Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ford 7710 nybörjare

25 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Munlund (trådstartaren)

#1 » 19:06:47, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har precis övertagit en Ford 7710 -82. Den har ett par märkligheter som är hydraulikrelaterade, och som nybörjare på hydraulik i allmänhet och Ford 7710 i synnerhet behöver jag alla råd och tips jag kan få

Kan nämna att hydrauloljenivå är rätt (något låg) och att trepunkten och extrauttag hydraul funkar fint.
Följande är problemen/frågorna;

1. När man kört några hundra meter så tappar traktorn driften. Det känns ungefär som den slirar på kopplingen, dvs vill framåt men får inget driv ut till hjulen. Spelar ingen roll vilket läge 4wd står i, om Dual Power (snabbväxel) är hög eller låg, eller vilket växelläge man kört på. Slår jag av/på tändningen så funkar det igen en liten bit. Ju varmare traktorn är ju kortare bit
Vad jag förstår är snabbväxeln inkopplad hydrostatiskt genom elektroventil. Men om ventilen inte funkar borde den väl vara i antingen hög eller låg och kunna driva?
Tips mottages tacksamt! Gärna med förklaring hur snabbväxeln funkar i helhet för att felsöka både eldelen och hydrauldelen

2. Frontlyften är helt kraftlös. Går att lyfta/släppa för hand utan problem. Cylindrarna är inkopplade märkligt. Se bilder. Det finns två extra uttag därbak som kommer via hydraulslangar framifrån traktorn.(se inringade i bild). Vad är det för uttag? Ena uttaget går fram till lyften där den är byglad och går tillbaka till ventilpaketet (se frontlyftbild). Det andra uttaget går direkt till ventilpaketet (se bild ventilpaket). Från ventilpaketet går sedan en tredje slang fram till frontlyften där den via t-koppling går in på respektive cylinders nedre inkoppling. Cylindrarnas övre inkopplingar är pluggade.De frontlyftbild
Kan nån förklara denna hydrauliklösning, speciellt de extra uttagen samt hur ventilpaketet fungerar?

3. Instruktionsboken nämner att det finns två hydraulpumpar. En på motorn och en på transmissionen. Varför två olika och hur/var väljer man när de används? Vad driver respektive pump?

Tack på förhand!

Ford 7710.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Munlund 08:38:23, 21-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
Munlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 25-10-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 och Ford 7710



gaffa

#2 » 21:34:45, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om din Dual Power slirar så bör du kontrollera oljenivån i transmissionen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Michael Meier

#3 » 23:07:42, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från den bakaxelmonterade pumpen går det olja till Dual Power och dropboxens koppling till framaxeldriften, är den pumpen slut lär den bytas,

https://www.oie.se/Produkt/hydraulpump- ... orFORD7710

Bild

https://www.oie.se/Produkt/packning-hyd ... orFORD7710

Bild

D8NNB486CA

https://www.oie.se/Produkt/hydraulfilte ... orFORD7710

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#4 » 23:36:51, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns möjligtvis ett litet finfilter som du kan titta på ..


Bild
Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 00:11:27, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Munlund skrev: ....
Ford 7710.pdf
....



Bild

Du har facit, kan bara gissa att den mindre högra ledningen är P, från vad ? du får titta efter.. P går till fronten och kopplas ihop med fd T-ledning som nu går till P-porten på extra ventilpaketet.
T- på extra ventilpaketet går till den västra grövre ledningen i bak på traktorn, förmodligen fri retur ?

Frontlyftens hydraulcylindrar är nu enkelverkande, behöver bara en ledning.

Anledningen till att frontlyften inte fungerar kan vara flera, du får bringa lite klarhet i varifrån ledningarna vänster bak kommer ifrån..

Bild

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#6 » 00:36:56, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en ovanlig originalfunktion/möjlighet, att tryckledningen (den högra) är matning från den bakre trepunktslyften ( typ för delburna redskap) och då ska den kombineras med reglage för den bakre trepunktslyften reglage.. med det är ett väldigt långt skott.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Munlund (trådstartaren)

#7 » 08:35:17, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips och förklaringar!
@Gaffa; Oljenivån i transmissionen är lite låg, något under min-nivå på stickan. Kan det påverka så mycket?

