Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

T31 Hjälpservo

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

TTperra (trådstartaren)

#1 » 17:21:48, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal T31 som jag tänkte montera hjälpservo på, har inte hittat några färdiga satser till BM/T 31/36.
traktordelar har en cylinder till Ford 4000 som jag kanske kan mickla dit http://www.traktordelar.net/traktordela ... inder.html
Eller om någon har något annat tips?

Tanken är att koppla in den på hydrauliken som går till lastare och uttag bak, det är ett rundpumpande system med remdriven pump(hembygge).
Som jag förstått så skall jag då använda en "prioriteringsventil" men är inte säker på hur den skall kopplas?

Bild
"P" är ju matande tryck, "C" är reglerat flöde (till servo) men "B" är det vidare koppling till lastarventilen eller skall den till retur?
Om B ska till retur så måste jag ha en T-koppling på matningen från pumpen, men om B är vidarekopplingen så tappar jag väl kapacitet till lastaren? eller är det bara när servot arbetar?


Bästa skulle säkert vara att ha en separat pump till servot, men det är väldigt trångt så det blir nog enklast att koppla in på det system som finns.
Originalpumpen finns kvar och är kopplad till trepunkten, men den är ju kopplingsberoende så det blir nog inte så bra att koppla in servot på..
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710



Jac

#2 » 18:23:58, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

B är vidarekoppling ja, du förlorar kapacitet till lastaren hela tiden ja.

Serienippel till den där servocylindern hade varit fint men det ser inte ut att finnas.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

TTperra (trådstartaren)

#3 » 21:54:52, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, låter ju inte så bra.
Har för mig att kapaciteten blev 32 l/minut vid 1500r/m när jag räknade på remskivor, lagom storlek på ventilen borde då vara för max 50 l/m?
Om jag istället monterar en större för max 90 l/m, kommer förlusten till lastaren att bli mindre då? Eller är förlusten lika oavsett storlek?
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710

Jac

#4 » 22:25:50, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha ett visst flöde till styrningen för att det ska funka att svänga ratten i "normal" hastighet och det flödet går alltid till styrningen oavsett om du rör på ratten eller inte. Vet inte hur mycket som behövs, kanske 10 lpm, kanske mindre. Resterande olja går till lastaren. Det totala flödet begränsas av pumpens storlek, den flyttar en bestämd mängd olja per varv, oavsett motstånd. Det finns ingen ventil som kan trolla fram mer olja än vad pumpen ger.


På modernare maskiner så används en LS-prioritetsventil och den fungerar annorlunda. Den tar bara olja till styrningen när du svänger med ratten, när du inte rör ratten går ingen olja till styrningen, all olja går till lastaren. Dessvärre är det svårt att få ut en LS-signal från ditt styrservo. Jag tror det hade gått att få till men kräver ombyggnad av rören med lasthållarventiler, LS-dräneringsdysa och LS-prioritetsventil. Ingen garanti att det hade funkat bra, bara att det hade blivit dyrt och bökigt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

TTperra (trådstartaren)

#5 » 09:39:42, 15-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår.
Ska försöka få plats med en servopump från Volvo 850, den ser kompakt ut och har behållare.
Annars får det bli prioriteringsventil och ev mindre remskiva till pumpen

1 person gillar det här inlägget.
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se