Hej!
Har precis övertagit en Ford 7710 -82. Den har ett par märkligheter som är hydraulikrelaterade, och som nybörjare på hydraulik i allmänhet och Ford 7710 i synnerhet behöver jag alla råd och tips jag kan få
Kan nämna att hydrauloljenivå är rätt (något låg) och att trepunkten och extrauttag hydraul funkar fint.
Följande är problemen/frågorna;
1. När man kört några hundra meter så tappar traktorn driften. Det känns ungefär som den slirar på kopplingen, dvs vill framåt men får inget driv ut till hjulen. Spelar ingen roll vilket läge 4wd står i, om Dual Power (snabbväxel) är hög eller låg, eller vilket växelläge man kört på. Slår jag av/på tändningen så funkar det igen en liten bit. Ju varmare traktorn är ju kortare bit
Vad jag förstår är snabbväxeln inkopplad hydrostatiskt genom elektroventil. Men om ventilen inte funkar borde den väl vara i antingen hög eller låg och kunna driva?
Tips mottages tacksamt! Gärna med förklaring hur snabbväxeln funkar i helhet för att felsöka både eldelen och hydrauldelen
2. Frontlyften är helt kraftlös. Går att lyfta/släppa för hand utan problem. Cylindrarna är inkopplade märkligt. Se bilder. Det finns två extra uttag därbak som kommer via hydraulslangar framifrån traktorn.(se inringade i bild). Vad är det för uttag? Ena uttaget går fram till lyften där den är byglad och går tillbaka till ventilpaketet (se frontlyftbild). Det andra uttaget går direkt till ventilpaketet (se bild ventilpaket). Från ventilpaketet går sedan en tredje slang fram till frontlyften där den via t-koppling går in på respektive cylinders nedre inkoppling. Cylindrarnas övre inkopplingar är pluggade.De frontlyftbild
Kan nån förklara denna hydrauliklösning, speciellt de extra uttagen samt hur ventilpaketet fungerar?
3. Instruktionsboken nämner att det finns två hydraulpumpar. En på motorn och en på transmissionen. Varför två olika och hur/var väljer man när de används? Vad driver respektive pump?
Tack på förhand!