Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Styrning JD 2130

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

optodsl (trådstartaren)

#1 » 13:23:51, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min styrning är ju lite knas, dels är styrarmen ut från styrväxeln sjukt glapp men det stora bekymret är att själva axeln i servoenheten inte är fix så att säga.
När man svänger åt vänster (ellerom det är höger) så kommer axeln ut uppåt tills deninte kommer längre pga rattlagringen och först då börjar den svänga. När man sen svänger åt andra hållet så går axeln in igen och först när den gått i botten så börjar det svänga.

Jag ska väl ge mig på att titta på det vad det lider men har läst att den där servoenheten kan vara väldigt känslig så det finns ju risk för att det inte blir bra.

Så tanken slog mig att skippa den helt och sätta dit en orbitrol istället. OM man läser i verkstadshandboken så är styrenheten av stängd typ och så finns det en prioriteringsventil. Men som jag fattar det så finns det ingen LS-anslutning. Kan jag då bara ersätta styrenhetern med en stängd typ orbitrol och plugga LS utgången.

Jag har en orbitrol som heter MPS LS 40/15/L och den verkar komma från en truck. Frågan är då om man ska räkna samman volymerna 40+15 för normal drift eller är det 40 som gäller för normal drift?
Sen kanske den är i minsta laget, har inte räknat på det än.
optodsl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:42, 03-06-2016
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Turbodiesel

#2 » 17:51:58, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är motorn avstängd ska rattaxeln röra sig en hel del upp & ned. Med fungerande servo är rörelsen knappt märkbar.

Styrarmen och dess axel har koniska splines, drar du åt den ordentligt och efterdrar den några gånger brukar de sitta, förutsatt att bitarna inte är helt döda.

LS-utgången borde gå bra att plugga (har inte testat den varianten), och på så vis få en stängd orbitrol. Ska du köpa en så kanske du kan hitta en från skroten, valfri JD med rundhytt bör funka.

Storleken på orbitrolen har ju mycket med tänkt cylinder att göra.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Joe

#3 » 19:33:52, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD2140 har tydligen OSPB160CN (CN står för Closed & Non-reaction)
En tysk firma som gör konversationskit för 2130 anger styrcylindern till D: 65/55/25mm, dock framgår ej slaglängden..

Har själv en JD2130 som självstyr till höger ibland, irriterande när man lämnar den på tomgång. Så jag har också funderat på att bygga om.
HKU160/7 finns till bra priser på nätet.


40/15 Betyder väl 40cc vid normalt tryck och 15cc vid inget tryck för att kunna styra manuellt?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se