@Michael Om pumpen är sliten eller filter igensatta så borde väl Dual Power inte funka alls? Nu fungerar den ett tag. Och när den börjar slira så hjälper det att slå av/på tändningen. Hur kan detta påverka pumpen? (Och varför finns två pumpar?)
Munlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 25-10-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 och Ford 7710

Munlund (trådstartaren)

#8 » 08:36:27, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömt skriva att traktorn bara gått 2600timmar. Så pumparna borde vara ok?
Munlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 25-10-2014
Ort: Nässjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 och Ford 7710

TTperra

#9 » 13:04:43, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 84:a så är uttaget i mitten (högra av de inringade) släpvagnsbroms, men det kanske är extrautrustning?
Hur fort pumparna slits beror väl på användning och underhåll (oljebyte)?
På min var ventilpaketet till lastaren felkopplat och snabbväxel "seg" enl tidigare ägare, nu när det är rätt kopplat så smäller den i direkt.
Ta några bilder på var uttagen kommer från
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710

Göran Ekman

#10 » 13:21:15, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Broms uttag är ganska säkert extra .
En hydralpump går att döda på väldigt kort tid Med skit utifrån exvis.olja från någon maskin via yttre hydralik , tömma i förorenad olja. eller kör tillräckligt länge med åtdragen handbroms. Men normalt funkar en olje pump många timmar.
Michael Meier skrev:Det finns en ovanlig originalfunktion/möjlighet, att tryckledningen (den högra) är matning från den bakre trepunktslyften ( typ för delburna redskap) och då ska den kombineras med reglage för den bakre trepunktslyften reglage.. med det är ett väldigt långt skott.
är det den funktionen som Ford kallade "Load monitor" hur det funkar vet jag inte.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

TTperra

#11 » 13:42:18, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilpaketet ser konstigt kopplat ut, tryck+retur+höjning resten är pluggade..
Om du har konstant tryck/flöde till ventilpaketet så kommer trycket att gå mot pluggad port vid sänkning och övertrycksventiler öppna, har man kört så länge så kanske pump/pumpar är slitna.

Eller, så har man tagit tryck(P) från släpvagnsbroms, då har du bara tryck när du bromsar.
Prova att trampa ned bromsen hårt när du höjer lyften, släpp bromsen när du sänker
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710

TTperra

#12 » 13:55:47, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är inte jag någon expert, men Load monitor funkar i stora drag så här:
Toppstången är fäst i ett länkage där den känner av dragmotståndet och justerar höjden på lyftarmarna så konstant dragmotstånd fås, kolven vid vänstra lyftarmen är inblandad i funktionen.
Reglaget till den (längst till höger, närmast fönster) skall stå i ändläge vid "normal" användning.
TTperra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 07-05-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T31
Ford 7710

Michael Meier

#13 » 14:35:19, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

TTperra skrev:Nu är inte jag någon expert, men Load monitor funkar i stora drag så här:
Toppstången är fäst i ett länkage där den känner av dragmotståndet och justerar höjden på lyftarmarna så konstant dragmotstånd fås, kolven vid vänstra lyftarmen är inblandad i funktionen.
Reglaget till den (längst till höger, närmast fönster) skall stå i ändläge vid "normal" användning.




Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#14 » 15:16:47, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, hur funkar dp.. hoppas någon orkar korrekturläsa om eller där det blir fel..

Edith.. raderade utväxlingsförhållande.

Vid motor avstängd finns det ingen låsning mellan kopplingslamell och utgående axel till transmission, det tyder att lågtryck (180psi) arbetar både vid dp "opåverkad" och "aktiverad" även om kolven har fjäderretur..

Själva reduktionsväxeln är en planetvxllåda men detta handlar om växlingen mellan hög och låg där ett lamellpaket påverkas hydrauliskt via en klöv.

Du har tre enheter som påverkas elektriskt (12V) på detta lågtryckssystem, PTO, DP och framaxeldriften, eller rättare sagt två enheter påverkas elektriskt och en mekanisk ventil till PTO samt cirkulering oljekylare efter DP- ventilen.

Häng på en Monometern på lågtrycksledningen invid pumpen och kika lite på resultatet.
Senast redigerad av Michael Meier 18:52:53, 23-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#15 » 15:29:42, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

32 är kolven och 38 är lamell.

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se