Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ford 7710 fel inkoppling lastare?

37 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

TTperra (trådstartaren)

#1 » 22:56:10, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst några trådar här om inkoppling av lastare på dessa maskiner och som jag förstått skall matningen till lastarventilen kopplas in på röret som går från prioriteringsventil till bakre hydraulik, LS ledning från lastarventilen till prioriteringsventil via en skyttelventil. Rätta mig gärna om något är fel.
Nu till problemet, har precis köpt traktorn, hydrauliken funkade inte..
Enl tidigare ägare var något fel med lastarventilen så en ny inhandlades och ett försök gjordes att koppla in den, men det funkade ändå inte..
På bilden nedan går två slangar framåt till lastarventilen, går även en returslang till bakkroppen som inte syns på bilden.
Jag misstänker att det varit en lastarventil avsedd för rundpumpning(open center?) monterad tidigare och den nedre är utgång från pump och den övre vidarekoppling(hsc). Jag hittar inte någon bra bild i manualen som visar om det skall vara ett rör mellan anslutningarna?
Jag lossade dessa från lastarventilen och kopplade ihop dom, då funkade hydrauliken, men om det är rätt vet jag inte?
Om dessa anslutningar skall vara sammankopplade så tänkte jag montera en kortare slang mellan dom.
Bild


Gå till lösningen
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710



roddjer

#2 » 23:29:34, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har inget svar på ditt problem men man kanske förtydliga problembilden lite.

Vad går / kommer alla ledningar till / från?

Hur är dessa relaterade till ditt problem?

Bild


Eller ännu hellre en principskiss typ så här:

BM Boxer 350 -62, eftermonterad lastare, bra kopplat? (Cresco)
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Michael Meier

#3 » 00:20:08, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röd = tryckledning direkt från den bakaxelmonterade pumpen.
Svart = reglage höger fotbroms.
Magenta = tryckledning snabbvxl.
Cyan = tryckledning fyrhjulsdrift.
Brun = släpvagnsbroms.
Lila = släpvagnsbroms.
Rosa = diffspärrsreglage.

Grön ... kan det vara tryckledningen från motormonterade pumpen ?
Orange ... matning till interna trepunktslyften ?

Fortsättning följer..
Senast redigerad av Michael Meier 10:10:20, 03-06-2018, redigerad totalt 3 gånger.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

TTperra (trådstartaren)

#4 » 08:39:03, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, blir ju lite lättare när man färglägger.

Det är alltså blå och vit som går fram till lastarventilen och som jag kopplat ihop.

När hydrauliken inte funkade så var det trepunktslyften som inte lyftes.
Lastaren var bortplockad, endast lastarventilen var kvar, den funkar givetvis inte eftersom jag tagit bort ledningarna och kopplat ihop dom.
Nu när dessa är ihopkopplade (blå och vit på bild) så lyfter trepunktslyften fint, snabbväxel hoppar i direkt vilken var seg enligt tidigare ägare, så det tolkar jag som att det nu är rätt tryck/flöde..
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710

Michael Meier

#5 » 09:23:20, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du peta in en bild på lastarpaketet ?

De lär sitta en serienippel och fel ledning går till T ..

Äh.. spelar ingen roll.
Senast redigerad av Michael Meier 10:03:36, 03-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#6 » 09:29:19, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perra, flera saker är ologiska, vem har bytt pump ?

Hur är skicket på den motormonterade pumpen ?

Edit..Spelar heller ingen roll.
Senast redigerad av Michael Meier 10:04:45, 03-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#7 » 09:32:27, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetrycket till snabbväxeln och PTO kopplingen påverkas inte av lastarventilpaketet vid normal inkoppling.
Senast redigerad av Michael Meier 10:07:33, 03-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#8 » 09:52:46, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blå och vit är normalt byglade med en rörstump.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#9 » 09:55:54, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt sätta lastarventilpaketet i serie på röd ledning och T till bakaxeln.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

TTperra (trådstartaren)

#10 » 10:12:18, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, som sagt flera saker är ologiska..
Förra ägaren bytte lastarventilen, men det blev inte bättre(pga felkoppling?) då bytte han pumpen och det funkade ändå inte, han började plocka isär för att se om felet låg i lyftarmarna, ledsnade och sålde den till mig.. Hydraulik är nog inte hans starka sida.
Jag har gjort rent prioriteringsventilen eftersom den ändå var bortplockad, skruvat tillbaks allt och konstaterat att lastarventilen aldrig skulle funka som den var kopplad, därför kopplade jag ihop "P och T" så jag kunde köra den hem.


Bild

Den nedre slangen, Blå enl.tidigare bild var kopplad till T3
T1 sitter en serienippel och retur till bakkroppen
Den övre slangen, Vit enl.bild var pluggad
P1,P3,LS är pluggade på ventilpaketet
Alltså helt galet kopplat..
Jag har schema som pdf men vet inte hur jag lägger upp det?

Min tanke är att göra rätt, eftersom ventilpaketet har LS-port.
Om jag kopplar in det på röret som går till bakre uttag(uppe vid prioritetsventilen) och använder LS signal, får jag då tryck/flöde från båda pumparna?
Om jag kopplar in på den röda ledningen så får jag "bara" flöde från bakre pumpen till lastaren?
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710

TTperra (trådstartaren)

#11 » 10:25:59, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att snabbväxel varit seg tidigare tyder på att något varit knas med hydrauliken tidigare också, kanske var pumpen dålig och nu funkar det med ny pump?

Planen så här långt:
"Blå och Vit" kopplas samman med en 3/4 slang.
Serienippel tas bort.
En T-koppling på röret vid prioventil vidare till P1 på lastarventilen.
LS kopplas till prioventil via skyttelventil.
T1 leds till anslutningen på bakkroppen.
Då borde det bli rätt, eller?
Senast redigerad av TTperra 11:09:38, 03-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710

Michael Meier

#12 » 10:56:09, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:coffee:
Senast redigerad av Michael Meier 11:06:58, 03-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#13 » 10:59:38, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får från båda pumparna ändå, när du tar den röda i serie.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

TTperra (trådstartaren)

#14 » 11:02:27, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är schema på lastarventilen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710

Michael Meier

#15 » 11:10:00, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämnar frågan öppen, har inte ens lärt mej hur man uttalar schwachplate :)

TTperra skrev:
Planen så här långt:
"Blå och Vit" kopplas samman med en 3/4 slang.
Serienippel tas bort.
En T-koppling på röret vid prioventil vidare till P1 på lastarventilen.
LS kopplas till prioventil via skyllelventil.
T1 leds till anslutningen på bakkroppen.
Då borde det bli rätt, eller?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johnnyy och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se