Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulikk død på Ford 4100, 75 mod.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Hodr57 (trådstartaren)

#1 » 09:55:30, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei trenger hjelp her :)

Hydraulikken er helt død, uansett hva jeg drar i hendlene og skifteventil, pumpa på denne sitter i bakdelen. Lurer på hvordan jeg kan sjekke om der er trykk på pumpa, har løst på forskjellige skruer, på toppen av skifteventil (Ingen olje) og på flowventil (der kom sivende litt olje)

Kraftuttaket går når en kobler inn, noen mente at da er det trykk på pumpa, andre har sagt at det er mekanisk innkobling, (snakker om innkobling eller kobling, ikke driften som er mekanisk) så vet ikke da, noen som vet? eller har et tips, før jeg begynner å opperere.

Takker for eventuelle svar.
Hodr57
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:43, 12-04-2018
Ort: Hareid, Norway
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4100, 1975 mod



Michael Meier

#2 » 09:21:27, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur är det, dec -74 är sista året på den modellen, motormonterad pump eller inbyggd eller bådeoch ?

Är du helt säker på att det är en 4100 -75 ? Kan du bekräfta det med numren på traktorn ?

sorry, ser nu att du skrev bakmontert :)

Pos, 18 är pumphuset till hydrauliska lamellkopplingen för oberoende PTO, intern slang från 18 till inkopplingsreglaget.


Bild
Senast redigerad av Michael Meier 09:48:32, 15-04-2018, redigerad totalt 2 gånger.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 09:39:47, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du oberoende PTO är det en separat pump montert utanpå bakaxelpumphuset så det visar att huvudpumpen roterar.

Slutade hydrauliken tvärt att fungera ?

Från 160 bars tryck och fullt flöde till inget flöde till 0 bars tryck ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mathiast

#4 » 09:48:40, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 4000 var pumpens hus spräckt och den orkade knappt röra lyftarmarna men pto har en egen pump,det finns även en sugsil som brukar bli ganska äcklig
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Hodr57 (trådstartaren)

#5 » 06:50:48, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takker for svar, beklager sent svar, har vert på reise.
Ja det er en 4100 fra 75 (2Wd) (kommer frem av serie no.) desse vart vel produsert fra 75 - 82, tror jeg.

Åpnet opp, ved å ta av hydraulikklokket på toppen, da kunne jeg se at sugerøret hadde ligget borti drivaksel og filet hull, hullet var under olje nivå, men muligens suget luft.

Når jeg tappet av oljen så var der 10-15 liter for mye olje, min teori er da at ved et tidligere tidspunkt har hullet vert lite, det har vert fylt mer olje på og så har det fungert inntil hullet vart så stort at det igjen har suget luft, jeg fikset røret ved å træ et rør som passet utenpå og slagloddet i toppen på det, det var relativt mykt det røret, så det har sikkert kommet borti og bendet det når topplokket har vert montert ( det henger fast på topplokket), enten som nytt eller det har vert oppe senere.

Tror det er samme pumpen som driver koblingen, men går ut ifra at der har vert nok trykk til at den har fungert.

Jeg kjenner ikke til noe av historien til denne traktor, det eneste jeg vet er at den har vert brukt de siste årene til en vedmaskin som har pumpe selv, driftet av traktorens Pto, men no fungerer hydraulikken i allefall.
Hodr57
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:43, 12-04-2018
Ort: Hareid, Norway
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4100, 1975 mod

Michael Meier

#6 » 07:12:52, 27-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sugröret är gemensamt, oljemängden i bakändan är inte absolut.. det finns en lägsta nivå som inte får underskridas, råkar det vara för mycket olja i bakaxeln rinner det över.

Trevligt att du fann felet !
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Håkan Frid och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se