Turbodiesel skrev:Lamellerna avled av slirning när kopplingen inte orkade frikoppla, och det orsakades av en åldrad tätning av plastmaterial (PUR). Den var nummerändrad så jag hade hoppats att den var av något snajsigt gummi idag, men den var fortfarande av plast. Normala hydraultätningar av samma material faller även de av ålder till slut.
Jag tror inte att detta har med fel olja att göra, min övertygelse är att det är ett ganska normalt åldersfenomen.
Flest rör har jag bytt på 3130, någon 40-serie och ingen 50. Röret jag bytte på denna 3350 berodde på att det inte gick att få loss på avsett vis, det vek sig.
Vad är symptomen när rörer går sönder, någon funktion som försämras eller lägger av helt?
Brukar problemen komma smyganden eller är det full funktion och sedan haveri?
Har själv en 3130 men tror inte jag har något problem med röret men vill gärna lära mig lite.
Har dock problem med axelkopplingen mellan vevaxel och hydraulpumpen som är sliten i splinsen. Ska snart ge mig på att byta både axel på pumpen och axeln till drivningen.
Andreas A