Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulrör JD3130

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Andreas A (trådstartaren)

#1 » 21:42:57, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en följdfråga på ett inlägg av Turbodiesel i tråden: [Traktorer] Sugsil John Deere 3350


Turbodiesel skrev:Lamellerna avled av slirning när kopplingen inte orkade frikoppla, och det orsakades av en åldrad tätning av plastmaterial (PUR). Den var nummerändrad så jag hade hoppats att den var av något snajsigt gummi idag, men den var fortfarande av plast. Normala hydraultätningar av samma material faller även de av ålder till slut.

Jag tror inte att detta har med fel olja att göra, min övertygelse är att det är ett ganska normalt åldersfenomen.

Flest rör har jag bytt på 3130, någon 40-serie och ingen 50. Röret jag bytte på denna 3350 berodde på att det inte gick att få loss på avsett vis, det vek sig.


Vad är symptomen när rörer går sönder, någon funktion som försämras eller lägger av helt?

Brukar problemen komma smyganden eller är det full funktion och sedan haveri?

Har själv en 3130 men tror inte jag har något problem med röret men vill gärna lära mig lite.
Har dock problem med axelkopplingen mellan vevaxel och hydraulpumpen som är sliten i splinsen. Ska snart ge mig på att byta både axel på pumpen och axeln till drivningen.

Andreas A
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Andreas A (trådstartaren)

#2 » 20:14:57, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som kan hjälpa till med information?

/Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Turbodiesel

#3 » 03:03:29, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Symptomen är olika om det blir ett litet eller stort läckage när röret ger upp, antingen spricker det, slits hål på det, eller så brister det helt. Sen beror det på vilket rör det gäller, är det matarröret från transpumpen till växellådslocket tappar du alla funktioner. Är det röret från locket till hydraulpump & oljekylare så tappar du styrning och yttre hydraulik, men den inre växellådshydrauliken fungerar (snabbvxl, kraftuttag, mek 4WD urkoppling)

Jag har fått för mig att de flesta rörproblem kommer efter problem med vibrerande hydraulik, dålig oljenivå, täppt sugsil, felaktig lastare & redskapsinkoppling et,c..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Andreas A (trådstartaren)

#4 » 06:21:51, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många tack för din input. Jag känner inte igen några av de symptom du skriver så det känns bra. Då är det bara att åka vidare och hoppas på det bästa.

Mvh Andreas Almborg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se