Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Fria returen på bm 650

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Hobbyhuggarn (trådstartaren)

#1 » 09:33:13, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er

Jag är på väg att komplettera min BM 650 -81 med ett ventilpaket för frontlastare och har några funderingar om hur det ska göras. Framförallt hanteringen av returen.

Jag tänker placera ventilpaketet framför hytten på höger sida.
Där passerar tryckröret från pumpen till traktorns ventilpaket som sitter under hytten på höger sida.
Där jag placerar fontlastarens ventilpaket finns en skarv i tryckröret från pumpen. Verkar nästan som om någon har tänkt till vid tillverkningen av hydraulsystemet.

Följande är min tänkta plan. Kan detta stämma.
Jag delar på tryckröret och leder in det i P1 på ventilpaketet. I T1 sätter jag en serienippel och kopplar på andra änden av röret som jag delade.
Från T2 leder jag returen till tanken. Men här är nu en av frågorna. Var ansluter jag returen mot tanken.

Jag har sedan tidigare anslutningar för en skogsvagn med ett enkelverkande och två dubbelverkande uttag på traktorn. Dessutom finns en fri retur som sitter mitt i toppen på hydraulsystemet bak på traktorn. Strax intill sitter en anslutning med banjobult till systemets filter.
Så har har det sett ut sedan innan jag köpte traktorn och det har fungerat bra.
När jag har läst runt på trådar i forumet så har jag förstått att det inte är bra att släppa tillbaka returen i toppen av tanken eftersom det kan bildas skumm i oljan. Tanken sitter iof längre ned på höger sida.
Det finns trådar där det har frågats om var den fria returen ska anslutas och förslagen har varit just i toppen som jag har det och ingen har protesterat mot detta. Är det olika på olika traktorer.

Vad jag också funderar över är om oljan som har varit ute i skogsvagnen och kommer tillbaka aldrig filtreras eftersom den går direkt till tanken.
Jag hade tänkt att ansluta returen från lastarventilen på samma ställe. Kommer det skumma ändå mer då och kommer även den oljan bli ofiltrerad.

Vad jag kan se så har filtret tre rör anslutet. Ett grövre och två något klenare. Det är svårt att se men det verkar som om det grövre går till tanken nere till höger. Det ena klenare röret kommer från traktorns ventilpaket. Då är frågan om det andra klenare röret går från eller till toppen på hudrauliken i bak på traktorn. Kan det vara så att all olja i bak på toppen går via filtret till tanken och blir filtrerad.
Nu sitter jag och gissar och skulle behöva hjälp.

Mvh Anders
Hobbyhuggarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:01:51, 17-08-2018
Ort: Ulricehamn
Maskin: Volvo BM 650 1981



bonnen513

#2 » 16:55:30, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din plan är korrekt om lastarventilen har egen överströmmare.
Returanslutningen passar jag på
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hobbyhuggarn (trådstartaren)

#3 » 20:23:30, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lastarventilen LVM92, 90 l från Olsson i Ellös. Det står inget om överströmningsventil men det står att säkerhetsventilen har ett område på 160-200 bar och att den är inställd på 185. Den är också försedd med en serienippel som ska användas för flöde vidare till t.ex. jordvrukslyft.

När det gäller returen så kan jag kanske svara på den frågan själv efter lite mer efterforskningar.

I de dokumenten i Downloads om BM 650 och 700 hittade jag inget nytt men i vekstadshandboken för BM 800/810/814 finns ett avsnitt om Redskapslyft Terratrol MII 650 0ch 800.
Där finns en översiktsbild över hydraulsystemet och där syns att enda vägen tillbaka till tanken är via returfiltret.

Bild

Dessutom fanns en sprängskiss på returfiltret som bekräftar att i båda rören, mellan filter och redskapslyft samt mellan filter och reglerventil, strömmar oljan till filtret. All returolja går från filtret till tanken.
Svaret på min fråga om oljan blir filtrerad måste alltså vara ja. Om det blir problem med skummning framgår dock inte men eftersom oljan ska en bra bit till innan den når tanken och går tillbaka till pumpen så antar jag att skummning inte är ett problem.

Bild

Nu är frågan storleken på de slangar som jag ska använda. Jag har tänkt prova med 1/2 tum både in och ut ur ventilpaketet samt returen till tanken.
Jag har delat på tryckröret från pumpen och misstänker att det är en skärringskoppling M26 som sitter där. Jag ska kolla upp den hylsa som sitter i kopplingen på Swedol i morgon.

Mvh Anders
Hobbyhuggarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:01:51, 17-08-2018
Ort: Ulricehamn
Maskin: Volvo BM 650 1981

BoraV6

#4 » 20:33:38, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla min tråd om tilt/lastare sjunker Bm 650.
Där finns en bild där jag undrar om anslutningen är en fri retur. Vilket är det enda jag kan tänka att det är.
Men där kan du se hur den sitter på min 650, dvs långt ner.
BoraV6
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:50, 28-07-2013
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650 T

Mikkel

#5 » 20:55:31, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag långt ifrån expert på detta med hydraulik,
men jag hade samma fråga om returen för en skogskran med vinschmotor till min MF35.
Fick rådet att om det bara avsåg tipp-, kran-, lastar- och andra tryckkolvar så är skumningen inget större problem. Däremot om du har en hydraulmotor som står och pumpar kontinuerligt så kan skumning bli ett problem. Nu hade jag ju en hydraulmotor på vinschen så jag ledde in returen i botten på lådan i avtappningspluggen med en svivel och T-rör så jag kan tappa ur oljan vid byte. Men där sitter den illa för påkörning så ur den synpunkten är det bättre att leda retuuren upptill på tanken. Kanske någon duktig maskinist kan verifiera dessa hydrauliska synpunkter. Vad det innebär att en överströmmare sitter och strömmar över kontinuerlgt tex.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

bonnen513

#6 » 17:53:34, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju samma mängd olja som ska tillbaka så det kan väl inte spela nån roll

Mikkel, om något går mot överströmmaren så blir oljan varm och och drar massa effekt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se