Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Trasig hydraulcylinder till servo BM 35

38 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

J_M_K (trådstartaren)

#1 » 23:55:14, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Jag är nybliven ägare till en trevlig BM 35a årsm. 65.

På traktorn sitter någon slags eftermonterad servostyrning. Då jag är helt grön på hydraulik så vet jag inte riktigt hur den funkar... Det sitter vad jag antar är någon slags pump kopplad från lyften bak och sen vidare till en cylinder som sitter monterad framme vid länkarmen. Eller snarare så är länkarmen utbytt till denna cylinder. Problemet är att den cylindern är i dåligt skick och skulle behöva renoveras på nå vis. Den funkar men styrningen är jävulskt glapp.. Finns det något sätt att hitta rätt grejer till den och byta packningar osv själv, eller måste den lämnas in? Eller är det bättre att byta ut den?

Bild

Bild

Bild

Bild
J_M_K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:34:06, 26-07-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm 218



Janson1

#2 » 08:32:04, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där är en egen efterkonstruktion... Var glappar den som mest? Om det "bara" är vid yttersta rodend hmm. p-ända skall det nog vara så går den väl att skära av och sen svetsa dit en ny vanlig p-ända
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ludde eriksson

#3 » 13:01:40, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite nyfiken, 35:an tillverkades inte in på 60-talet, skulle vara intressant att se bilder på hela traktorn :smile:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Ivar Risslén

#4 » 13:09:18, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrlederna är justerbara som regel på de traktorerna om inte någon har bytt dom.
Jag skulle ha tagit bort servo/hydraulcylindern och ersatt den med ett original styrstag.
Normalt har man den typen av servocylinder på det längsgående styrstaget från styrsnäckan. Oftast så är det monterat en extra remdriven hydraulpump för servon. Den brukar vara av samma typ som i gamla bilar.
Börja med att kolla hur glappa de andra styrlederna är och justera dom.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

J_M_K (trådstartaren)

#5 » 19:25:44, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Traktorn är från 56 såklart, mixade siffrorna.. jag har ringat in där det glappar. Det är typ en centimeter på cylindern som glappar, och det ger typ ett halvt varv på ratten. Har även kollat de andra lederna, men dom verkar funka ok. Lite rådvill hur jag ska göra. Ta loss hela cylindern och försöka packa om den. Eller vad tror ni?
Bild
J_M_K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:34:06, 26-07-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm 218

Janson1

#6 » 21:59:58, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva ventilen sitter där inne och skall röra sig lite för att just öppna V/stänga/öppna H, vid avstängd motor blir glappet ganska kännbart men när motorn går och där finns hydraultryck på ventilen skall glappet minska rejält. Uppfattas glappet som för mycket när motorn går? Fungerar servoassistansen ok annars?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

J_M_K (trådstartaren)

#7 » 22:51:06, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servon funkar om jag styr ganska så långsamt. Om jag svänger snabbt så hugger det ofta till och tar stopp liksom. Då får jag backa ratten en smula och börja om. Men jag tror att styrningen tar direkt om jag svänger långsamt. Har kört runt med den nu på en liten åkerplätt med en s-harv och då blir det ju ganska stora lugna svängar. När jag körde hem den från stället där jag köpte den och låg och körde rakt fram på asfalt så fick jag liksom sitta och parera med halva varv på ratten hela tiden. Så nåt är absolut galet. När jag började undersöka problemet så var det fullt av smuts och olja vid det inringade området. Och jag såg även att det var rester av en trasig packning där.
J_M_K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:34:06, 26-07-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm 218

Janson1

#8 » 07:04:02, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lider nog av två problem (bland alla andra...) 1: pumpen ger för lite flöde eller för liteflöde/tryck och då hugger den om man vrider fort.
2: nåt är vajsing i själva ventilen, det är den klumpen som hydraulslangarna går till. De tär nog bara att ta isär och inspektera.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ls76

#9 » 22:03:01, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl vara en hel del glapp i styrsnäckan också, är ju inte ovanligt.
Hälsn.
Bosse

4 personer gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

J_M_K (trådstartaren)

#10 » 22:36:42, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för era svar! Då blir det till att riva lite då.. Jag antar att jag måste tömma hydraulsystemet för att inspektera ventilen? Vad bör jag köpa för olja sedan för att fylla upp med? Som sagt helt grön på detta. Men jag passar på att fråga er som vet!
J_M_K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:34:06, 26-07-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm 218

Janson1

#11 » 06:46:12, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte du behöver hälla ut nån olja alls, det räcker med att ta loss bägge slangarna fram på servot och hålla dom högt, ev så plugga dom under tiden antingen med motsvarande stopplugg eller så finns det gula gummipluggar som ser ut som "morötter" att trycka i under tiden. Så länge du inte startar traktorn så kommer det nog ingen olja alls ur trycksidan men returen kan nog komma lite om det är nerförsbacke för oljan...
Om jag förstått rätt så går den på traktorns ordinarie hydraulik och då är det växellåda och/eller bakaxelns smörjolja som används = >25 liter så om det inte är för lite olja i den nu så behöver du nog inte tänka på oljan alls. Annars så står det väl i instruktionsboken vilken olja det skall vara, kolla här under Downloads.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ludde eriksson

#12 » 12:18:40, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

8 liter i hydraulen på den där om jag minns rätt.
Ingen koppling till övriga oljor i traktorn
Pumpen är remdriven från framänden på motorn, sitter på vänster sida.
Lite ovanligt att koppla ihop servon med hydraulen i efterhandskonstuktioner.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Janson1

#13 » 20:03:49, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, den har egen tank och eget system... Ja då är det 8 liter att hålla reda på. Annars oförändrat, tror jag...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

J_M_K (trådstartaren)

#14 » 22:00:23, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! Jag meddelar vad jag hittar vid rivning...

1 person gillar det här inlägget.
J_M_K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:34:06, 26-07-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm 218

J_M_K (trådstartaren)

#15 » 17:07:58, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kikat lite nu på ventilen. Har bifogat ett par bilder. Det är konstigt, för på kolvstången sitter ett stopp så ventilen inte kan ta sig åt vänster liksom. Men åt det andra hållet är det ett spel på ca 1cm innan det stoppar och styrningen börjar ta. Måste vara det som är felet va? Men hur är det tänkt att vara tro, hur får man till ett stopp. Svetsa fast någon ring, eller är jag ute och cyklar och missförstår nånting? Vad tror ni?
Bild
Bild
J_M_K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:34:06, 26-07-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: lm 218


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert, Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se