Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

John Deere 3130, Dålig styrning, lastare "hackar".

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

MickeGj (trådstartaren)

#1 » 08:42:31, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tittat på en JD 3130 som är till salu. Men lastaren hackar lite när man lyfter på låga varv, ökas varvet går den jämnt. Styrningen rör sig bara lite till höger och vänster vid stillastående. Kör man får man fulla rattutslag.
Vid första besöket saknades olja, det är läckage vid lyftarmsinfästningen på ena sidan. Ägaren har nu fyllt upp oljenivån, men problemen kvarstår.
Främre pumpen knackar, svårt att säga om den är slut eller om det beror på att den får för lite olja av pumpen under hytten.

Så till frågan, styrningen, får den olja från främre eller bakre pumpen? Har provat lyftarmarna och jag tyckte de gick normalt.

Har provkört traktorn en kort sträcka och när man kör styr den som den ska.

Vad kan felet bero på? Främre pumpen, bakre pumpen eller styrservot.
Jag är intersserad av traktorn men vill inte köpa på mig en DYR reparation.

Tacksam för tips.
MickeGj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:46, 11-11-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 10:01:40, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan var mycket med den beskrivningen, men i första hand tror jag att någon ventil i pumpen "hänger sig". Men obra om den körts på det viset, brukar sluta med att något internt hydraulrör i traktorkroppen mattas ut och brister pga. tryckstötarna. Och när det händer brukar det bli till att söka ny traktor! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svenfabian

#3 » 22:49:41, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrningen drivs av den främre pumpen.
Det låter för mig som att det är den bakre pumpen som har för dåligt flöde på låga varv och inte hinner förse den främre pumpen med tillräckligt mycket olja.

Jag har en 3130 själv som just nu inte har något hydraultryck alls, ingen styrning, hydralarmar eller frontlastare fungerar. Däremot kraftuttag och snabbväxel fungerar. Det tyder ju på att lågtryckspumpen fungerar men inte den i fram.
igår hittade jag felet vilket var att splinesen på insidan i drivaxeln mellan motorn och den främre pumpen var helt utslitna. Så till slut lyckades jag kunna se att pumpaxeln stod still medans drivaxeln snurrade.
Så nu är en ny drivaxel beställd.
Svenfabian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:57, 20-04-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3130


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se