O-ring som
tätning förekommer vid några cylindrar om året, speciellt som
kolvstångstätning på riktigt gamla cylindrar. Den senaste var schaktbladscylindrarna till en BM Bamse. Och såklart äldre lantbruksredskap, där sparas det in på både det ena och det andra, utan att det fungerar sämre för det.. Gummi i oljebad åldras inte lika tråkigt som PU-material heller, vilket inte är någon nackdel vid sällananvändning.
Jag tror personligen att det fungerar tillräckligt länge, många tippcylindrar till vagnar och lastbilar hade bara o-ringar långt in i hyfsad modern tid. Montera inte för stor O-ring, den behöver plats att röra sig något i spåret.
X-ringar används främst som roterande tätning, t,ex svivlar och som axeltätningar på vissa hydraulmotorer. Vill den vrida sig vid linjär rörelse kan jag gissa att den har svårt att räta ut sig igen.
Stödringar är tänkta att deformeras något, och anpassa sig så att spalten mellan t,ex stången och toppmutten försvinner. Det hindrar o-ringen från att
klämma sig förbi, det har större betydelse ju mer
tryck det är frågan om, och i viss mån hur mjukt gummit är.
Om jag räknas som tillräckligt kunnig kan diskuteras, har inte direkt någon formell utbildning inom tätningstillämpning