Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

MF 175 tips innan köp.

18 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Nymarc (trådstartaren)

#1 » 11:42:32, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Tänkte blotta min okunskap för de mest kunnande ytterligare en gång. Har sökt i forumet men inte riktigt hittat hur jag ska bära mig åt denna gång.

Jag har kikat på en Mf 175 med bergsjölastare. Den var ganska rostig och såg lite tagen ut, men enligt ägaren går den som den ska. Tyvärr gick den inte igång då batteriet var trött........ Han berättade att lastare sjunker när man kör, så pass att man måste höja lite ibland under körning. Han har kört med den såhär sedan 2006.

Han har laddat batteriet nu och jag tänkte åka och prova. Men jag skulle gärna ta emot tips på hur man enklast undersöker om den sjunkande lastaren är internt läckage i kolvar eller om det rent utan är hydraulpumpen som är dålig? Dvs utan att plocka isär ngt på plats.

Tänker mig att man borde kunna lägga belastning på trepunkten, om den funkar borde pumpen vara ok?

Den har även MP, läste lite om hur man ska testa den, verkar vara viktigt att den inte rullar bakåt med hög MP och koppling nertryckt?

Skulle det "bara" vara kolvar som skall renoveras känns det som angivet pris är ok (runt 10000).

MVH//Marcus
Nymarc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:39, 07-02-2016
Ort: Gotland
Sverige



gaffa

#2 » 12:00:01, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om lastaren sjunker så beror det inte på pumpen. Du verkar ha läst på ordentligt annars, det är dyrt och väldigt mycket jobb att renovera MP. De andra två tråkigheterna på denna maskin är ju glapp i styrningen och dåliga bromsar. Bromsarna är billiga att reparera men det går åt många timmars jobb.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

LeifAndersson

#3 » 12:15:33, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är billiga delar till bromsarna generellt om man tar dem del för del, men det brukar gå åt MYCKET delar om det ska göras riktigt, så en bromsreparation blir inte speciellt billig även om man inte behöver räkna på jobbet.
Och beträffande test av snabbväxeln ska du inte trycka kopplingspedalen i botten, utan bara så mycket att traktorn rullar en mycket kort bit tillbaka sedan ska den stå still, trycker du sedan pedalen i botten (till andra steget) ska den rulla bakåt med "framväxel" ilagd.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Nymarc (trådstartaren)

#4 » 14:02:01, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era inlägg!
Nymarc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:39, 07-02-2016
Ort: Gotland
Sverige

magirus

#5 » 14:52:23, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MP läge HÖG=motorbroms
MP läge låg=Frihjul

Dvs kör du på MPs LÅG-läge och sen puffar i HÖG-läge ska traktorn distinkt börja motorbromsa, omvänt om du kör på hög och drar ner till låg.
Jag finner lågläget väldigt bekvämt vid snöskottning, väldigt lätt att växla utan skrap och det är ungefär som att köra convertermaskin.

Troligen är lastaren kopplad till bägge pumparna, dels MP-pumpen men också trepunktspumpen.
oljan från MP-pumpen tas ut på vänster sida av traktorkroppen, nästan rakt nedanför stolen. En rund "lucka"med två anslutningar, tryck o retur.
Sen är det bara att följa ledningarna och se om de går ihop nånstans med en ledning från omkastarventilen som sitter uppe till höger på "locket" till växellådan.

Försök justera bromsarna innan du börjar riva o köpa bromsdelar.
På trumpeterna, i riktning framåt, sitter muttrar på varsin stump gängstång som tittar ut ur trumpeten.
De muttrarna justerar bromsarnas anliggning/förspänning. Vrid dessa nåt varv, provbromsa, vrid nåt varv, provbromsa etc tills att du får bromseffekt.
Tyvärr är det väldigt enklet att få antingen "inget" eller "alltihop", detta då det blir en s.k. självlåsningseffekt när du trampar på pedalerna.
Jag har dock inget bekymmer av detta sedan jag vant mej. Justeringen får man göra litt nu o då :vissla:

Leta även i DOWNLOADS, det finnes en hel del litteratur till MF där :laes_detta:

Lycka till

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

gaffa

#6 » 15:51:45, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är van vid att lägga in backen också efter varje låsning :mrgreen:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

magirus

#7 » 16:13:16, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställer numera aldrig åt så hårt att de låser fast :vissla:
De fick räcka med en gång :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Nymarc (trådstartaren)

#8 » 17:43:09, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit och tittat/provkört.

För det första verkar batteriet dött, han har haft det på laddning men måste ha hjälpstart. Konstigt nog är batteriet inte gammalt.

