Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ford 7710 nybörjare

25 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

Michael Meier

#16 » 08:25:12, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Munlund skrev: .... Om pumpen är sliten eller filter igensatta så borde väl Dual Power inte funka alls? Nu fungerar den ett tag. Och när den börjar slira så hjälper det att slå av/på tändningen ....



DP i högläge har ett högre behov av trycksatt flöde, än i lågläge/ ingen ström på solenoiden.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



gaffa

#17 » 10:30:00, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

TTperra skrev:Nu är inte jag någon expert, men Load monitor funkar i stora drag så här:
Toppstången är fäst i ett länkage där den känner av dragmotståndet och justerar höjden på lyftarmarna så konstant dragmotstånd fås, kolven vid vänstra lyftarmen är inblandad i funktionen.
Reglaget till den (längst till höger, närmast fönster) skall stå i ändläge vid "normal" användning.


Nej du är ute med den blå Monarken! Det du redogör för är ett system typ Ferguson och Forden har även detta men Load Monitor reglerar lyften med hänsyn till momentet på pinjongen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

TTperra

#18 » 19:37:48, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har säkert rätt, jag är som sagt ingen expert på den biten, men vill man veta så finns manualen i downloads..

Hur har det gått? Fått ordning på hydrauliken?
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710

Munlund (trådstartaren)

#19 » 17:08:55, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ert engagemang och kloka råd!

Jag har inte hunnit greja mer med traktorn sedan sist. Men ska ta med mig era synpunkter vid felsökningen.

Tack för tips om frontlyften och bromsen TTperra. Ska kolla det!

Dock är jag rätt säker på att pumpen funkar bra eftersom både trepunkt och uttag till tippkärra ger bra kraft till dessa hydraulkolvar. Men eftersom det tydligen finns två pumpar så kanske det är 'den andra' (vilken det nu är?) som ger tryck till dp.

Intressant att "vid motor avstängd finns det ingen låsning mellan kopplingslamell och utgående transmission" Det är ju detta som händer när den tappar drivningen. Är det detta du menar Michael när du tipsar om lågtryckets nivå?
Kan du förklara för en nybörjare vad som tillhör lågtrycket, vilken pump som skapar det och var jag mäter det?
Munlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 25-10-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 och Ford 7710

Michael Meier

#20 » 20:32:31, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Munlund skrev: .... Dock är jag rätt säker på att pumpen funkar bra eftersom både trepunkt och uttag till tippkärra ger bra kraft till dessa hydraulkolvar. Men eftersom det tydligen finns två pumpar så kanske det är 'den andra' (vilken det nu är?) som ger tryck till dp.



Oftast benämns den pumpen som sitter på transmissionen lr bakaxel för huvudpump, den matar också framaxeldrivningens koppling och DP samt ger ett biflöde till oljekylaren via DP, och den motordrivna som extra lr andrapump.

Munlund skrev: .... Intressant att "vid motor avstängd finns det ingen låsning mellan kopplingslamell och utgående transmission" Det är ju detta som händer när den tappar drivningen. Är det detta du menar Michael när du tipsar om lågtryckets nivå? ....


Ja, det var så jag menade, kanske du finner något där.


Munlund skrev: .... Kan du förklara för en nybörjare vad som tillhör lågtrycket, vilken pump som skapar det och var jag mäter det? ....


Vi är flera som är nybörjare i olika grad, DET är ett av dom mer ovidkommande detaljerna, förutom att jag kan ha fel ibland, du måste tänka själv också :)

På utsidan av den bakaxeldrivna pumpen sitter det ett silstrumpa och en förgrening med två utvändiga rör, en till fyrhjulsdriften och en till DP och från DP till oljekylare, minst påverkan borde vara om man byter ut locket till silen, till något vettigt att koppla in en manometern på ..

Utan att veta hur det är byggt på just din Ford, är det svårt att veta, ta ett foto bakom batterilådan och på extrapumpen, under framkant på stolen kan du kanske demontera lite plåt under mattan, sitter en viktig enhet där till hydraulsystemet, men det är ingen lätt sak att ta sei dit..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Munlund (trådstartaren)

#21 » 10:20:49, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Michael för att du tar dig tid! Ger mig mycket kunskap och tips som jag har stor nytta av! Nu har jag ett batteri av tips att använda när jag ger mig på felsökningen på allvar :-)
Munlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 25-10-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 och Ford 7710

Munlund (trådstartaren)

#22 » 02:25:26, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Efter diverse andra högprioriterade saker så kan jag nu meddela att felet till att Dual Power slutade driva efter en stunds körning berodde på ett felaktigt oljefilter. Av någon anledning korkade det igen sig när oljan blev varm. Efter att jag bytte filter till både bakaxelpump och frontpump så fungerar DP igen! Ibland är det enkelt. När man hittat felet...

Frontlyftens problem var att ASC länkaget kärvade och inte öppnade ventilen helt. Lite olja och motionerande så fungerar den också nu

Tack för all hjälp!
Magnus

3 personer gillar det här inlägget.
Munlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 25-10-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 och Ford 7710

håkan 13

#23 » 22:39:34, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

va bra att du fick fart på det...
men du borde nog göra nåt åt v.paketet till frontlyften!! man ska inte ha oskyddade hyd.slangar i hytten!!
kan bli riktigt otrevligt när dom går sönder!!
och det vill man ju inte...
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

lord of chaga

#24 » 11:20:05, 23-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej passar pump från 7710 till en 4610?
lord of chaga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:55, 25-10-2014
Ort: nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#25 » 00:19:54, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nei.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se