Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Enkelverkande hydraulkolv som dubbelverkande

22 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

johannesg (trådstartaren)

#1 » 10:35:04, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en hydraulkolv från en gammal tallriksharv som jag eventuellt tänkte använda till något annat. Tänker i första hand använda den till att lyfta snöbladet, har på tok för kort kolv nu. Så huvudsakligen kommer oljan ordinarie väg. Men i vissa lägen skulle jag vilja kunna trycka ner bladet lite extra.

Kolven är enkelverkande på kolvstång-sidan, så den har riktiga tätningar på den sidan, och i andra änden är det ju bara en stum gavel med lufthål. Alltså håller själva cylindern utan vidare för dubbelverkande funktion. Själva kolvtätningen består av en O-ring och något som liknar en tunn U-manschett. Är det en tunn U-manschett som agerar både tätning och styrring, eller är det en annan typ av styrring än jag sett förr?

Frågan är, kan jag byta det som liknar en U-manschett mot en vanlig styrring och då köra den dubbelverkande. Tänker att det måste vara något som eliminerar risken för metall mot metall. Eller kommer inte O-ringen hålla tätt själv? I kolvarna till utgödslingen i ladugården består själva tätningen enbart av en O-ring, och två styrringar (ej stödring), en på var sida, men där har man heller ingen hängande last, gör inget om lite läcker genom.

Vad tror expertisen?

Bild
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72



ja-bond77

#2 » 17:04:51, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En O-ring nöts nog vid axiella rörelser under högre tryck. På en traktor får man en massa småsmå fjädringsrörelser också när man kör runt med lyft blad som antagligen nöter mera på en O-ring. Det samma gäller förstås på tallriksharven och jag tycker det var en märklig kombination av tätningar. Aldrig stött på sånt själv... :klia: Så manchettätningen är nog den man bör fokusera på tycker jag. Kanke ersätta den med en som har manchettflärpar åt båda hållen?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

johannesg (trådstartaren)

#3 » 19:02:33, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men oavsett bör det väl egentligen finnas en riktig styrring? Eller är tanken här att U-manschetten tätar och O-ringen styr? Finns det dubbla U-manschetter? Eller kan man hitta en tillräckligt smal och ställa rygg mot rygg?
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

ja-bond77

#4 » 19:19:14, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billiga cylindrar kan nog vara utan styrringar. Hittar inga dubbelmanchetter nu... Blir lite osäker... Rygg mot rygg är jag också osäker på, inte sagt att de håller för det. Bäst kanske att fixa en ny kolv?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

johannesg (trådstartaren)

#5 » 18:27:44, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, rygg mot rygg är nog ingen god idé. De behöver ju stöd bak för att inte vränga sig vid tryck. Möjligen då en manschett i vardera spår om lämplig dimension går hitta och köra utan styrring, även om det känns fel.

Jo ny kolv är ett alternativ, men hade varit trevligt om det gick använda vad delar man har liggandes.

Ett alternativ kanske skulle vara att lägga på lite material med svetsen till vänster på bilden och svarva ett nytt spår för en styrring? Eller slår sig allt så det inte är lönt att ens tänka på det?
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

johannesg (trådstartaren)

#6 » 18:31:40, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan är det ju som så att det är tillfälligt som det ska tryckas, och inte hålla någon hög last länge. Så skulle det rent av funka med nuvarande konfiguration? Eller blir risken för stor att kolven går mot cylindern och skrapar denna i och med att när O-ringen läcker genom kommer trycket på fel sida av U-manschetten?
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

anders holmström

#7 » 19:25:51, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du svarv så gör om oring spåret så en u manschett passar och låt avståndet till den andra u-manchetten vara kvar då borde det funka :smile:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Turbodiesel

#8 » 21:24:29, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolven är troligen av gjutjärn, så svetsning är nog ingen bra metod.

O-ring plus manschett är vanligt på cylindrar som jobbar i serie (t,ex harvar) så kanske använde tillverkaren något de hade på hyllan bara. Och glidband behövs inte på cylindrar som inte jobbar så ofta, så där sparade man in någon krona, gjutjärnskolven glider betydligt bättre än stålvarianten oxå.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77

#9 » 06:34:17, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:O-ring plus manschett är vanligt på cylindrar som jobbar i serie (t,ex harvar)....

Varför då? Förbiströmningsspåret når väl ut över manchetten oberoende? Dessa cylindrar "laddar" väl kretsen oftast på plusrörelsen?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

johannesg (trådstartaren)

#10 » 08:43:11, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl mäta hur djupt spåret är om det går att bredda det i så fall.

På Alfa Lavals utgödsling jobbar kolvarna i serie. I kolven sitter som en ventil som släpper genom olja i ändlägena. Så där har tätningen inget med seriekopplingen att göra så vitt jag förstår.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Turbodiesel

#11 » 12:56:29, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
Turbodiesel skrev:O-ring plus manschett är vanligt på cylindrar som jobbar i serie (t,ex harvar)....

Varför då? Förbiströmningsspåret når väl ut över manchetten oberoende? Dessa cylindrar "laddar" väl kretsen oftast på plusrörelsen?


Jag har för mig att manschetten normalt sitter felvänd på den typen av dubbelverkande seriecylindrar jag tänker på, O-ringen tätar för plusrörelsen tills den kommer till spåret, och manschetten tätar på minusrörelsen när O-ringen ännu har spåret i cylindern öppet.

Sen finns varianten med mekanisk ventil inbyggd i kolven, och troligen flertalet andra designer. :snow:

Det gäller att vara på sin vakt när det ska repareras seriecylindrar i alla fall. Annars kan det bli sämre funktion efter reparationsförsöket än innan :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#12 » 17:52:18, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

---
Senast redigerad av Jac 08:33:01, 03-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

johannesg (trådstartaren)

#13 » 08:17:38, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket tryck tror ni O-ringen klarar av att hålla mot innan den vill läcka genom. Krävs inte så högt tryck för att få lämplig tyngd på bladet. 100bar räcker troligen gott och väl.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

ja-bond77

#14 » 17:18:24, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gång håller den nog. Tio gånger, kanske. 100 gånger, knappast. Sedan börjar det smygläcka igenom och trycksättningen sjunker. Men det blir ju bara internt läckage så inget jätteproblem, man får skicka dit lite mer olja bara sådär från o till. I nåt skede skjuter man nog O-ringen helt. 90 shore O-ringar håller bättre mot tryck än 70, och kanske också lite bättre mot friktion... Det mesta är väl 90 shore inom normaltryckshydraulik idag. Men beror kanske på hur gammal harven var. O-ringsbyte är säkert bra oberoende.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

johannesg (trådstartaren)

#15 » 18:53:57, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Harven är många många år, så byte av tätningar blir det oavsett. Ser dock förvånansvärt bra ut för att ha stått länge i utskjutet läge. Ingen rost varken på kolvstång eller i cylinder.

Hade en X-ring varit bättre om rätt storlek finns?

Svarva upp spåret lite så det blir plats för en stödring, hjälper det?
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se