När den väl gick igång gjorde den det fort och motorn verkar gå bra, kunde inte se någon rök från ventilation eller annanstans.

Lastaren sjunker mycket riktigt, ganska snabbt också. Hade jag den i höjd med motorhuven var den nog i backen på någon minut. Kunde inte lägga någon belastning på den mer än att snökedjorna låg i skopan. Jag tyckte dock att lastaren svarade bra, i alla fall i jämförelse med 65:an jag hade.

Kan det vara så att ventilpaketet släpper genom oljan så att den går tillbaka i traktorn kanske? Försökte med att skifta om väljarventilen men den skiftade bara mellan hydrauluttagen bak och trepunkten.

Jag tyckte trepunkten var knepig. Fanns ingen känsla i den, minsta lilla rörelse gick den antingen helt ner eller högst upp, vad beror det på?

MP:n var totalt död dock. Skiftade fram och tillbaka utan att något hände, måste man göra på något speciellt sätt? Motorbroms var inte att tala om med andra ord. Vad innebär detta för övriga funktioner, kommer något annat börja krångla eller lirar MP:n oberoende av det andra?

Vad rekommenderas för batteri/pris.
Nymarc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:39, 07-02-2016
Ort: Gotland
Sverige

Nymarc (trådstartaren)

#9 » 18:56:11, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Nymarc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:39, 07-02-2016
Ort: Gotland
Sverige

Ludde eriksson

#10 » 19:52:23, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveklöst vanligaste anledningen till att lastaren sjunker är otäta lyftcylindrar, är de dubbelverkande så läcker det ju inte utåt i samma omfattning.
Mer tacksamt att fixa också, visst lite jobb är det ju, men inte särskilt stora pengar, iaf jämfört med pump o ventilpaket :thumme:
Vad blir systemtrycket om man använder olja från Multipowern? Den där traktorn har ju ganska högt tryck jämfört med samtida traktorer på rätta hydraulpumpen, så om den får fullt tryck till lastaren kan nog tätningarna i lyftkolvarna vara extra utsatta.

Kan inte MP:n så bra, finns det inte ett tryckfilter på den kretsen? Om det är igensatt, vad får det för konsekvenser?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

gaffa

#11 » 20:16:23, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är MP helt död och pumpen ev är helt kass så handlar det om en reparation på drygt 40 000 om du inte ska göra det själv. Har ägaren kört utan tryck i MP pumpen så är det mycket som är förstört alla metallspån förstör mycket i växellådan och några lager i lådan smörjs av tryck från denna pump. Släpp ut transmissionsoljan och granska den noga så ser du förhoppningsvis om den är helt kass.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

bonnen513

#12 » 22:11:53, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl enkelverkande lastare? Så då är det något i ventilpaketet

Trepunkten kan vara lurig att förstå sig på. Vilken spak använde du? Nu är jag lite dålig på 100 serien men det är den inre spaken som ska användas i sin bakre sektor men jag vet ej om den yttre ska stå i nåt speciellt läge
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Ivar Risslén

#13 » 22:29:18, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastaren är enkelverkande så om det har varit läckage i cylindrarna så skulle det synas utåt.
Kolla att ventilsliden för lyft ställer sig i rätt läge när du släpper spaken. Prova att röra spaken lite mot lyft när du har släppt den och se om det blir något bättre. Annars så är det något fel på ventilpaketet.

Vid vid väljarventilen sitter det ett t-rör. Slangen som sitter där går väl till ventilpaketet för lastaren men vars går röret som sitter där. Går det till sidan av växellådan så är det till MP pumpen.

Var går slangen som ligger som ett u baktill?

För att förstå spakerna så kan det vara lämpligt att ladda ner "Hand med hydraliken" från "Downloads" överst här på maskinisten.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

atlashjul

#14 » 22:55:02, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det känns fel pruta då,Men den traktorn för de pengarna,, köp. gör ett repförsök (utan att byta delar för 15000) på det som är problem/fel . Om inte det funkar får du igen pengarna vid försäljning ändå. Sen beror det ju på va du ska ha traktorn till.i hur toppskick den ska va.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

mats757

#15 » 07:11:19, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har renoverat MP i vinter på min 175.
Hade jag vetat från början att hela växellådan skulle demonterats från början hade jag sparat massor med tid.
Skulle jag göra det en gång till bedömer jag att mer (Betydligt mycket mer.) än halva tiden av jobbet är att få bort hytten och göra rent. Jobbet i växellådan är väldigt enkelt när allting väl är rent och ståendes på golvet. Delarna var också väldigt billiga, i och för sig så var pumpen väldigt fin. Däremot var lamellerna i MP väldigt krokiga.
Nu fungerar den perfekt igen!

Mats

3 personer gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se