flera ställen tyvärr. Så långt har jag konstaterat att Crescoventilen läcker som ett såll. Styrservon fuktar någonstans ifrån. Höger lyftcylinder är inte 100% tät. Någon har slarvat vid montering av oljefilter, kommer nån droppe där ibland också.

Om det vore hål på sugledningen, borde inte det synas nånstans, också i from av kladd?

Ludde, golvet vänster sida säger du. Mmm, han är ju torr där vid fotsteget och kopplingen men det skulle kunna vara kröken från locket ner och mot golvet. Svårt att se där. Inte rengjort på länge, slangar och skit som är i vägen. Ska kolla om det är fuktigt där.

Har fått hem avfettning nu också. Ska ut och gå loss med den nån dag, se om man kan få lite bättre "sikt" på detaljerna. Som man kan se var kletet kommer ifrån på aktuella ställen.

Men först ska jag sparka igång ett par bilar, söka jobb och lite annat mindre roligt... :sad:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Michael Meier

#45 » 10:45:20, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varje gång du öppnar sugfilter, släpper du in luft som blir till skum nästa gång du tittar, hydraulolja är skaplig på avluftning (att skummet lägger sei) om det finns tillräckligt med volym i tanken,

Skum på ytan är enbart ett tecken, helt ofarligt och man kan nästan säga normalt för ett sämre byggt system) kontinuerligt skum (luftbubblor) invid sugsilen (din sugsil tar olja xx antal cm under oljenivå) till pumpen är slitagehöjande och helt olämpligt i ett arbetande system.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dartster och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se